• Saki

Vad har ditt/dina barn för vinterkläder? Vad ska jag välja?

Japp, kylan är på intågande och nu ska man ut i vinterklädesdjungeln. PoP, Lindex, H&M, Didrikssons, Åhléns och Everest är väl de jag kollat på, men det är sjutton så svårt att veta något om kvaliteten.

Vår son är en aktiv 15-månaders kille och börjar dagis om några veckor (vi bor i Stockholm). Han har redan skaljacka + byxor från PoP, som funkar bra just nu, men jag kompletterar gärna med något mer nu till vintern. Fleecefodrade regnkläder har jag hört mycket bra kommentarer om, men är de tillräckligt varma på vintern? Är det bäst med tvådelat eller overall? Ska man kanske satsa på båda delar??

Jag tar hemskt gärna emot tips på vilka butiker/märken som är bra (eller dåliga)! Tack och bock!

• Svar på tråden Vad har ditt/dina barn för vinterkläder? Vad ska jag välja?
  • Elin 82

elliot är nu 2.5år har har nu ett fleecefodrat gummiställ från Didriksson på dagis det kommer han att få ha till temperaturen kryper ner mot noll. Sen har han en skidoverall från pop som han kommer ha när det minusgrader och kanske några få plussgrader.

• marika1985

mina barn 4,5 och 1 år har nu reimas vindställ, och tänkte ha fleece-kläder under sen fram tills det blir kallt.
    och till i vinter har jag köpt en reima tec + overall till den stora tjejen, och den lilla köpte jag en vanlig reima tec åt.
    fleecefodrade regnkläder är bra, men det är alldelens för kalla att ha på vintern.

• yodi

jag tycker didriksons overaller är suveräna och till en sån liten hade jag valt att ha en overall.

har fleece fodrat regnställ från didrikson som jag har tänkt använda som komplement till overall då vintrarna här i skåne är rätt milda, men när det är kallare så får hon ha overall.

• Vim

Nu har han en fodrad tunnare jacka med extar flicetröja under+fodrade överdragsbyxor som han kommer ha tills det börjar gå mot noll.
    Sen har jag köpt en Didrikson Tec-ställ som jag tror blir jättebra (han hade D-overallen förra vintern då han var lite mindre men han gillar tvådelat bättre) och så har jag köp en Toxur CK overall som kompliment(har aldrig provat det märket tidigare men bara hört bra om det). Under vintrekläderna blir det Everest underställ (har köpt tre set)närmast kroppen och vanliga kläder utanpå. Skor blir Kuoma skor för att de är så himla varma/vattentäta/lätta i vikt och smidiga att ta på och av sig. Lätt prisvärda med sina 649 kr.

Ska tilläga att jag bor i norr så därför bunkrar jag upp ganska rejält med vintergrejer för att vara på den säkra sidan att han aldrig ska behöva frysa!

• Saki

Tack för era svar!
    Man skulle ju önska att det fanns EN lösning som funkar i alla väder, men det kanske bara är att acceptera att man behöver flera uppsättningar för olika bruk. Här i Stockholm är det ju dock inte speciellt många snödagar per år, så det känns nästan lite "waste" att investera i en varmfodrad vinteroverall som ofta kostar en hel del. Jag är mer inne på att skaffa ytterligare något tvådelat set, det känns särskilt viktigt att det håller ute vätan eftersom vintarna mest är slask här. Så jag misstänker att vi skulle ha en del användning av ett fleecefodrat ställ ändå. Man kan ju bylta på varmt inunder. Sen kanske man kan införskaffa en varmare vinteroverall billigt via typ Tradera.

Sen kommer nästa tankenöt - skor.

• Saki

Saki skrev 2008-09-22 20:18:57 följande:

Så jag misstänker att vi skulle ha en del användning av ett fleecefodrat ställ ändå. Man kan ju bylta på varmt inunder.
    Med "fleecefodrat ställ" menade jag fleecefodrat regnställ förstås. Om någon nu undrade.
  • tessan27

Jag har skalkläderna från Po.p nu till min tjej superbra tycker jag och när det blir lite kallare så kompleterar jga med fleecekläder under. Eftersom du redan har skalkäderna så behöver du ju inte fodrade galnkläder, det blir ju samma sak, sätt på fleeckläder under bara...dessutom snads sklakläderna mycket bättre än galonsetten.
    Till vintern har jag valt att köpa en Reima-tec då den är smidig varm och vattentät.

