• hilah

Har någon här blivit botad från sin spindelfobi?

Hej,

jag tycker att min extrema spindelfobi nästan har blivit ett handikapp och jag vill så gärna bli botad från den, men samtidigt så är jag hemskt rädd för att ta första steget, då jag vet att det sista steget kommer att innebära att jag måste TA på en spindel. Jag har läst lite grann om KBT och deras terapiformer och det går ju ut på att långsamt närma sig en spindel... jag får nästan panik av bara tanken. Finns det någon här som har erfarenhet med sådana terapier eller som har blivit botad på ett annat sätt? Jag kan tillägga att jag verkligen har en svår fobi, då jag inte ens klarar av att röra eller se på bilder på spindlar samt att jag är totalt beroende av att människor kan ställa upp och ta bort spindlar som dyker upp i huset - det är riktigt pinsamt... Så jag tvivlar på om jag ens skulle kunna hantera det med hjälp av en terapeut.
    Men det vore interessant att höra om någon har klarat av att bli av med sin fobi och hur ni gjorde i så fall!

• Svar på tråden Har någon här blivit botad från sin spindelfobi?
  • mysmika

Här är en till som gärna åxå vill veta. Jag funderade på att starta en likadan tråd häromkvällen då vi hade en spindel inne.
    Sambon fick lov att döda den medan jag stod och skakade, med tårarna rinnande för kinderna. Det är verkligen hemskt jobbigt!

• hilah

Ja, precis så har jag det också! Man känner sig verkligen otroligt hjälplös och efteråt blir jag så arg att en spindel kan ha ett sådant inflytande över mitt liv. En gång kunde min man inte hitta spindeln som jag hade sett i sovrummet, så vi fick flytta sängarna till ett annat rum, stänga dörren till sovrummet och nästa dag fick min man leta vidare ända tills han fann spindeln. Tror inte att jag någonsin hade flyttat tillbaka till sovrummet om han inte hade hittat den...
    Hoppas någon har några tips till oss!

• JohanG

halley, jag har ingen erfarenhet av KBT i den formen, men jag vet att man skall ut och möta sin fobi, vad det än må vara.

Jag kan istället rekomendera dig att söka dig till en hypnoterapeut, då slipper du sakta sakta möta din rädsla. Istället så tar ni reda på vad det är som skapar denna rädslan inom dig.

Just med fobier så vet man ju vad det är som är det utlösande faktorn, vi tar ditt exempel med spindeln. När du ser en spindel så skapar det en "mag känsla inom dig, som skickar signaler upp till hjärnan och den svarar med att du känner som du gör. Tillsammans med hypnoterapin så kan ni ta den mag känslan som skapas och följa med den till första gången som du kände den, och där har du den egentliga orsaken till din rädsla om terapeuten är duktig och har rätt träning och vet hur man hanterar en fobi.

En fobi är egentligen bara en sak, rädsla att känna en rädsla, man kan räkna upp hur många sorts fobier som helst men i grund och botten så är det "en rädsla att känna en rädsla.

Så mitt tips är att sök dig till en hypnoterapeut som INTE arbetar med suggestionsterapi( förslags terapi) för om du söker dig till en sådan så finns ju fortfarande orsaken kvar, sök dig till en som arbetar med "regression till orsak" och se upp om dom vill att du skall komma 8-12 ggr för att bli bra, då är det ngt lurt. Det borde ta 1-3 ggr max, absolut max.

lycka till

• Cia28

Jag hade verkligen spindelfobi tidigare och sen bodde jag i en lägenhet där det fanns mycket spindlar. Efter ett tag vande jag mig faktiskt, och jag hatar fortfarande spindlar, men förut kunde jag inte vistas i en lägenhet där jag visste att det fanns en spindel. Det kan jag nu :)

• BettanB

Ja, jag har "botat" min spindelfobi. Förr kunde jag bli så rädd att jag svimmade, speciellt om de kom snabbt på och jag var helt oförberedd. Nu klarar jag i vart fall av att vara nära spindlar, ibland tom hålla dem. Tycker fortfarande att de är rysligt obehagliga, men jag svimmar inte längre.

