• Tullis

Hur mycket kläder i storlek 50?

Hej alla!
    Jag har bara en snabb fråga om kläder till grodan. Vill inte köpa för mycket neutralla kläder men vill inte heller behöva springa ut förta dagarna och handla.
    Hur mycket behöver man köpa i storleken 50? Vilket startkit kan ni rekommendera? Jag har frågat efter det på HM med det är alltid slut... 5 gånger...
    Tack för hjälpen!
    Kram

• Svar på tråden Hur mycket kläder i storlek 50?
  • E L I

Vår son hade stl 50 i ca 2 månader så jag fick ut och köpa mer kläder eftersom det mesta vi hade var i stl 56, då alla hade sagt att 50 växer de ur så snabbt! Men han drunknade verkligen i 56!
    Sen så kräktes han massor samt att ha sölade när han åt så vi var tvugna att byta body flera ggr per dag för att han inte skulle lukta sur mjölk
    Så det är jättesvårt att veta innan.

• Scoobi

Jag skulle oxå köpa en del 50. Min son kräktes mycket i början och vi kunde lätt avverka 2-3 bodies om dagen. Har ni inte varit på tillväxtultraljud så att du kanske får ett litet hum?
    50 räcker ju även till en som är 52 tex! :)

• ACAP

50 kan räcka til en som är 51-52, men de beror ju på hur mycket de väger också. Min tös var 51,5 men hon var en liten tjockis också, så då gick det inte med 50.

• Tullis

Det verkar vara lite olika svar. Nu har jag i alla fall varit på HM och handlat in det mesta som jag känner att vi behöver ha den första tiden på BB och så några dagar hemma. Verkar så svårt att veta beroende på hur barnet är också.
    Har inte gjort något tillväxtul heller så jag har ingen aning om hur stor bäbisen blir. Kan man utgå ifrån hur man ligger på sf-kurvan kanske??
    Tack snälla ni för allas erfarenheter och åskiter!

• milimina

nä, man vet inte hur stor bäbisen blir sf-kurvan är väl inget jättebra mått men generellt så får man lite större bäbis ju högre på kurvan man ligger sägs det. men det kan lika gärna vara viktmässigt som längdmässigt dvs 50 kan fortfarande sitta bra fast bäbisen kanske väger nånstans uppåt 4kg.

jag utgick helt enkelt från hur stora vi själva var när vi föddes. både maken och jag var 48cm långa och vägde under genomsnittet, så jag gissade att vi skulle få en liten eller normalstor bäbis eftersom jag låg mitt i på sf-kurvan och inte gått upp särskilt mkt i vikt eller ätit mkt socker/godis. vi fick ett tillväxt-ul när kurvan dippat vid ett tillfälle, det visade på en bäbis med en vikt som troligen skulle ligga på 3,7 vid bf och det stämde perfekt! han var fortfarande ett spink i 50 och 56 hade varit alldeles för stort, så jag gissade bra.

• Gåva

Hej, en fråga bara...

Hur mycket större är 56? Kan man köpa bodysar och dyl i 50 och sen ha "ytterkläder" som tjocktröja, byxor osv i 56? Eller drunknar den lille då också?

• milimina

alla storlekar utgår efter längd på barnet, dvs 50 passar ett barn som är 50cm +-ca3cm alltså från 47-53cm grovt räknat (det är lite skillnad på nyfödda jämfört med större bäbisar och småbarn). 56 är alltså avpassat för en bäbis med längd 53-59cm ungefär.

om du menar ytterkläder som overallt och liknande skulle jag köpt större, för man vill inte gärna köpa dyra ytterkläder i alla storlekar och det gör inget om det är lite stort. tjocktröja har jag öht inte använt men byxor hade jag i den stl som junior hade dvs 50 och senare 56. man får vika upp bra många varv annars, men det är klart att det går.

• Gåva

Tack milimina! Ja, man lär sig väl sen när den lille väl är här ute i världen.

• Emelianfian

Köpte inte ett enda plagg i endast storlek 50 innan dottern föddes... utan bara dubbelstorlekar 50/56.. eftersom det är svårt att veta exakt hur stor bebisen är när den kommer ut. När hon sedan kom ut och allt var på tok för stort så när jag ringde mamma från bb så sa jag att hon skulle köpa 3st bodys i stl 50 och två par byxor. så slapp jag själv springa ut och köpa en massa. hon hade stl 50 i typ 2 veckor sen var det för litet...

♥ Nellie - dec 2oo7 ♥ syskon på väg - jan 2oo9 ♥
  • Emelianfian

Köpte inte ett enda plagg i endast storlek 50 innan dottern föddes... utan bara dubbelstorlekar 50/56.. eftersom det är svårt att veta exakt hur stor bebisen är när den kommer ut. När hon sedan kom ut och allt var på tok för stort så när jag ringde mamma från bb så sa jag att hon skulle köpa 3st bodys i stl 50 och två par byxor. så slapp jag själv springa ut och köpa en massa. hon hade stl 50 i typ 2 veckor sen var det för litet...

♥ Nellie - dec 2oo7 ♥ syskon på väg - jan 2oo9 ♥
  • Hannaz

enl tillväxtul kommer vår bebbe väga runt 3300 så då antar jag att jag kommer få användning av 50 i åtminstone några veckor eller vad tror ni??? Första bebben för oss så vi har ingen aning.
    Har inte köpt så jättemycket nytt men fått mkt och köpt lite grann. Så vi har kanske 7 bodys, 5 byxor, 4 tröjor och 5 pyjamasar i strl 50. Sen har vi en hel del i 56 oxå. Vad tror ni om det?
    Har fått en fleeceoverall (HM) och den är i strl 62 med sån där man drar över för händer och fötter. Våra vänners bebis vägde 3400 g och hade den på sig när hon åkte hem från BB så vi chansar på att det kommer att funka. det är ju så kort stund den har den...

• doyoumind

På bb har de flesta barnen storlek 50, så jag skulle säga köp tre uppsättningar i storlek 50.

• crimson

min dotter var 51cm lång och vägde 3500g och jag hade strl 50 på henne iaf minst en månad. Annars om du är orolig köp 56, det gör väl inget om det är för stort...

Svar på tråden Hur mycket kläder i storlek 50?