Inlägg från: LAV0LINA |Visa alla inlägg
  • LAV0LINA

Skulle du köpa ut?

Jag är kluven. Vet faktiskt inte hur jag skulle göra. Jag tycker 15-16 är på tog för ung ålder för att dricka alkohol, jag började dricka då jag var 17. Min pappa har köpt ut åt mig då jag var 17-19. I och för sig hade jag pojkvän då (som jag fortfarande än idag är ihop med) och det kan ju ha varit en trygghet för mina föräldrar att veta att jag alltid hade någon med mig. Jag har också alltid varit skötsam av mig och har alltid haft den vetskapen och den tyggheten att kunna vara öppen med hur mycket jag dricker och var jag är osv. Jag vet att jag ALLTID kan komma hem, hur full jag än är. Jag har druckit för mycket en gång. Jag var 17 och det kommer jag aldrig mera göra om. Jag spydde som en gris och det är den första och enda gången det hänt (kommer då aldrig göra om det medvetet iaf). Som sagt, jag är kluven. Jag ser hellre att mina barn kan ha den öppna dialogen om alkohol och fest som jag hade än som det blev för en kompis - ett evigt smusslande och ett helt nätverk av lögner varje gång det vankades fest. En gång blev denna kompis på tok för full så min sambo (som den kvällen var nykter) skjutsade hem henne till hennes föräldrar som blev alldeles chockade av att deras lilla flicka hade druckit, men såklart tacksamma över att vi körde hem henne... Hon förlät mig aldrig.

• LAV0LINA
    Svar på #92
    Menar inte att det behöver vara så heller, var kanske lite otydlig.
    Kan ju bara skriva utifrån min egen erfarenhet och som sagt - jag är kluven, vet inte alls hur jag skulle göra den dagen mina barn frågar om jag kan köpa ut.
    Den dagen, den sorgen. Tur att jag har några år på mig att fundera i alla fall
  • LAV0LINA

Ja, jag har några år på mig som sagt - mina barn är inte ens födda ännu.
    Och jag tror absolut att det är en bra idé att ta upp frågan tidigt.

Majsan70 skrev 2008-09-15 14:26:31 följande:
    Jag tog saken i egna händer och talade om min ståndpunkt redan innan de trädde in i tonåren. Så de vet exakt vad som gäller, vilken morot de har och alternativen om de väljer att bryta mot avtalet. På så vis behöver jag aldrig få frågan ens.
  • LAV0LINA

Nej, där håller jag inte med dig alls.
    Jag har absolut haft tillgång till hb om jag velat.
    Har dock aldrig velat ha det , jag hade ju redan så jag klarade mig.
    Självklart finns det dom som dricker hb ändå - trots att anhöriga köpt ut med avtalet att man då låterbli hembränt, men det finns ju även många som inte gör det. Det beror ju mer på vad för person det är (hur man är som person alltså)...
    Fast som sagt, jag själv har ju aldrig varit den här som kännt behovet av att dricka mig askalas och därför inte behövt mer när mitt eget tagit slut...
    Men det är ju olika för alla. Men ALLA dricker ju inte hb heller..

Einstein skrev 2008-09-15 15:11:23 följande:
    finns det tillgång till HB så kommer de dricka det ändå och speciellt om föräldrarna gett dem tillåtelse till att dricka alkohol! Köpa ut = ge tillåtelse! Det vet man väl själv hur det är om drickat är slut och man vill ha mer! Dessutom litar jag mer på ett nyktert barns omdöme än på ett onykterts!
Svar på tråden Skulle du köpa ut?