Inlägg från: Guldrosen |Visa alla inlägg
  • Guldrosen

Skulle du köpa ut?

Nej! Aldrig!

Att langa är kriminellt. Där jag bor har polisen gripit många langare den senaste tiden. Jättebra tycker jag. Till er som köper eller skulle kunna tänka er att köpa ut har jag en liten fråga: Skulle det inte bli väldigt pinsamt om man blev gripen av polisen och dömd till fängelse för langning?

Jag är så lycklig och tacksam över att mina tonåringar (16 o 18 år) inte dricker alkohol. De kan ha roligt tillsammans med sina kompisar utan att dricka.

• Guldrosen
    Majasmamma07 skrev 2008-09-15 21:17:57 följande:
    Det vet du ju inte, min mamma hade knappast koll på allt jag och syrran hade för oss. Men visst...det finns ju änglar=OP
    Jo, jag vet faktiskt att mina barn inte dricker. Vi bor på landet och de måste alltid hämtas. Det har hänt att de ringer oss mitt i natten och vill att vi ska hämta dem för att de andra festdeltagarna är för fulla och de tycker inte att det är roligt på festen längre. Givetvis åker vi och hämtar dem då. De har inte behov av att supa. De och deras närmaste vänner kan ha roligt utan alkohol.

Jag tycker personligen att man talar om för sina barn att man inte kan ha roligt utan alkohol därför skickar man med dem alkohol.

Så visst finns det änglar...
  • Guldrosen

Nicole Bitchie skrev 2008-09-15 22:04:39 följande:

Ja, jag hade köpt ut.Bättre att hon får en kontrollerad mängd, "kvalitets" alkohol än något skit som man inte vet vad det är. Oavsett hur man gör kommer de ändå att dricka, sprit är inte direkt svårt att få tag på i den åldern men den spriten man kan få tag på svart kan innebära en hel del risker, därför anser jag att det är bättre att köpa ut och ha visst kontroll.Mina föräldrar hade en ganska liberal inställning till sprit när jag var tonåring, sprit var ingenting som var förbjudet och därför lockade det ej heller så som det gjorde vissa andra.Jag var aldrig någonsin asplakat eller liggandes spyende i något dike, jag blev aldrig heller hämtad av snuten eller magpumpad - vilket många, många av mina vänner med sk "ansvarsfulla" föräldrar blev. Tro det eller ej, men det som hade de striktaste föräldrarna var också de som flippade mest.
    Enligt poliserna och socialarbetarna som talade på en föreläsning för föräldra så är det de föräldrarna med tillåtande attityd som oftas får barn som börja dricka och röka tidigt och får mest problem. Så det där med att ansvarsfulla och lagliga föräldrar alltid får det värsta busarna är en myt.

Vi har en liberal syn på alkohol. Vi vuxna dricker gärna ett glas vin till maten. Alkohol är inte förbjudet för vuxna, men för barn.
  • Guldrosen
    Nintendo skrev 2008-09-15 21:59:28 följande:
    Nej jag hade inte tyckt att det var pinsamt att bli dömd för langning. Om jag bryter mot lagen så har jag en anledning till det och den står jag för. Jag tycker att det är bättre att köpa ut så jag har lite "koll" på vad som dricks istället för att låta ungen köpa en massa mög. Givetvis kommer dem att dricka annat också men säkert inte lika mycket.
    Tror du inte att alla som bryter mot lagen och blir dömda har en anledning? Hur tror du att samhället skulle se ut med ditt resonemang?
  • Guldrosen
    Majasmamma07 skrev 2008-09-15 23:03:23 följande:
    ok...vi bodde ju inte så till. Får de aldrig skjuts hem av annan? Sover borta?
    Det är så gott som alltid vi som hämtar. De få gångerna de åkt med någon annan har de kommit in till oss innan de går och lägger sig. Och hittills har de aldrig varit onyktra eller luktat alkohol. De vill för det mesta inte sova borta. De gånger de sovit borta har det varit hos kompisar som inte heller dricker. Som sagt, jag är så tacksam och lycklig över att jag inte har problem med tonåringar som dricker och/eller röker.
Svar på tråden Skulle du köpa ut?