Kan inte hålla med JohanG här ovan, för mig (som psykolog) låter det som "mumbojumbo" (men vore tacksam om han hade länkar/referenser till vettig info) utan tänker faktiskt förespråka KBT i ditt fall. Eller kanske ännu bättre om du kan hitta en eklektisk terapeut (se helst till att denne har en gedigen utbildning och är psykolog i botten).

Det ÄR jobbigt att arbeta bort en fobi, men å andra sidan; är det inte rätt jobbigt som det är nu också? Det här fixar du!

Nosce Te Ipsum
  • JohanG

Ja du bettanB, du säger att du har botat din fobi och du kan ta i spindlar IBLAND? låter faktiskt inte som att du har botat din fobi för spindlar helt och hållet.

Du tycker det låter mumbojumbo säkert för att det inte går vetenskapligt bevisa vad som pågår när folk är i hypnos men det finns massor med studier om att hypnos fungerar, sök och du skall finna.

Jag håller inte med att det ÄR jobbigt att jobba bort en fobi, förresten, det e klart om du menar med KBT och elektriska stötar osv då förstår jag att det är jobbigt.

Erfarenheten av fobier är att det tar 1 - 3 sessioner, lite beroonde på hur lätt klienten släpper taget om det vardagliga och vågar ta fram känslan, men som sagt va 1 - 3 sessioner MAX.

Jag personligen behöver inte lägga länkar osv, men jag kan inte låta bli Om ni inte tål att se spindlar ens på "burken"

KLICKA ABSOLUT INTE PÅ LÄNKARNA OM DU INTE TÅL ATT SE SPINDLAR

Jag bryr mig inte ett dugg om varför det fungerar utan man skall arbeta för klientens bästa och det är vårt jobb att vara så effektiva som vi kan vara och inte lura klienter på en massa sessioner eller utsätta dom för deras fobi.

Det är så som jag ser på det, men jag vet att du har din träning och du litar på dina metoder, det är jättebra, folk skall kunna ha olika val och det är alltid upp till personerna själva att välja.

• hilah

Tack för era svar!

BettanB: Hur gjorde du då för att bli bättre? Och vad är en eklektisk terapeut? Du har ju verkligen gått en lång väg från att svimmas till att kunna ta på dem!

JohanG: Utgår hypnosterapin ifrån att rädslan skapades av någon händelse i barndomen? Jag har för mig att fobier ofta inte har något samband med någon traumatisk händelse (framför allt orm- och spindelfobier och liknande - är man rädd för vatten för att man en gång var nära att drunkna är det ju en helt annan sak), utan att de är "nedärvda" rädslor som hos vissa människor förstoras och blir till ett handikapp. Och kan man verkligen botas utan att utsätta sig för det man är rädd för? Det känns väldigt teoretiskt att bli av med sin rädsla utan att ens konfronteras med det som utlöser den. Och helt konkret - hur går hypnos till?

• BettanB

Kan inte låta bli att fråga vad du har för utbildning?

Ja, jag är "botad" fån min fobi. Skulle inte längre uppfylla diagnosen enligt DSM IV, men inte fan tycker jag OM spindlar för det. Det var heller inget jag eftersträvat.

JohanG skrev 2008-09-21 01:13:26 följande:
    Ja du bettanB, du säger att du har botat din fobi och du kan ta i spindlar IBLAND? låter faktiskt inte som att du har botat din fobi för spindlar helt och hållet.Du tycker det låter mumbojumbo säkert för att det inte går vetenskapligt bevisa vad som pågår när folk är i hypnos men det finns massor med studier om att hypnos fungerar, sök och du skall finna.Jag håller inte med att det ÄR jobbigt att jobba bort en fobi, förresten, det e klart om du menar med KBT och elektriska stötar osv då förstår jag att det är jobbigt.Erfarenheten av fobier är att det tar 1 - 3 sessioner, lite beroonde på hur lätt klienten släpper taget om det vardagliga och vågar ta fram känslan, men som sagt va 1 - 3 sessioner MAX.Jag personligen behöver inte lägga länkar osv, men jag kan inte låta bli Om ni inte tål att se spindlar ens på "burken" ************************************************** ***************KLICKA ABSOLUT INTE PÅ LÄNKARNA OM DU INTE TÅL ATT SE SPINDLAR************************************************** ***************

