• Mariina

Cavalier King Charles. Kan ni besvara lite frågor om den rasen?

Jag ska i framtiden (läs: inom två år) köpa en Cavalier King Charles spaniel. Dom är otroligt söta och fina och sen har jag läst att dom är bra familjehundar. Stämmer det?

Har en dotter på 2 år och vi lär ju få fler barn, så jag vill ha en hund som går bra ihop med barn.

Hur mycket väger en Cavalier som fullvuxen? Hur mycket mat ska den ha per dag?

Hur mycket pälsvård och motion behöver den?

Hoppas att det finns någon Cavalier ägare här..)

• Svar på tråden Cavalier King Charles. Kan ni besvara lite frågor om den rasen?
  • Irme

Jag tycker Cavalieren är en utmärkt familjehund, jag själv fick en av mina föräldrar när jag var 10, och det var aldrig några större problem.

Jag råder dig till att hitta en seriös uppfödare med friska hundar, för tyvärr finns det en del sjukdomar i rasen. Min cavalier dog av hjärtfel när han bara var 6 år gammal..

De väger ungefär 6-7kg som vuxen och äter ca 3dl torrfoder om dagen (fördelat på morgon och kväll). Nu beror det ju på vilket torrfoder du köper, jag räknade på Royal Canins foder för små hundar.

Pälsvården är väldigt enkel, ingen trimning eller klippning. Bara kamma/borsta regelbundet. Den kräver heller inte jättemycket motion, men en liten cavalier tycker om att få hänga med och vara med familjen.
    Jag gick på brukshundsklubben med min cavalier, det var jätteroligt! Man behöver ju inte ha tävlingsambitioner för att träna sin hund där, utan bara vara där för att umgås och prova på lite agility, kanske :)
    Alla hundar mår bra av någon sorts träning, även om det "bara" är lite cirkuskonster hemma i köket, leta godis i trädgården eller gå en lydnadskurs tillsammans med andra hundar.

• Hoppetossan 79

Jag har haft Cavalier och våran var helt underbar men jag har också haft vänner som haft vavalierer som varit väldigt egensinniga och griniga och nog inte passat så bra som familjehund.

De kräver en hel del pälsvård, får lätt tovor, speciellt kring öron och tassar.

Mat, det är nog olika beroende av personlighet och vad man har för foder. Våran cavalier var en matvägrare och åt nästan bara leverpastej (Vi försökte alla möjliga metoder för att få honom att äta sin mat men ingen med någon större framgång)

Jag skulle säga att en fullvuxen väger runt 10 kg +/- några kilon. Beror på uppfödningen. Finns ju både mindre och större cavalierer. Vi hade en större som matvägrade och han vägde mellan 8-10 tror jag trots att han var jättesmal.

Moas lillebror föddes 29 maj 2007 - barn är livets största gåva!
  • Hoppetossan 79

Som irme skrev, hjärtfel är MYCKET vanligt. Min Cavalier blev också bara 6 år. Det kom mycket plötsligt från att han varit helt frisk till att han hade blåsljud på hjärtat. Tror han levde ca 6 månader från diagnosen.

• Mariina

Vad kostar en cavalier i månaden? Med försäkring och mat och annat som kan kosta.

• Irme

Inköpspris är säkert runt 10000kr och koppel, halsband och andra tillbehör går nog på åtminstone 500kr. Försäkring, ca 1200kr om året (lite olika beroende på bolag). Mat.. svårt att säga, det är stor prisskillnad på t.ex Royal Canin och Doggy. Skulle nog räkna med iaf 150kr i månaden.

