• Lucasmamma

Bröstmjölk vs ersättning

Vilket mättar bäst? Bröstmjölk eller ersättning? Eller mättar de lika bra?

Lucas 030212 och Linnéa 080510
  • Svar på tråden Bröstmjölk vs ersättning
  • Min familj

I våran familj tycker jag att ersättningen har mättat bäst. Så fort de fick ersättning så började de sova ca 10 tim/natt...

Stolt mamma till ängeln Gabriel (3½ år, (6år), Rasmus 2 år och en liten Emelie 3 månader
  • Ansso

beror på ..Min väninnas bröstmjölk mättar mkt o ger hennes son en mkt god viktuppgång medan min mjölk mättar 4 timmar åt gången dygnet runt med en helt OK viktuppgång .. Ersättning har vi inte provat , kan tänka mig att det mättar lika olika som bröstmjölk vs bröstmjölk ^^

• EveryLittleDream

NAN ersättningen mättar bäst av alla tillägg jag vet iaf ! och senberor det ju på hur "Tjock" bröstmjälk man har . men så länge H*n verkar vara nöjd på bröstmjölk så mättar det ju tillräckligt =)

• lia76

Jag tycker min bröstmjölk mättar mer än ersättning.
    Hon får i sej ordentligt också.
    När hon var 1 vecka gammal så hade hon gåt upp 100 gram över födelsevikten.
    Sover igenom hela nätter så jag får väcka henne vid småtimmarna för at amma henne så det inte ska gå för lång tid emellan.
    Gav henne ersättning ett tag då jag fått skavsår på bröstvårtorna.
    Hon sov inte lika bra av den.

Ida 080901, Stella 060923
  • EveryLittleDream

Ne som sagt , det är ju helt upp till bebisen att avgöra vilket som mättar bäst och vad han/hon blir nöjdas utav =)

• lövet2

Det är inte frågan om vad som mättar bäst. Bröstmjölken är mer lättsmält och tas upp snabbare. Därför kan babyn behöva äta oftare. Ersättningen är svårsmält. Det innebär att babyn äter mer sällan och också att den lättare drabbas av förstoppning.

• EveryLittleDream

Ja , men det är ju så olika det där med !
    Jag har en två årig dotter som jag ammade i 2 månader .
    efter de började hon äta tillägg och hon blev varken förstoppad eller något .
    och hon blev betydligt mycket mättare och nöjdare med ersättning!
    och min andra dotter på snart 3 månader hela ammar jag för hon blir mättast
    och nöjdast utav de . så det är från bebis till bebis iallafall tycker jag .
    så länge dom är nöjda så är ersättning eller bröstmjölk lika bra .

• Lucasmamma

Tack för era svar. Har gett dottern ersättnig för första gången nu i kväll så nu återstår att se om hon sover sig igenom hela natten som hon gjort med bröstmjölk.

Lucas 030212 och Linnéa 080510
  • EveryLittleDream

så lite så =) . Tycker bara det är kul att kunna ge tips  och få tips =D .
    Hoppas hon sover igenom natten med tillägg nu då  , men om det är första
    gången hon fått det nu ikväll så kan det bli lite kämpigt för magen ..
    när jag gett mina barn tillägg för första gången har jag alltid gjort det på förmiddagen lr tidigt på eftermiddagen ifall att dom skulle få magknip så man slipper sitta med ett barn som har maknip mitt i natten , det är ju inte himla kul =/ .
    Men det är ju så olika vissa går det ju bra även första gången =D .

• Cecese

Verkar vara olika från barn till barn. Sonen var nöjdare och höll sig längre när jag helammade. När jag övergick till bara ersättning så började han äta dubbelt så ofta som när jag ammade. När jag ammade åt han var 4e timme på nätterna och med ersättning varannan.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • TyskMamma

Alltså ersättning verkar mätta längre än amning i mitt fall. Min dotter var tvungen att matas med flaska och min son ammar jag, så jag kan ju jämföra=) Dottern var nöjd och glad det mesta av sin spädbarnstid och eftersom vi matade henne med flaskan var hon inte så bunden just till mig och kunde bygga upp en relation med den människan hon tyckte mest om, och inte med den som hon tvunget måste tillbringa tid med för att få mat , fattar ni vad jag menar? Min son är väldigt väldigt mamma-fixerad och jag tror det har med amningen att göra, att jag luktar gott av mjölk=) Han vill däremot ha mat ungefär varannan timme. Och min dotter nöjde sig med var fjärde så jag måste säga att ersättning mättar bättre i mitt fall=)

• namine

Det beror nog på men i vårt fall ersättning alla gånger. När vi började med ersättning så började han även sova hela nätterna vilket jag försått nu är en lyx. Men som sagt det är ju olika från barn till barn...

• Nasse7

För vår del var det ersättningen som mättade mest. Mni son blev inte mätt alls av min bröstmjölk. Han var hungrig varje timme på natten och när vi gav ersättning sov han minst 4 timmar i stöten.

• Chappen

Hur tidigt har Ni börjat med ersättning, min lille kille vill äta hela tiden, typ varje timme!

Svar på tråden Bröstmjölk vs ersättning