bryr mig inte ett dugg om varför det fungerar utan man skall arbeta för klientens bästa och det är vårt jobb att vara så effektiva som vi kan vara och inte lura klienter på en massa sessioner eller utsätta dom för deras fobi.Det är så som jag ser på det, men jag vet att du har din träning och du litar på dina metoder, det är jättebra, folk skall kunna ha olika val och det är alltid upp till personerna själva att välja.
    Nosce Te Ipsum
  • BettanB

Jag arbetade faktiskt enligt KBT med min egen fobi (trots att jag egentligen kallar mig eklektiker med ena benet i psykodynamiken). Eklektiker är någon som utgår från patient/klient och omständigheter och inte är låst till en specifik skola psykodynamik, KBT, KPT, existentiellt osv) utan har kompetens att arbeta med flera av teknikerna.

Ja, jag är jättenöjd med den utvecklingen. Det VAR jobbigt att komma dithän, men nu känns det bra.
    Det som Johan skriver om kan jag inte stödja efter att ha läst så pass mycket som jag gjort. Innan jag började läsa till psykolog trodde jag också på (eller ville kanske?) kraften i hypnos, men det kan jag inte med gott samvete påstå längre. Det FINNS tyvärr inga "quick fix"; du bara lägger dig på en soffa, faller till ro och vips är du rökfri, fri från fobier eller whatever. Hade varit härligt om det var så. Fast jag KAN tro att den som är lättpåverkad nog skulle kunna få en bra skjuts av en dylik "behandlig". Man måste dock göra mycket arbete själv ändå.
    Däremot kan jag, som psykodynamiker (eller eklektiker då'rå ), hålla med om att det ofta kan finnas djupare liggande orsaker till de flesta fobier; saken är bara att det i 9 fall av 10 är helt onödigt att rota runt efter dessa om klienten mår bra förövrigt.

SÅ; om du "bara" är spindelfobi du känner att du vill jobba med är mitt råd att du kontaktar en psykolog (finns psykologpartners där du bor?), berättar hur extremt rädd du är och sedan litar till dennes professionalitet. Det kommer att gå kanon och du kommer inte våga tro det när det är klart.
    Jag har själv sett det.

hilah skrev 2008-09-21 10:14:23 följande:
    Tack för era svar!BettanB: Hur gjorde du då för att bli bättre? Och vad är en eklektisk terapeut? Du har ju verkligen gått en lång väg från att svimmas till att kunna ta på dem!JohanG: Utgår hypnosterapin ifrån att rädslan skapades av någon händelse i barndomen? Jag har för mig att fobier ofta inte har något samband med någon traumatisk händelse (framför allt orm- och spindelfobier och liknande - är man rädd för vatten för att man en gång var nära att drunkna är det ju en helt annan sak), utan att de är "nedärvda" rädslor som hos vissa människor förstoras och blir till ett handikapp. Och kan man verkligen botas utan att utsätta sig för det man är rädd för? Det känns väldigt teoretiskt att bli av med sin rädsla utan att ens konfronteras med det som utlöser den. Och helt konkret - hur går hypnos till?
    Nosce Te Ipsum
  • JohanG

halley, är det inte så att du känner en viss känsla inom dig när din fobi bryter ut? Svaret brukar vara ja 99 av 100 fall, det är den magkänslan som är det som du känner och första gången du kände den, det minns man aldrig eftersom det undermedvetna skyddar dig från den händelsen genom att ge dig dessa känslor som händer när du får " ditt anfall med din fobi".

