• One chic mama

Ang. introduktion av gluten till vår snart 5 mån. baby

Läste detta ang barnens mat 4-6 månader:

"Nu börjar det också bli dags att låta barnet få små mängder gluten- innehållande livsmedel. Gluten finns i livsmedel som innehåller vete. Glutenliknande ämnen finns också i korn och råg. Om du introducerar dessa ämnen i små mängder som successivt ökas - helst medan ditt barn fortfarande ammas - minskar risken för glutenintolerans. Det är också bra om amningen fortsätter efter det att ditt barn fått vänja sig vid smakportioner av gluten innehållande livsmedel."

MIN FRÅGA: Det börjar bli dags att introducera gluten till vår tjej, men jag vet inte vad jag ska ge!
    Havregryn är det delade uppfattningar om och studier som tyder på om det är gluten eller ej i det.
    Har även kollat på hemsidor som bla Semper och Hipp barnmat, men ingen av dom har någon gröt/mat innehållande gluten.
    Jag helammar vår dotter men ska börja med dessa smak prover.
    Så undrar vad jag kan mixa ihop själv för något, eller om det finns något annat med gluten som passar en snart 5 månaders baby?

Tacksam för alla svar! Ha en bra dag

One chic mama!
  • Svar på tråden Ang. introduktion av gluten till vår snart 5 mån. baby
  • saffe

Visst är det väl gluten i "köpe-gröten"? Den som finns i affären brukar ju vara gjord på bl.a vete och havre. Du kan väl börja med hemlagad havregrynsgröt annars, för lite gluten är det ju i det oxå.

• Corze

Jo är gluten i köpgröt å helst semper då =)

Sempers banangört ex. innehåller gluten, sen om du kollar matbrukarna så finns det i dem med, nestle ex skriver lägst ner på ingredienserna omd e finns eller inte, men allt med spaghetti å sånt finns de gluten i.

Å nej är inte säkert det är gluten i hemlagad havregrynsgröt, havre är omdiskuterat vad jag hört ska det i sig själ inte finnas påvisat gluten men kan finnas från de andra sädesslagen, jag är själv intolreant men har inga problem med havre.

Tänkte inte på det inna, tänkte bara på att vi ska indtoducera till tjejen då jag själv inte klarar av det men tänjte faktiskt inte på att jag smakar av amten så nu kollar jag extra noga om jag kan smaka av den själv eller inte så finns i rätt mycket.

Men som sagt nästan all gröt inneghåller gluten är nån nestle gröt som inte gör det å då står det med stora bokstäver på även havregörten är fluten i efetrsom det finns evtemjöl i dem med =)

Det står inte gluten i innehållet det står vetemjöl,korn eller råg

Emma 080320
  • challe 1

en liten brödbit kanske hon kan tycka om? smörgåsrån brukar ju vara en hitt.

• One chic mama

nej det stod att de var glutenfritt, på bla hipp gröten från 4 månader...

One chic mama!
  • Corze

jo men då är det undantag... jag letad efer glutenfritt först iom att jag inte tål men sen pratde vi på BVC som tyckte att vi skule köpa med gluten i när hon var 4 månader istället... så de flesta innehåller gluten... banangröten har avrit en hit här hemma...

Emma 080320
  • jordgubbe0812

Banangröten från semper innehåller gluten.
    Mild havregröt från Nestle innehåller gluten.
    Båda 4 månader.

Men du får läsa långt ner på innehållsförteckningen, de innehåller mer olja än vetemjöl t.ex.

• One chic mama

Okej vad bra! för den Hipp gröten jag kollade på var glutenfri, men då ska jag titta efter semper och Nestle istället! Tack för svaren, det var lättare att få svar här än på BVC! //Erika

One chic mama!
Svar på tråden Ang. introduktion av gluten till vår snart 5 mån. baby