Jag hade lätt kunnat tänka mig att arbeta med den metoden OM jag hade trott på den. Tyvärr finns det ingen som helst forskning som visar att hypnos är verkbart på det vis du påtalar. Men ge mig gärna referenser till varifrån du får all den information du presenterat här. Vore spännande att läsa den forskningen. Och ja, det var seriöst menat.
Det finns INGET, mig veterligen, som visar på att hypnos fungerar såsom du skriver; total förbättring på 2-3 sessioner. Vore det så så hade alla psykologer också använt metoden. Så klart.
JohanG skrev 2008-09-21 21:01:27 följande:
BettanB, nej inte behöver man gilla spindlar för att vara botad, men jag tyckte mig höra en liten tvekan ************************************************** ***************CITAT: Tycker fortfarande att de är rysligt obehagliga, men jag svimmar inte längre. ************************************************** ***************Alltså Meningen är ju när man är botad att man inte skall känna ngt speciellt så att säga. Jag tycker tex inte att ormar är rysligt obehaliga, utan en orm är en orm, precis som jag tycker att en spindel är en spindel, en ko är en ko, jag känner ingenting speciellt, men sen har jag ju ingen fobi på det viset
heller.Om det är en tävling i utbildning så vinner du med hästlängder och det är jag glad över, jag respekterar psykologer det är bara synd att psykologer inte ser alternativvården som ett kompliment.Jag har olika hypnos utbildningar, lite psykologi och sen har jag gått livets hårda skola med egna problem som blivit lösta med alternativa metoder, vilket jag är glad över att jag vågade, trots att min läkare och psykolog avrådde
mig.Om det finns som du skriver "lättpåverkade personer som blir hjälpta, det är väl skitbra!!!!! Har man tex gått under 3 års tid gått på 30 st behandlingar med KBT och inte blivit hjälpt och är "lättpåverkad", borde inte kbt också funkat då? Jag menar det tog ju bara 2 sessioner med alternativ metod?Om det nu finns "lättpåverkade" personer som blir hjälpa på 2 veckors tid och psykologer behöver inte bedriva terapi flera år på dessa så är väl detta jättebra, eller unnar du inte människor att bli bra? Jag vet att hypnos sticker i ögonen på psykologer och läkare, mer i sverige än i andra länder och jag tror att detta beror på att dom inte vet vad hypnos är. I tex Usa jobbar psykologer läkare och hypnotisörer tillsammans, tillsammans för klientens BÄSTA, klientens bästa, det är vad det handlar om.