Man kan aldrig säga vart en fobi kommer ifrån, det är olika från fall till fall, Jag har hört talas om en kille som var rädd för att flyga, men det visade sig att dom känslorna han kände när han närmade sig TOM en flygplats, det var inte det som utlöste det. Det visade sig att första gången som han kände den känslan så var han 5 år och blev instängd i en lekstuga, det var första gången som den känslan fanns där. När hans undermedvetna förstod att klienten hade överlevt så försvann hans flygrädsla eftersom det inte hade med flygplan att göra överhuvudtaget. Magi? nej, men all läkning kommer innifrån dig själv, men tyvärr ibland så måste vi få hjälp på vägen.

Kan räkna upp hur många sådana här fall som helst. Om du går till en tex hypnotisör så vet denne ingeting om dig och din fobi, alla svaren har du inom dig och för att hitta den verkliga orsaken så måste man in i vår "organiska dator", tyvärr kan inte psykologerna göra det om dom inte smyganvänder sig av hypnos, så som jag vet att en del gör, tex med visualiseringsteknik.

Jag tycker det är synd att psykologer inte ber deras klienter när dom gråter och släpper fram känslorna säger till dom " följ den känslan tillbaka till första gången som du kände den och när jag nuddar dig på pannan eller knäpper med fingrarna så är du där, sen tar man reda på fakta, vad det är som har skapat känslan och sen säger man, fokusera på din andning....och där har du svaret på vad som skapade känslan man tycker är obehaglig. sen använder man sig av en annan teknik som hjälper det undermedvetna att förstå vad som har hänt och efter det så brukar det vara 99 fall av 100 redo att släppa dom känslorna.

Jättebra är det att det finns psykologer som kan trösta och hjälpa folk på sitt sätt men tyvärr är de flesta för rädda för moderna snabba effektiva metoder som inte kan bevisas vetenskapligt och här är ju lagen ett hinder också för legitemerade psykologer. Lagen säger att tex en psykolog måste avsäga sin legitimation om den använder sig av hypnos som inte räknas som en vetenskaplig beprövad metod, tyvärr.

Sverige ligger hästår efter andra länder angående alternativ vård eller som en del kallar den kompletterande vård och det är så synd eftersom medicin och KBT kan inte fixa allting, inte heller hypnos eller liknande metoder. det finns nog ingen metod som är 100%, tyvärr för mänskligheten.

• BettanB

Måhända finns det en anledning till att det inte går att få forskningsstöd för metoden?

JohanG skrev 2008-09-21 20:55:20 följande:
    halley, är det inte så att du känner en viss känsla inom dig när din fobi bryter ut? Svaret brukar vara ja 99 av 100 fall, det är den magkänslan som är det som du känner och första gången du kände den, det minns man aldrig eftersom det undermedvetna skyddar dig från den händelsen genom att ge dig dessa känslor som händer när du får " ditt anfall med din fobi".Man kan aldrig säga vart en fobi kommer ifrån, det är olika från fall till fall, Jag har hört talas om en kille som var rädd för att flyga, men det visade sig att dom känslorna han kände när han närmade sig TOM en flygplats, det var inte det som utlöste det. Det visade sig att första gången som han kände den känslan så var han 5 år och blev instängd i en lekstuga, det var första gången som den känslan fanns där. När hans undermedvetna förstod att klienten hade överlevt så försvann hans flygrädsla eftersom det inte hade med flygplan att göra överhuvudtaget. Magi? nej, men all läkning kommer innifrån dig själv, men tyvärr ibland så måste vi få hjälp på vägen.Kan räkna upp hur många sådana här fall som helst. Om du går till en tex hypnotisör så vet denne ingeting om dig och din fobi, alla svaren har du inom dig och för att hitta den verkliga orsaken så måste man in i vår "organiska dator", tyvärr kan inte psykologerna göra det om dom inte smyganvänder sig av hypnos, så som jag vet att en del gör, tex med visualiseringsteknik.Jag tycker det är synd att psykologer inte ber deras klienter när dom gråter och släpper fram känslorna säger till dom " följ den känslan tillbaka till första gången som du kände den och när jag nuddar dig på pannan eller knäpper med fingrarna så är du där, sen tar man reda på fakta, vad det är som har skapat känslan och sen säger man, fokusera på din andning....och där har du svaret på vad som skapade känslan man tycker är obehaglig. sen använder man sig av en annan teknik som hjälper det undermedvetna att förstå vad som har hänt och efter det så brukar det vara 99 fall av 100 redo att släppa dom känslorna.Jättebra är det att det finns psykologer som kan trösta och hjälpa folk på sitt sätt men tyvärr är de flesta för rädda för moderna snabba effektiva metoder som inte kan bevisas vetenskapligt och här är ju lagen ett hinder också för legitemerade psykologer. Lagen säger att tex en psykolog måste avsäga sin legitimation om den använder sig av hypnos som inte räknas som en vetenskaplig beprövad metod, tyvärr.Sverige ligger hästår efter andra länder angående alternativ vård eller som en del kallar den kompletterande vård och det är så synd eftersom medicin och KBT kan inte fixa allting, inte heller hypnos eller liknande metoder. det finns nog ingen metod som är 100%, tyvärr för mänskligheten.
    Nosce Te Ipsum
  • JohanG

