• Millan81

TASS Metoden. Hur har den fungerat för er? Tips tack!!!

Som rubriken lyder.

Min dotter är 7½ måndad och hon sover så dåligt sen ca 3 månader tillbaka. Hon har tidigare sovit hela nätter från 7 till 7 så jag vet att det går sova så för henne! Hon snuttar sig genom hela nätterna.

Ni som genomfört TASS metoden: ge mig bra tips!

Ni som har andra bra tips som inte är TASS eller någon annan metod, ge mig dom!!!

• Svar på tråden TASS Metoden. Hur har den fungerat för er? Tips tack!!!
  • Maria V

Jag undrar oxå vad TASS metoden är.. Våran dotter har jag alltid bara lagt i sängen så har hon somnat. Gör lika med sonen och det funkar hur bra som helst. Dotter är 18 månader och sonen 7 veckor.

Wilma 070313 Hjalmar 080724
  • Millan81

En metod som man använder både inför läggning och nattuppvak. Den bygger på att barnet inte ska somna förrän dom ligger i sin säng. Svårt att förklara.

• Millan81

Det har jag också gjort tills för tre månader sen då hon är helt ur balans. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Därför vill jag hitta något som fungerar där dom inte gråter till sömn.

• susanne e

Hej,
    Min son var vaken precis som din dotter fram till 9 mån ålder. Jag funderade mycket på TASS metoden och läste "somna utan gråt". Det som till slut fungerade på min son tror jag var två saker.
    Han åt tillräckligt på dag och framförallt på kvällen, så han behövde inte äta på natten. Sedan började han krypa och detta gjorde att han helt enkelt var så trött att han sov på nätterna. Jag råder dig att avvakta om du kan med allt för mycket åtgärder (om du orkar). Jag tycker annars att boken somna utan gråt gav mig många bra tips. Sedan rekomenderar jag dig verkligen att sova lite på dagen för att orka.

Sussie

• Legolina

Jag läste lite om TASS-metoden och det verkar som om jag körde den utan att jag visste om att det var en metod.

Det fungerade jättebra kan jag säga. Att lägga en kand på rycggen eller magen på barnet ger trygghetskänslan utan att man tar upp barnet ur sängen - kanonbra

Sonen sover i egen säng i eget rum och vi började med "metoden" när han var kanske 8 månader för då hade vi hamnat i den ohållbara rutinen att han bara ville somna i famnen i ett tyst rum. Det tog inte lång tid innan han somnade själv i sin säng.

Det började med kroppskontakt i sängen och fasades över till att vi satt tysta i rummet, sen strax utanför rumet. Nu har det varit lite upp och ner på vägen (han är 2 år nu) och när han varit sjuk har vi ibland hamnat tillbaka i de gamla rullorna - men med lite envishet kommer vi tillbaka till "somna själv".

• Millan81

Hon äter jättebra på dagen och äter middag vid 4, gröt vid 6 och välling/amma vid 19 så jag tycke hon äter så bra. Får inte i henne mer, hon vill inte ha.

Ja hon är lite frustrerad när det gäller att inte komma nånstans, hoppas hon börjar krypa snart. Men tyvärr så ser det ut som det kommer att dröja innan hon kryper/ålar.

Fler tips?

• Millan81

Det är egentligen inte insomningen som är det värsta utan att hon vaknar minst varje timme från 10 till 6. Insomningen går ofta med lite envishet men nätterna är ett h.....e

• Flickan och kråkan

Lite OT kanske, men tänkte på vad du skrev. Jag avvänjde nattamning utan gråt och skrik när vår pojke var ca 8 månader. Vaggade, vaggade och vaggade och åter vaggade ett par nätter (helt ok ersättning för honom för han grät inte), sedan räckte det att hålla om honom lite när han vaknade för att han skulle somna om och nu sover han nästan alltid hela nätter sedan ett tag tillbaka. Däremot är han inne i en period då han absolut INTE kan somna själv. Han somnar enbart i famnen. Han sover hela nätter ändå. Det jag egentligen ville ha sagt är att det där med insomningssättet inte har påverkat vår pojke. Han somnade alltid utan bröst tidigare och själv i vår säng med bara mamma/pappa bredvid sig - han hade massor med amningsuppvak ändå. Nu somnar han i famnen men somnar om på egen hand ändå när han vaknar.

