Inlägg från: Litorina |Visa alla inlägg
  • Litorina

Här tipsar vi om BILLIG mat!

Supergott tillbehör är stekta kikärtor.

Ta kokta kikärtor och torka av på en ren handduk.

Hacka en vitlöksklyfta.

Stek på medelhög värme i en god olja (inte för varmt, då poppar de).

Salta.

• Litorina
    kolbulle skrev 2020-09-08 14:46:22 följande:

Innan TV fick sitt stora genombrott så fanns det en jättepopulär radioserie som hette "Novisen vid spisen". Här är ett TV-klipp:

www.oppetarkiv.se/video/1140471/novisen-vid-spisen-avsnitt-1-av-2

Det gavs också ut en liten kokbok med recept från radioserien.

kf.se/wp-content/uploads/kfbibl/Kokbok/NovisenVidSpisen1950_opt.pdf

Kokboken "Sparmat" från 1942, mitt under brinnande krig. Jag har inte själv testat några recept från dom här böckerna, men recepten ser i alla fall okej ut.

kf.se/wp-content/uploads/kfbibl/Kokbok/Sparmat1942_opt.pdf

Tack för fantastiska tips! De flesta spartips man ser idag är på så låg nivå - ofta typ sån mat jag lagar till vardags när jag inte tycker att jag sparar. Men nu snackar vi! Helkokt vitkålshuvud. Elda bara med torr ved. Det här är tips för den som på riktigt har lite pengar!
  • Litorina
    kolbulle skrev 2020-09-08 18:56:08 följande:

Ja, eller hur. 

Man vet aldrig vad som händer i framtiden Det kan komma en tid då man behöver den typen av recept. Annars så finns det många bra recept i den här tråden - som egentligen dog ut år 2008. Jag håller precis på att skriva ner ett par av dom. Det är synd bara att många bara skriver vad dom äter, utan att skriva ner ingredienser och måttangivelser.

Hm, jag är en sån som aldrig skriver mått, är jag rädd. Använder nästan aldrig det när jag lagar mat.
Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!