BettanB, nej inte behöver man gilla spindlar för att vara botad, men jag tyckte mig höra en liten tvekan
    *****************************************************************CITAT: Tycker fortfarande att de är rysligt obehagliga, men jag svimmar inte längre.
    *****************************************************************Alltså Meningen är ju när man är botad att man inte skall känna ngt speciellt så att säga. Jag tycker tex inte att ormar är rysligt obehaliga, utan en orm är en orm, precis som jag tycker att en spindel är en spindel, en ko är en ko, jag känner ingenting speciellt, men sen har jag ju ingen fobi på det viset heller.

Om det är en tävling i utbildning så vinner du med hästlängder och det är jag glad över, jag respekterar psykologer det är bara synd att psykologer inte ser alternativvården som ett kompliment.
    Jag har olika hypnos utbildningar, lite psykologi och sen har jag gått livets hårda skola med egna problem som blivit lösta med alternativa metoder, vilket jag är glad över att jag vågade, trots att min läkare och psykolog avrådde mig.

Om det finns som du skriver "lättpåverkade personer som blir hjälpta, det är väl skitbra!!!!! Har man tex gått under 3 års tid gått på 30 st behandlingar med KBT och inte blivit hjälpt och är "lättpåverkad", borde inte kbt också funkat då? Jag menar det tog ju bara 2 sessioner med alternativ metod?

Om det nu finns "lättpåverkade" personer som blir hjälpa på 2 veckors tid och psykologer behöver inte bedriva terapi flera år på dessa så är väl detta jättebra, eller unnar du inte människor att bli bra? Jag vet att hypnos sticker i ögonen på psykologer och läkare, mer i sverige än i andra länder och jag tror att detta beror på att dom inte vet vad hypnos är. I tex Usa jobbar psykologer läkare och hypnotisörer tillsammans, tillsammans för klientens BÄSTA, klientens bästa, det är vad det handlar om.

• BettanB

Jag hade lätt kunnat tänka mig att arbeta med den metoden OM jag hade trott på den. Tyvärr finns det ingen som helst forskning som visar att hypnos är verkbart på det vis du påtalar. Men ge mig gärna referenser till varifrån du får all den information du presenterat här. Vore spännande att läsa den forskningen. Och ja, det var seriöst menat.
    Det finns INGET, mig veterligen, som visar på att hypnos fungerar såsom du skriver; total förbättring på 2-3 sessioner. Vore det så så hade alla psykologer också använt metoden. Så klart.

