• Pam

Sova 12 timmar utan mat vid 4 månader?

Jag börjar lida av akut sömnbrist pga en liten son som de senaste veckorna bestämt sig för att vakna många gånger på nätterna... Han är 4 månader. Hur som helst kollade jag lite på Anna Wahlgres sajt, i desperat behov av tips. Där stod det att en 4-månaders ska kunna sova obrutet utan mat i 12 timmar, vilket vi är lååångt i från. Jag tycker att det låter härligt, men inte särskilt realistiskt - vad tror ni? Finns det någon som har det så?

• Svar på tråden Sova 12 timmar utan mat vid 4 månader?
  • NiXxI

Vi hade det med Amelia.

Fast det var självmant från hennes sida...hon somnade vid 19-tiden på kvällen och vaknade runt 06,30-07,30 på morgnarna. Det började hon med när hon var 3 månader och tre veckor gammal.

Men hurvida metoder och sömn fungerar det vet jag faktiskt inte.
    Jag har ju valt att inte gå in till hennes rum vid minsta pip, utan avvaktat för att se om hon lyckas somna om själv (man hör ju på lätet om det är akut eller går att låta det bero)...

2008 ska blända skiten ur mig
  • alvaereva

vi har kört det på vår dotter. hon började sova 12-timmarsnätter när hon var kring 4 månader.
    hon sov som en dröm i några månader! sen var vi inte nog konsekventa och huxflux så har vi en liten i vår säng som vaknar många gånger under nätterna.
    det gör absolut inget att hon sover hos oss, men skulle gäääärna vilja att hon sov hela natten igen utan flera omnattningar.
    fast denna gången väntar jag nog ut det istället för att köra AW eftersom jag vill att hon ska sova hos oss.

• Mickis74

Båda våra två stora sov hela natten utan att äta då, från 20-08. Dottern från 2 månader och sonen från 3 månader.

Yngsta är nu 3,5 månad och börjar mer och mer sova från 20-21 tiden fram till 6-tiden.

• Birgitta2

Min dotter sov 8 timmar utan mat vid 3 veckors ålder och vid fyra månader från 19.00-06.00, dvs 11 timmar. Det är inga som helst problem om barnet väljer att inte göra det. De tar igen den "förlorade måltiden" dagtid.

Jag pumpade barnet fullt med mat sista omgången, och jag trugade och trugade och trugade. Barnen sov som klubbade och vaknade inte. De var fulla med mat. Och vaknade dom så somnade de om efter bara nån minut.

• NiXxI

Glömde kanske att skriva att hon fick sova i eget rum sedan hon var 3 månader, eftersom vi störde hennes sömn

2008 ska blända skiten ur mig
  • Basses mamma

Jag tycker det låter väldigt konstigt att man ska kräva av ett så litet barn att sova i 12 timmar varje natt utan att äta. Ok att det finns barn som gör det från födseln, men då är det ju barnet själv som har de rutinerna. Tycker inte att man som förälder ska kräva det. Min son har den senaste tiden börjat sova runt 9 timmar utan att äta, tycker jag är fantastiskt bra, och han är drygt 10 månader.

• karmela

Min BVC-sköterska säger att man vid den åldern bör kunna sova 6-7 timmar utan mat, men att barnen vid c:a 6 månader ska kunna klara bortåt 10-12 timmar.

• karmela

Glömde skriva att min lilla klarade 6-7 timmar vid 2-3 månader men har efter det börjat äta mer ofta och äter nu var tredje/fjärde timme under natten. Hon är dessutom väldigt klängig. Tror att hon går igenom någon fas.

Själv känner jag inget behov av att försöka ändra hennes rutiner än men om du tycker att nätterna är väldigt jobbiga så försök med AW:s kur. Har en väninna som gjort det på sin lilla kille och han sov hela natten igenom på bara några nätter. Han var 7-8 månader när hon genomförde kuren.

• Blizzard

Det är ju jätteviktigt att en liten bebis vaknar och äter på natten! Handlar om överlevnad. Tycker också det är konstigt att kräva det av ett så litet barn att sova 12 tim i sträck! Min dotter är 10 månader och sover max 5 tim i sträck och har vaknar flera ggr under nätterna. Så visst är man trött, hör till lixom.