Så kanske ungefär 300kr i månaden? Med bajspåsar, godis, träningssaker, bilresor till hundklubben, kurser.. Hehe, det kan bli dyrt :P

• mmiaa

Hej Mariina!
    Här är en till Cavalierägare. Har en liten tricolortik på 4,5 månader som heter Leia. Helt underbara hundar (även om de ofta är envisa)! Leia kostade 12000 i inköp, försäkringen hos Agria 1600/år. Royal Canins hundfoder kostar ca 4 kr/dag för valpar, sen som vuxen blir det någon krona mer. Sen är det ju allt annat man ska ha också men oftast kan man hitta koppel m.m billigt på t.ex Ullared, stormarknader osv. Till säng/korg duger oftast något man redan har hemma bara det är skönt för hunden att ligga på.
    Vi vaccinerade Leia för ett tag sedan, det kostade 400 kr, sen är det 1 gång/år.
    En bra sida är www.cavaliersallskapet.net som har länkar till uppfödare. Det är A och O i köpet av en hund att få tag i en seriös uppfödare då Cavaliererna kan ha en del sjukdomar i t.ex hjärtan. En Cavalier ska väga 5,5 till 8,5 kg men oftast är de tyvärr övergödda.
    En cavalier passade oss väldigt bra då det är en väldigt social hund med lagom mycket krav på motion. Tycker om att vara ute, passar bra till Agility m.m men kräver inte 3h/dag i skogen utan tycker om lugna hemmakvällar också! Vi planerar också att bli en barnfamilj inom kort. Lycka till!

• Hoppetossan 79

När det gäller kostnad per månad får du inte glömma alla oförutsedda utgifter. Även om man har försäkring så kostar det en hel del att gå till veterinären och eftersom cavalierer tyvärr ofta är sjukliga så får man räkna med att man kan bli tvungen att gå ett par gånger om året.  Sen kommer ju vaccinationer till tex... Det kan vara väldigt dyrt att ha hund.

• Tonci

Min Cavalier väger 5,5 kg, och hon är inte underviktig. Därimot så är hon utav den lite "mindre" cavalieren. :) Finast!! (haha)
    Jag har haft tre stycken genom mitt 23 åriga liv, och ingen av dom har vart sjuka, öve huvud taget.
    Det enda som har vart med min tik nu är att hon fick loppor när hon kom hem till mig från uppfödaren. :) Vilket nu är 2 år sen. Men det var ju lätt behandlagt och borta sedan länge..

Jag vill iallafall bara gratulera dig, om du nu bestämmer dig för att köpa en Cavalier. Underbar hundras, och jag har aldrig ångrat mig! :)

• Pikaur

Jag har en högställd hane ("större typen") på 3 år. Han väger 9-10 kg utan att för den skull vara rund någonstans (mnkh 37 cm).
    Han kostade 11.500,- i inköpspris (har sett att uppf höjt sen dess), går på spec.foder som kostar ca 700,- (7.5 kg) och måste köpas nytt ca var 4-5:e månad. Hur mycket de äter varierar otroligt mkt från hund till hund, men rasen är ökänd för att vara petig i maten och inte äta spec mkt.
    Försäkringsmässigt kostar han oss 1700,-/år, och är försäkrad i Agria.
    Den pälsvård han kräver är en rejäl genomkamning i öronen om dagen och att man klipper pälsen kring tassarna. Ett par gånger om året tunnar jag ur öronen då de blir för långa och han trampar på dem under spår.
    Motion beror ju helt på vad det är du göra med din hund. De följer gärna med på långpromenader i skogen, springer lösa på fält, joggingturer, etc. Jag tränar min i lydnad och wp, och det funkar hur bra som helst.
    De är väldigt bra familjehundar då de inte ska ha någon som helst aggression eller vakt i sig (är inte spec skälliga), och har ett långt tålamod. Envisheten har jag ännu inte stött på.
    Det man verkligen bör tänka på som intressent av cavalier är att kolla upp sjukdomshistorik, och det är väldigt viktigt att hitta en seriös kennel för att få tag på en så frisk hund som möjligt. Det är en ras som är väldigt drabbad av div sjukdomar (vilket tyvärr många inom rasen förnekar) såsom blåsljud på hjärta, allergier, öroninflammationer, eosinofila granulom, etc. Det har även visat sig att rasen är den som oftast uppvisar syringomyeli. Så som sagt - läs på!

Till sist instämmer jag med övriga i kör - det är en underbar ras.

Svar på tråden Cavalier King Charles. Kan ni besvara lite frågor om den rasen?