JohanG skrev 2008-09-21 21:01:27 följande:
    BettanB, nej inte behöver man gilla spindlar för att vara botad, men jag tyckte mig höra en liten tvekan ************************************************** ***************CITAT: Tycker fortfarande att de är rysligt obehagliga, men jag svimmar inte längre. ************************************************** ***************Alltså Meningen är ju när man är botad att man inte skall känna ngt speciellt så att säga. Jag tycker tex inte att ormar är rysligt obehaliga, utan en orm är en orm, precis som jag tycker att en spindel är en spindel, en ko är en ko, jag känner ingenting speciellt, men sen har jag ju ingen fobi på det viset heller.Om det är en tävling i utbildning så vinner du med hästlängder och det är jag glad över, jag respekterar psykologer det är bara synd att psykologer inte ser alternativvården som ett kompliment.Jag har olika hypnos utbildningar, lite psykologi och sen har jag gått livets hårda skola med egna problem som blivit lösta med alternativa metoder, vilket jag är glad över att jag vågade, trots att min läkare och psykolog avrådde mig.Om det finns som du skriver "lättpåverkade personer som blir hjälpta, det är väl skitbra!!!!! Har man tex gått under 3 års tid gått på 30 st behandlingar med KBT och inte blivit hjälpt och är "lättpåverkad", borde inte kbt också funkat då? Jag menar det tog ju bara 2 sessioner med alternativ metod?Om det nu finns "lättpåverkade" personer som blir hjälpa på 2 veckors tid och psykologer behöver inte bedriva terapi flera år på dessa så är väl detta jättebra, eller unnar du inte människor att bli bra? Jag vet att hypnos sticker i ögonen på psykologer och läkare, mer i sverige än i andra länder och jag tror att detta beror på att dom inte vet vad hypnos är. I tex Usa jobbar psykologer läkare och hypnotisörer tillsammans, tillsammans för klientens BÄSTA, klientens bästa, det är vad det handlar om.
    Nosce Te Ipsum
  • JohanG

Bettan, där har du ju problemet, ni behöver bevis, för mig personligen så räcker det med att klienten mår bra.

Men här är lite länkar, blev faktiskt förvånad att det fanns så mkt forskning i Sverige om hypnos, en del länkar är till icke svensk forskning.

www.his.se/templates/vanligwebbsida1.aspx

www.hypnosforeningen.se/forskning.htm
    Här inne skriver dom massor om forskning om hypnos.

Så här skriver en hemsida:
    hemsida:www.kliniskhypnos.info/Vad_ar_hypnos_och_for_vem.html
    Sök på Google: pubnedline, , så kommer du till databasen för medicinsk forskning. Där kan du hitta allt du behöver veta om aktuell forskning kring hypnos!
    Just nu pågår ett forskningsprojekt på akuten på Karolinska i Sthlm, på Sahlgrenska i Göteborg (om colon irritabile) och Huddinge sjukhus använder redan hypnos som metod. MM MM?
    På universitetet Konstanz i Tyskland pågår hypnosforskning för fullt under Walter Bogart.

www.slh.t.se/display_sub2.asp
    Massor med svensk forskning visar det sig

Om placeboeffekten
    www.apoteket.se/rd/d/5601

www.webmd.com/breast-cancer/news/20070828/breast-cancer-surgery-hypnosis-helps

Listan kan göras hur lång som helst egentligen och det finns massor av matrial.
    Denna länken är en länk till en intressant video
    tyvärr är den ganska lång men dom utför en operation med bara hypnos som bedövning.....
    video.google.com/videoplay

Får jag fråga om du har testat hypnos själv?, vi är ju alla i det tillståndet flera ggr varje dag, tex när du är "inne" i en bok, precis innan du somnar, precis innan du vaknar upp totalt.
    men jag menar mer testat det med en som hjälper dig ner i hypnos.

ha det gott

• Fennyxx

Testa!En god vän fick hjälp. Hon lyckades aldrig med steget att fånga spindeln själv, men fobin blev mycket bättre. Hon vill fortfarande inte gosa med spindlar, men det ät ju inte ågot egentligt handikapp. Du behöver inte ta i spindeln, man tar stegen i sin egen takt.

Svar på tråden Har någon här blivit botad från sin spindelfobi?