Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Mamma Anna

Handla aktier?

Är det nån här som gör det? Hur börjar man?
    Vi har en massa pengar över och det känns ju som ett bra läge att imvestera i lite aktier nu när börsen ligger lågt (förr eller senare går den väl upp?).
    Men hur mycket ska man handla för och hur vet man vad man ska satsa på? Tänker mig ett sparande på väldigt lång sikt alltså, minst 10-15 år.

• Svar på tråden Handla aktier?
  • lillaälgfrun

Du kan gå in på aktiespar.se och öppna en depå. Så har du iallafall börjat ! Där står det sedan hur du går vidare.

• PetterL

Mamma Anna skrev 2008-09-16 19:41:31 följande:

hur vet man vad man ska satsa på? Tänker mig ett sparande på väldigt lång sikt alltså, minst 10-15 år.
    Antingen läser du på, dvs. läser tidningar som har aktienalyser och försöker sätta dig in i hur aktiemarknaden fungerar och vilka bolags aktier som kan vara köpvärda (var dock medveten om att köptipsen inte alls alltid visar sig vara bra i efterhand), eller så köper du fondandelar. En fond förvaltas av en professionell förvaltare och du behöver då inte tänka så mycket själv. Det finns fonder med olika inriktning, t.ex. en särskild bransch eller ett särskilt land.

Om du köper separata aktier själv ska du se till att sprida riskerna. Köp flera olika aktier och köp inte jättemycket av någon enskild aktie. Även om du köper fonder rekommenderar jag att du sprider riskerna. Sprid också gärna ut investeringarna över ett antal månader.
Svar på tråden Handla aktier?