• alvaereva
    Blizzard skrev 2008-09-16 09:12:44 följande:
    Det är ju jätteviktigt att en liten bebis vaknar och äter på natten! Handlar om överlevnad. Tycker också det är konstigt att kräva det av ett så litet barn att sova 12 tim i sträck! Min dotter är 10 månader och sover max 5 tim i sträck och har vaknar flera ggr under nätterna. Så visst är man trött, hör till lixom.
    om det verkligen handlade om överlevnad så skulle ju min dotter då vara död? kan säga att det är hon inte, utan hon är en glad, sprallig 10månaders tjej som är rund och ligger bra på kurvan!
  • saris 83

Min son är har sovit 12 timmar varje natt sedan han var 3 1/2 månad. Han är en stor pojke som är mycket matglad på dagen och ska ha mat varannan högst var tredje timme och jag tror det är därför han sover så bra på natten - han behöver liksom ingen mat då :)
    Han äter gröt och ersättning.

Godingen Lucas 080424
  • Birgitta2
    alvaereva skrev 2008-09-16 12:03:35 följande:
    om det verkligen handlade om överlevnad så skulle ju min dotter då vara död? kan säga att det är hon inte, utan hon är en glad, sprallig 10månaders tjej som är rund och ligger bra på kurvan!
    Min son också. Han låg en bra bit över kurvan, och sov hela natten. De man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna. Barnen plockar alltså igen det på dagtid. Ingen unge svälter.
  • Meickan

Elsa har sovit natten igenom utan mat sen hon var runt 2 månader! Hon vaknar inte så vi tycker att det är onödigt att väcka henne! Hon går upp i vikt som hon ska o verkar må kanon! Hon är nu 4 månader! Lägger sig kl 20.00 o vaknar vid 8.00

Hon får ersättning by the way!!

• Bobbenn

Klart dom kan. Min dotter började sova hela nätter när hon var 3½ månad och vet många som har det så. Dom äter bara mer på dagen istället

Var och en blir salig på sin tro
  • Andrundrun

Min son började sova från 19-09 när han var runt 3 mån. Stoppade bara in nappen om han vaknade så somnade han om.

Agnes har sovit mellan 19-06 sedan hon var 7v. Hon är nu 3½ mån. Tilde sover mellan 19-04. Hon också 3½ mån.

• fiamalm

Det hände flera gånger att min kille sov hela nätterna när han var 4 mån alltså från ca 19 till ca 08. Jag frågade just om maten för hans del på bvc och fick då till svar att de behöver inte äta på natten, de gör ju inte av med lika mycket energi som på dagen.

• FridaHall

Ni vars småbarn sover hela nätterna, sover dom en del på dagarna också?

Min son är 11 veckor, äter mellan 100-160ml ersättning var 3:e-5:e timme på dagarna.. Nätterna varierar rejält, ibland kan han sova 21.00-03.30 utan mat men oftast vaknar han var 3:e-4e timme för mat.. Han sover mellan oss i babynest.. Och sover en del på dagarna också.

• Emy88

Min dotter sov mellan 11 och 13 timmar i streck vid den åldern, det var självvalt från hennes sida. Vissa barn klarar av att sova så länge andra inte, det är väldigt individuellt.

FridaHall: Min dotter är nu 5,5 månad och sover fortfarande hela nätter. Hon sover inte mycket på dagen. Ca 30 min på förmiddagen, ca 60 vid lunch och 30 min på eftermiddagen. Det tycker jag känns lite om jag hemför med mina vänners barn.

• Natulcien
    FridaHall skrev 2014-02-01 14:56:47 följande:
    Ni vars småbarn sover hela nätterna, sover dom en del på dagarna också?

Min son är 11 veckor, äter mellan 100-160ml ersättning var 3:e-5:e timme på dagarna.. Nätterna varierar rejält, ibland kan han sova 21.00-03.30 utan mat men oftast vaknar han var 3:e-4e timme för mat.. Han sover mellan oss i babynest.. Och sover en del på dagarna också.
    Det var en gammal tråd detta...

...men ditt inlägg är ju färskt, så jag svara på det. Glad

Vår son sov 6 timmar utan uppvak vid 2 månaders ålder, 8-9 timmar vid 2,5 månaders ålder och sedan 12 timmar utan uppvak vid 3,5 månaders ålder. Fantastiskt, men ovanligt.
    Och han sov väldigt lite på dagtid ända från start. Han sov bara 30-minuterspass och hade ganska långa vakenpass däremellan. Så när han sov 12 timmar på natten vid 3,5 månader, så sov han bara 1,5-2 tim totalt på dagtid.
Svar på tråden Sova 12 timmar utan mat vid 4 månader?