• fritzie76

Tjejkväll på lördag, vad bjuda på?

Vi ska ha en liten tjejkväll på lördag, vi blir 6 pers. Nu funderar jag lite på vad vi ska ha för mat...

Det är jag och en kompis som ska fixa maten och vill inte stå för länge vid spisen. Kom med förslag på god och enkel mat som vi kan bjuda på.

• Svar på tråden Tjejkväll på lördag, vad bjuda på?
  • Solskensmor

Jag har recept på en jättegod räksoppa om du vill ha. Tänk så gott, soppa, ett gott bröd och ett glas vitt...

• fritzie76

Jaaaa, jag tar gärna emot recept på räksoppa!!!

• lillamaa

jag hade nog gjort någon lax och kokat färsk potatis till. sen en kall sås

• Fru KM

Kanongott om ni gillar tacos, tacofyllda paprikor
    4 port
    500g Nötfärs
    1 msk olja
    1 påse taco kryddmix
    2 stora paprikor
    1,5 dl riven ost,
    1 avokado
    1 burk majs
    1 rödlök
    Sallad
    4 tomater
    1/2 gurka
    gräddfil
    tortillachips

Gör så här:
    1. Sätt ugnen på 175.
    2. Hetta upp oljan i stekpannan och bryn färsen under omrörning. Rör ner kryddmixen.
    3. Dela och kärna ur paprikorna och lägg den kupiga sidan ner i en ungssäker form. Fyll dom med köttfärsen och strö över riven ost. Sätt in formen mitt i ugnen i ca 15 min.
    4. Gör en sallad på, rödlök, gurka, tomat, sallad, avokado och majs.
    5. Servera de fyllda paprikorna med gräddfil, tortillachips och salladen. Smaklig måltid!

Lägg till en extra paprika om ni blir fler.

• Solskensmor

Läcker räksoppa, 4-6 port.

2 st morötter
    1 st paprika
    1 st purjolök
    2 msk olja
    2 msk vetmjöl
    4 msk bongs fiskfond
    1 burk creme fraiche
    1 ask räkost, 400 gram
    1 liter vatten
    1 krm vitpeppar
    1/2 kg räkor
    lite dill

Strimla grönsakerna fint och fräs i oljan. Rör ner övriga ingrediener, utom räkor och dill, och låt småkoka ca 10 min. Rör ner räkorna och dillen strax innan servering.

• salsajenny

Fräs kycklingbitar i wokpanna, tillsammans med wokgrönsaker. Tillsätt en burk med salsasås garlic (mkt viktigt att det är garlic!), låt koka ihop lite. servera sedan med diverse tacotillbehör, som färska grönsaker, kalla såser, ost och tortillabröd! Enkelt, otroligt goptt och lite annat än den vanliga tacosen!

• Firefairy

Följande blev succe i fredags på min tjejmiddag, till dessert hade vi kladdkaka med mashmallowsfluff :)

Fyllda kycklingfiléer

6 kycklingfileer
    150 g getost
    2 paket bacon

2 dl creme fraishe paprika/chili
    4 dl creme fraishe naturell

ris eller bandspahegtti
    sallad

skär en skåra i fileerna och peta in getost, linda om med bacon och fäst med tanpetare
    bryn fileerna i lite matfet

blanda c.f med varandra
    lägg fileerna i en ungsfastform och häll över cf. blandningen
    200 grader i 30 minuter

• mosterYster

Jag gillar plockamat... rätt mycket jobb om man vill ha många olika rätter, men jag tycker ju sånt är kul. Snittar, nån paj, kycklingspett, små piroger, ostar, gott bröd, RÖROR (hummus, skagen, laxröra, tsatziki, baba ganoush, aioli...), en eller två goda sallader (jag föredrar UTAN ris/pasta etc i) grönsaker att dippa etc etc. Extra gottigt om några av rätterna är lite "lyxiga" och påkostade (nån dyrare ost - brukar vara godare, löjrom, pilgrimsmusslor, parmaskinka...) Men givetvis kan man välja billigare råvaror - plockmat regerar ändå!

• mosterYster

Hm, det var inte nåt konstigt dialektalt som fick mig att skriva "plockAmat"... jag säger PLOCKMAT!

• Firefairy

majssoppa med lite plock finns på min receptblogg på FL

• Heavenlyfaith

Lyxig laxpasta! (egenpåhittat o gör succe')

Charlottenlök
    Fänkål (en hel del)
    Röd paprika
    Matlagningsgrädde o creme fraiche
    Pesto
    Vitlök
    Nymalen svartpeppar
    Parmesan
    Soltorkade tomater
    Vitt vin
    Lax
    Kräftstjärtar
    Färsk timjan o rosmarin
    Ruccola
    Pinjenötter

Färsk pasta att servera till

Fräs på lök, fänkål o paprika... Häll i grädde o creme fraiche. Smaksätt med pesto, vitlök, peppar, parmesan, soltorkade tomater o vitt vin. Smaka av o salta en aning om det behövs...
    Ner med laxen o låt puttra ca. 10 minuter eller 15... testa om laxen e klar, inte överkokt, hellre underkokt...
    Ha i hackad timjan o hackad rosmarin till lagom smak. När ni ska servera så häll upp i fin serveringskål över den färska pastan. Toppa med ruccola, timjan, rosmarinkvistar, parmesan, kräftstjärtar och pinjenötter.

Servera gärna med ett enkelt hembakt bröd. Exempelvis vridna baguetter och smör.

En mumsig sallad på blandad sallad, cocktailtomater, pinjenötter, avokado, ärtor o paprika.

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • julmusten

Take out???

Jag brukar inte bry mig sa mycket om vad jag ater sa lange sallskapet ar trevligt.

Men en lyxig kottfarsas med farsk pasta och en harlig sallad och massa parmesanost ar alltid trevligt tycker jag.

Soppor av olika slag ar ju mysigt med sa har pa sensommaren, (eller host ar det val darborta).

Svar på tråden Tjejkväll på lördag, vad bjuda på?