• tessan27

Jag måste bara lägga till att jag använt Po.p skalkläder med windstopper fleecen i jackan och fleecebyxor under byxorna större delen av den milda vintern som var förra året. Fungerade perfekt. Kläde kanske på lite mer under men inte så mycket.

• Saki

tessan27:
    Aha, det kanske du har rätt i att det blir lite samma sak. Men jag visste inte att PoPs skalkläder stod emot vätan i princip lika bra som galonkläder? Det är ju framförallt byxorna som är viktiga, kanske är ett alternativ att bara skaffa ett par extra byxor att byta med så att man alltid har något som är torrt.

Reima-tec är det många som lovordar, liksom Didrikson. Kanske är bra till snöväder då!

tessan27 skrev 2008-09-22 20:25:27 följande:
    ...dessutom snads sklakläderna mycket bättre än galonsetten.
    Jag kanske är trög som inte kunde lista ut vad "snads" betyder ovan, förstår ju att det är lite feltryckning på tangenterna bara men...
  • mapo51

Det finns ett nyligen publicerat test av overaller på Testfaktas hemsida (www.testfakta.se) som var med i söndagens DN. Det kanske hjälper någon.

• fabi

jag skulle rekomendera en hel overall till en liten en, det blir lätt en glipa mellan byxa och jacka.

Mina barn har haft mest popS vinterkläder och jag är jätte nöjd. Jag brukar ha rn tvådelat set och en overall. Det är bra att ha två uppsätningar eftersom kläderna blir skitiga.

Sen tycker jag att när man åker till stan eller på shopping i nån galeria att det lätt blir varm och krånligt med overall. Så jag har overall på förskolan och jacka och byxa till fritiden. Åker man och hämta med bil är det också bra att ha det, så kan den skitiga overallen vara kvar på förskolan och bilen blir inte skitig.

• Tygtiiger

Overall!
    Det är lättare för barnen att själva krypa i på dagis och det blir ingen snö/lera/slask som kryper in när de rutschar på rumpan/ryggen nerför en backe.

Vi har kört PoP:s bäveroverall, den har urtagbart foder (en välsignelse vid slask) och kan hängas i torkskåp, så dagis gillar den. Den är dock lite kall för min frusne son så i år har vi slagit till på en varm overall (Molo, den har stjärnor, hans mormor har velat köpa en sån i tre år ) och den verkar skapa ett eget mikroklimat inne i så han blir inte kokt. Vi bor i Skåne och här är det blåsigt, regnigt, slaskigt och kallt men sällan smällkall snö.
    Så har vi PoP:s skaljacka och deras windstopperfleece resten av året, var för sig eller ihop beroende på året.
    Som extrakläder när det blir kallt har jag köpt Stadiums everestjacka och byxor (termovarianten), de fick högt betyg i något test förra året och dessutom på rea Vi har mest använt overall, men vissa väder är täckbyxa och tröja bättre än helvarmt.

Köp stora regnbyxor så får man plats med en overall under om det skulle bli nödvändigt

De enda varma vantar som sonen accepterade var Hestras (dessutom knallrosa i en helt gräslig nyans), de är mjuka och följsamma även om de är tjocka.

Men det mesta beror ju på barnet, min son fryser i PoP:s bäveroverall men min gudson svettas i den mitt i vintern UTAN foder, helt enkelt för att han är varm och rör sig mycket.

• Knubbe12

Reima o POP tycker jag är överlägset bäst när det gäller vinterkläder. Ofodrade regnkläder är Lindex snäppet vassare på...

• LiBä007

Mina barn 3 och 6 år har vinteroveraller från 8848 Gore tex, dyra men helt suveräna.
    Köper också alltid flecce kläder från Nanook (micro ställen)
    Köpte ett fleccfodrat regnställ till lilltjejen men vänta nu på 3dje stället då knapparna gått sönder efter en dags användning på de 2 första.
    Vad gäller vanta är jag supernöjd med Hestra.
    Underställ är POP ullställen kanon.
    Skor köper vi Viking, Ecco, Kamik eller Lacross.

Svar på tråden Vad har ditt/dina barn för vinterkläder? Vad ska jag välja?