• Anonym

min man är en toffel, jag är för dominant...???

min man är en riktig toffel egentligen, för han gör nästan allt jag säger, jag kan vara ganska dominant och bestämd och ställa till bråk... han ger vika och brukar göra mej till viljes... men 2 av 10 gör han det inte... så jag vet inte hur jag ska göra, samtidigt som det är bra jag får som jag vill, är det ju inte... hur löser man en sån här situation?????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-15 18:05
    Och till er som är ute efter starta debatter och som inte kan läsa; nej jag gör inte narr av min man, nej jag nervärderar inte min man, nej jag sänker inte min man osv. osv. ! Det handlar helt enkelt om hur en lite starkare person, mera driven tar tyglarna över en lite mer segdriven, konflikträdd person. Och nej, jag behöver ingen psykologisk hjälp Var snälla och läs inte mellan raderna som inte finns bara för att ni är sugna på debatter! Det handlar om hur man styr upp att en mera bossig, dominant människa kan få balans med en mer konflikträdd, segdriven människa. En människa som är så snäll och gör sin fru till viljes och som låter henne få sin vilja, en som inte riktigt orkar ta fajten. En som inte riktigt bryr sig heller, utan det är jag, som fru som bryr mej. Trots att min man själv säger att det är inga problem, han gör det så gärna(8 av 10). Som sagt. Man kan knappast dansa tango ensam...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-17 10:07
    NI SOM GÄRNA VILL KLANKA NER MEJ, GÖR DET INTE FÖR DET KOMMER INTE HJÄLPA!! på det sättet vinner man ingens förtroende att prata problem...

• Svar på tråden min man är en toffel, jag är för dominant...???
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-09-15 10:38:15 följande:
    en situation där jag är mindre dominant..
    Okey, då förstod jag dig rätt.

Sitter i ungefär samma situation själv och vet inte riktigt hur jag ska hantera det hela.
    Min man är även han en toffel. Ber jag honom att göra något så brukar han 8 gånger av tio göra det jag ber honom om.
    Jag har frågat honom tusentals gånger om jag är för krävande eller för dominant. Jag tycker det själv men han säger bara nej.
    Jag har även försökt få honom att säga ifrån när det gäller mitt "krävande och dominerande" men det fungerar inte.

Vet inte heller hur jag ska göra för att bli bättre. Jag är ju "van" vid att få som jag vill.
  • Anonym (Selma)

När man bossar sin omgivning och alltid vill ha allt på "sitt sätt" slutar man oftast som en ganska ensam person och när det väl blåser har man ingen att luta sig emot. Tänk på att för varje gång du trycker ner din man (eller någon annan) bryter du ner hans självkänsla, du förändrar hans personlighet, vill du verkligen vara sådan ? Du frågar hur man löser en sådan här situation... MAN ska inte lösa detta... DU ska.

• Anonym (sambon)

Klart jag förstår. Det är DOM som måste förstå. även om vi försöker bättra på oss så kan det ta ett tag. Dom måste förstå att ju mer dom tofflar sig (ursäkta uttrycket) desto värre kommer det att bli.
    det går åt fel håll. När dom gör det så tappar man nästan lite respekt för varje gång. jag tror vi båda mår sämre över detta än vad våra sambon gör.
    det vi gör är inte okej. Men vi klrar det inte själva. dom måste finnas där och hjälpa oss för situaionen handlar om alla.
    vi vet hur hemskt det kan bli i framtiden, men vi måste få våra sambos att förstå det också.

Min sambo har börjat säga ifrån- dock vid helt fel tillfälle.
    ex. när jag ligger och spyr (är gravid) och ber om något.
    då tar han på sig den trotsiga rollen och säger "nej, för du har sagt att jag inte ska göra allt som du säger". så han har inte fattat redigt ännu.

men jag hoppas det kommer så att båda kan gå i rätt riktigt och ha ett sunt förhållande till varandra

• Anonym

Om mannen är en toffel som ni så trevligt & nedlåtande uttrycker det, så kan man nog inte förvänta sig att mannen har tåga nog att säga ifrån.
    Anonym (sambon) skrev 2008-09-15 10:36:36 följande:

Min sambo är en toffel! har inga problem att säga det. Ibland är det nästan charmigt.Men jag förstår dig TS. det är likadant här.Han gör allt som jag säger. vi har en väldigt öppen realtion så vi snackar om allt som händer.Jag har frågat om han tar illa upp- vilket han inte gör.och jag har bett honom att säga ifrån när det är för mycket.Sambon är konflikträdd, har han alltid varit. Så han säger oftast inte ifrån. Och jag vill för bådas skull att han säger ifrån så att vi kommer ännu närmare varann.ibland kan jag vara trött, sur och gnällig och väldigt orättvis. det är inte snällt mot honom men han måste säga ifrån.om han gör allt jag säger hela tiden så kommer det bli ännu värre med tiden. och DÅ är det risk för en seperation. vilket ingen av oss vill.så både är med på noterna. man måste förstå i vilka lägen det är okej att vara toffel och vilka man måste säga ifrån.
    Om mannen är en toffel som ni så trevligt & nedlåtande uttrycker det, så kan man nog inte förvänta sig att mannen har tåga nog att säga ifrån. Ni låter nästan stolta över att dominera. Om mannen är konflikträdd, så kommer han aldrig säga vad han egentligen tycker eftersom det innebär att behöva diskutera med en som du själv uttrycker det sur, gnällig & orättvis person.

