• Glass

Namn på kvinnans könsorgan.

Jag läser i flera trådar om alla olika namn som vi kallar våra kön.

Vi inser kanske problematiken med att inte ha ett och samma namn på könet och framförallt så kommer den fram när vi ska fundera på vad vi ska säga att det heter till våra barn.

Ett ord som är vedertaget nu är snippa

Varför vill/kan inte alla acceptera detta orden och börja använda det?
    Varför vill folk kalla könet för egna små namn eller så?

Hur tänker ni inför detta?
    Jag vänder mig främst till er som inte vill använda ordet snippa, eftersom jag inte förstår varför, men alla är givetvis välkomna.

• Svar på tråden Namn på kvinnans könsorgan.
  • Monsa

Nej men nu kände jag ju helt plötsligt att min kännedom om hur en kvinnas underliv är och heter var lite dålig så då tänkte jag att det var värt att kolla upp.

• JsN

sv.wikipedia.org/wiki/Vagina *ler* citerar: "Slida (medicinsk term lat. vagina, vardagligt från fsv. fitta) är den nedersta delen av de kvinnliga inre könsorganen." Det var väl det jag sa...

• Monsa

Könsorgan, lat. genitalia, är de organ som används för att se till att befruktning kan ske. Det manliga könsorganet kallas penis medan det kvinnliga könsorganet kallas vagina.

• JsN

och när man sedan slår på vagina så dirigeras man om till slida som är den nedersta delen av de kvinnliga inre könsorganen

• Monsa

Ok, så du menar att det inte finns något namn då?
    Då finns det ju inte det för killarna heller?

• ompa

Flickors yttrre könsdelar: snippa
    Kvinnors yttrekönsdelar: vulva

• BimBulle

Mus tycker jag låter lagom gulligt...

• HelenN

Bland våra vänner har jag hört både Pyttan och Tussilago om flickors kön! Själv säger jag kissen till min dotter och mus bland vuxna. Känner inget behov av att alla måste använda samma uttryck!

• Ariane

Cornelia, du verkar inte ha läst tråden! Det är flera skribenter som förklarar väldigt bra och pedagogiskt varför det kan vara problemtatiskt att det inte finns en vedertagen och allmän term för kvinnans könsorgan.

• HelenN

Ariane, jo jag har faktiskt läst igenom hela tråden Och många förklaringar låter helt ok. Men jag kan ändå inte känna att man måste välja precis ett ord. Som någon tidigt i tråden sa, barnen vet ju oftast vad det är även om man kallar det vid olika namn!

Himla kul och intressant läsning i alla fall!

Svar på tråden Namn på kvinnans könsorgan.