Jag har en högställd hane ("större typen") på 3 år. Han väger 9-10 kg utan att för den skull vara rund någonstans (mnkh 37 cm).
Han kostade 11.500,- i inköpspris (har sett att uppf höjt sen dess), går på spec.foder som kostar ca 700,- (7.5 kg) och måste köpas nytt ca var 4-5:e månad. Hur mycket de äter varierar otroligt mkt från hund till hund, men rasen är ökänd för att vara petig i maten och inte äta spec mkt.
Försäkringsmässigt kostar han oss 1700,-/år, och är försäkrad i Agria.
Den pälsvård han kräver är en rejäl genomkamning i öronen om dagen och att man klipper pälsen kring tassarna. Ett par gånger om året tunnar jag ur öronen då de blir för långa och han trampar på dem under spår.
Motion beror ju helt på vad det är du göra med din hund. De följer gärna med på långpromenader i skogen, springer lösa på fält, joggingturer, etc. Jag tränar min i lydnad och wp, och det funkar hur bra som helst.
De är väldigt bra familjehundar då de inte ska ha någon som helst aggression eller vakt i sig (är inte spec skälliga), och har ett långt tålamod. Envisheten har jag ännu inte stött på.
Det man verkligen bör tänka på som intressent av cavalier är att kolla upp sjukdomshistorik, och det är väldigt viktigt att hitta en seriös kennel för att få tag på en så frisk hund som möjligt. Det är en ras som är väldigt drabbad av div sjukdomar (vilket tyvärr många inom rasen förnekar) såsom blåsljud på hjärta, allergier, öroninflammationer, eosinofila granulom, etc. Det har även visat sig att rasen är den som oftast uppvisar syringomyeli. Så som sagt - läs på!
Till sist instämmer jag med övriga i kör - det är en underbar ras.