Jag tror att det finns en risk att man blir mycket ensam i förlångningen av ett sådant beteende. Jag hade rekommenderat kognitiv terapi.

& TS - om du nu vill förändra saker & ting, varför försvarar du ditt beteende med näbbar & klor?
  • Anonym (TS)

Anonym (Selma) skrev 2008-09-15 10:48:50 följande:

När man bossar sin omgivning och alltid vill ha allt på "sitt sätt" slutar man oftast som en ganska ensam person och när det väl blåser har man ingen att luta sig emot. Tänk på att för varje gång du trycker ner din man (eller någon annan) bryter du ner hans självkänsla, du förändrar hans personlighet, vill du verkligen vara sådan ? Du frågar hur man löser en sådan här situation... MAN ska inte lösa detta... DU ska.
    jag fattar inte, varför tror folk det handlar om att trycka ner?? var nånstans läser du detta???
  • Anonym (TS)

Anonym (sambon) skrev 2008-09-15 10:49:38 följande:

Klart jag förstår. Det är DOM som måste förstå. även om vi försöker bättra på oss så kan det ta ett tag. Dom måste förstå att ju mer dom tofflar sig (ursäkta uttrycket) desto värre kommer det att bli.det går åt fel håll. När dom gör det så tappar man nästan lite respekt för varje gång. jag tror vi båda mår sämre över detta än vad våra sambon gör.det vi gör är inte okej. Men vi klrar det inte själva. dom måste finnas där och hjälpa oss för situaionen handlar om alla. vi vet hur hemskt det kan bli i framtiden, men vi måste få våra sambos att förstå det också.Min sambo har börjat säga ifrån- dock vid helt fel tillfälle.ex. när jag ligger och spyr (är gravid) och ber om något. då tar han på sig den trotsiga rollen och säger "nej, för du har sagt att jag inte ska göra allt som du säger". så han har inte fattat redigt ännu.men jag hoppas det kommer så att båda kan gå i rätt riktigt och ha ett sunt förhållande till varandra
    hahahahha, ursäkta om jag skrattar men gu va roliga karlar kan va ibland haha... aa snacka verkligen om fel tillfälle.. jag har oxå sagt att han måste sätta stopp och säga ifrån osv. för ja absolut nånstans förlorar man lite respekt och man mår inte bra alls, som du säger det är vi som mår sämst... dom måste göra det här tillsammans med oss, det är alltså så du tror?
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2008-09-15 11:42:36 följande:
    Om mannen är en toffel som ni så trevligt & nedlåtande uttrycker det, så kan man nog inte förvänta sig att mannen har tåga nog att säga ifrån. Anonym (sambon) skrev 2008-09-15 10:36:36 följande:
    å jasså gör jag det...? haha ursäkta men var nånstans då..? DU har aldrig funderat på hur du uppfattar situationen lite granna
  • Anonym

Anonym (TS) skrev 2008-09-15 16:14:37 följande:

å jasså gör jag det...? haha ursäkta men var nånstans då..? DU har aldrig funderat på hur du uppfattar situationen lite granna
    Sorry, men din bossiga attityd funkar inte på mig. Jag hade skämts om jag var som ni & sökt hjälp så snart jag bara kunde.
    Jag läser dessutom vad ni skriver & det verkar rätt obildat
  • Anonym (sambon)
    Svar på #16

Anonym (TS) skrev 2008-09-15 16:13:17 följande:
    Anonym (sambon) skrev 2008-09-15 10:49:38 följande:hahahahha, ursäkta om jag skrattar men gu va roliga karlar kan va ibland haha... aa snacka verkligen om fel tillfälle.. jag har oxå sagt att han måste sätta stopp och säga ifrån osv. för ja absolut nånstans förlorar man lite respekt och man mår inte bra alls, som du säger det är vi som mår sämst... dom måste göra det här tillsammans med oss, det är alltså så du tror?
    Jag är dominant, jag är väldigt självständig men om någon säger "det här är inte okej, jag blir sårad" så har jag aldrig gjort samma sak igen. Jag tror att om han börjar säga ifrån så kommer det hjälpa mig att bli mindre dominant och sluta kasta ur mig saker. Det kanske inte blir perfekt första gången, men ju mer han säger ifrån att det inte är ett acceptabelt beteende desto bättre kommer förhållandet bli. För jag mår inte bra av att skälla på honom och han mår nog inte bra av det heller.
    MEN, jag kan bara ändra en liten del. Eftersom jag är sån här som person vill jag att han ska hjälpa mig för att ändra mig.
    Jag har börjat inse, det är första steget, men jag kan inte ändra allt om inte han börjar säga ifrån.
    Förstår du vad jag menar?
  • Anonym (TS)
    Svar på #19
    Ja, absolut det gör jag för det låter som mej själv.. Vi har kommit en del på vägen, men än har han mycket kvar att se till att säga ifrån om, för det är även hans ansvar att se till så att jag vet vad han tar åt sig på, och det har han väl mer och mer börjat förstå. Det är ju precis som du säger, om ingen säger till mig fortsätter jag, du förklarar som det var jag... Vi är nog mycket lika och har precis samma situation. Det är skönt och höra nån med samma "problem".
Svar på tråden min man är en toffel, jag är för dominant...???