Vi jobbade läääänge med att få honom att somna själv. Körde någon slags light-tassare. Vi tog upp direkt vid protest och lät honom aldrig ligga och gråta. Nu känns det rätt onödigt med tanke på att det inte verkar ha någon betydelse för vår pojkes nattsömn. Men som sagt barn är olika.

Lycka till!

• Flisongen

Min lilla goding, fem och en halv månad har sovit dåligt senaste månaden. Inatt sov han hela natten för första gången! Jag har börjat låta honom ligga på mage, vilket gjort att han somnar lättare när jag buffar lite på rumpan. Han har fått flytta ut i vardagsrummet för att bli mindre störd (vi bor i en tvåa så han har inget eget rum.) Igår sov han bara två "trekvartslurar" på dan
    eftersom han verkar ha litet sömnbehov och igår kväll fick vi i honom en portion gröt, en halv burk katrinplommonpuré, en flaska ersättning samt att jag ammade honom och sen sov alltså matvraket tills vi vaknade och gick upp i morse. Underbart! Jag tror framförallt att det var att vi lyckades truga i honom så mycket mat som gjorde susen.

• Jo77

Vi har just testat tassmetoden lite på vår dotter och det funkar ganska bra. Men då är det ju så att hon redan sen innan har somnat i sin egen säng, vi behövde bara hitta ett bra gemensamt sätt att hantera hennes nattuppvak som blivit många fler den senaste månaden. Jag tycker det är en bra och mild metod, eftersom jag aldrig behöver låta mitt barn ligga och gråta. Vet inte om uppvaken blivit färre men hon somnar åtminstone om lättare.

• Millan81

Då är det ungefär som här då. Nattningen fungerar oftast men det är de miljoner nattuppvak som jag vill ha till lite färre. Lite jobbigt när de vaknar 1- flera gånger i timmen. Två nattuppvak skulle inte va så farligt!

Jag vill inte heller att hon ska ligga och gråta sig till sömns.

• Jo77

Vad jag har märkt som är bra är att om man testat att "tassa" ett tag och det inte hjälper så hjälper det på ett helt annat sätt än tidigare om man till slut tar upp henne. Iallafall så somnade hon direkt sen när jag tagit upp henne och lagt ner igen, trots att hon inte lugnade sig speciellt mycket i famnen.
    Nu vaknar hon oftast vid två tillfällen per natt, och då tar det några omgångar av tassning-insomning.- uppvakning-tassning osv för att få henne att somna om. Men hellre det än en gång i timmen!

• Tigerwoman

Det där med att barn slutar vakna på nätterna bara dom är tillräckligt mätta är bara nonsens. Skulle ju vara jättelätt att stå ut med vaknätter om man visste att så fort dom inte behöver äta på nätterna så börjar dom sova hela nätterna automatiskt... Båda mina barn har ätit som hästar sedan de föddes, massor av mat, och det har inte spelat någon som helst roll om de helammats, ätit gröt, välling eller massor av kött och potatis, här har det vaknats och vaknats hela nätterna upp till 3 års ålder i alla fall. De flesta jag känner säger samma sak om sina barn också. Visst kan man ha tur så att det sammanfaller, men jag tror inte det är något man ska hoppas på. Tyvärr.

• Aunt Molly

Tyvärr håller jag helt med Tigerwoman! Men jag är väldigt intresserad av en lösning som gör att min 5-mån börjar sova hela nätter... Vaknar hon 2-3 ggr är det en bra natt. Men jag härdar nog ut ett tag till och hoppas att det vänder av sig självt!

Svar på tråden TASS Metoden. Hur har den fungerat för er? Tips tack!!!