• Anonym (fast?)

säga upp sig från vikariat?

Funderar på om det stämmer att man kan säga upp sig från vikariat när anställningsavtalet har formuleringen "dock längst till och med"?
    Jag behövde verkligen ett jobb nu men det är slitigt och rätt dåligt betalt samt deltid så med pendlingskostnader lönar det sig knappt. Jag kommer inte heller att få stämpla upp under hela perioden pga de nya reglerna. Jag vill ju ellre ha ett heltidsjobb men är det lönt att söka? Jag måste ju veta att jag får sluta vikariatet OM jag skulle få annat jobb?

• Svar på tråden säga upp sig från vikariat?
  • Kjell2

Många vikariatavtal, dock inte alla, har ingen uppsägningstid. Dvs du måste jobba till slutdatumet. Kolla med ditt fack vad som gäller för dig.

/Kjell

• Carisma95

Just den frasen har nog inte med uppsägningstiden att göra (?)
    Däremot har de i mina tidigare vikariatanställningar stått med en specifik rad vad gäller uppsägning.

* "Uppsägningstid enligt HTF:s avtal"
    * "Uppsägningstid 1 mån från båda parter".

Står nåt liknande INTE med, så tror jag det blir svårt. Arbetsgivaren kan ju vara "snäll" och låta dig gå, men annars är det slutdatum som gäller på ett tidsbegränsat vik.

A stumble may prevent a fall....
  • krabbanoss

Anonym (fast?) skrev 2008-09-17 08:59:00 följande:

Funderar på om det stämmer att man kan säga upp sig från vikariat när anställningsavtalet har formuleringen "dock längst till och med"?Jag behövde verkligen ett jobb nu men det är slitigt och rätt dåligt betalt samt deltid så med pendlingskostnader lönar det sig knappt. Jag kommer inte heller att få stämpla upp under hela perioden pga de nya reglerna. Jag vill ju ellre ha ett heltidsjobb men är det lönt att söka? Jag måste ju veta att jag får sluta vikariatet OM jag skulle få annat jobb?
    Ta kontakt med facket o fråga. Det är skillnad på hur det är formulerat i anställningsavtalet, just det med ett startdatum och ett stoppdatum för tillfälliga anställningen.
    Vidare ska du fråga vad som händer om du, trots att du eg inte får, avbryter din anställning.
    Sen att snacka med arbetsgivaren om vilken policy de har i sånna här fall är väl heller inte dumt!? Vet att många arbetsgivare släpper folk om de vill vidare, trots att de är fast i sitt arbetskontrakt.

I värsta fall kan det vara så att du har ingått ett kontrakt iom din anställning där du bundit dig att arbeta utsatt tidsperiod, utan rätt att avbryta!
  • JAG är BÄST

Har du en chans att få en heltid så är det ingen fara. Sök heltidstjänsten. Får du den så säger du upp dig. Svårare än så är det inte.

Men du kan inte säga upp dig förän du fått ett heltidsjobb.

• Kjell2

Det som kan hända om du inte kan säga upp dig, gör det ändå, arbetgivaren inte accepterar och du försvinner till det nya jobbet är att du kan bli skadeståndsskyldig för uppkommen extrakostnad för arbetsgivaren. Om t ex produktionen stannar, de tvingas stänga affären, hyra in en dyr Nisse, kan du få stå för den extrakostnaden.

Detta är extremt och väldigt ovanligt men bara så du vet.

/Kjell

• Carisma95
    JAG är BÄST skrev 2008-09-17 09:18:54 följande:
    Har du en chans att få en heltid så är det ingen fara. Sök heltidstjänsten. Får du den så säger du upp dig. Svårare än så är det inte.Men du kan inte säga upp dig förän du fått ett heltidsjobb.
    Varför skulle det inte vara nån fara just för att det skulle vara en heltidstjänst..?
    Som sagt av flera ovan, så beror de helt på hur avtalet ser ut.
    A stumble may prevent a fall....
  • krabbanoss
    Kjell2 skrev 2008-09-17 09:23:03 följande:
    Det som kan hända om du inte kan säga upp dig, gör det ändå, arbetgivaren inte accepterar och du försvinner till det nya jobbet är att du kan bli skadeståndsskyldig för uppkommen extrakostnad för arbetsgivaren. Om t ex produktionen stannar, de tvingas stänga affären, hyra in en dyr Nisse, kan du få stå för den extrakostnaden.Detta är extremt och väldigt ovanligt men bara så du vet./Kjell
    I mitt fall, om jag nu skulle få för mig att sluta, har arbetsgivaren rätt att hålla inne 2 veckolöner till att börja med...enligt det avtal jag går på.
  • susst6

Man är aldrig tvingad att jobba hela vikariatets längd, man har alltid rätt att säga upp sig. Däremot är det ju olika uppsägningstid och det hör till god moral att arbeta uppsägningstiden ut. När man söker andra jobb så tar ju denna arbetsgivare också i beaktande att man har minst tre månaders uppsägningstid.

• krabbanoss
    susst6 skrev 2008-09-17 09:43:02 följande:
    Man är aldrig tvingad att jobba hela vikariatets längd, man har alltid rätt att säga upp sig. Däremot är det ju olika uppsägningstid och det hör till god moral att arbeta uppsägningstiden ut. När man söker andra jobb så tar ju denna arbetsgivare också i beaktande att man har minst tre månaders uppsägningstid.
    Fel!
    Har du ingått ett avtal om vikariat / projekt anställning eller dyl, dvs ett tidsbegränsat avtal så är du "livegen" ( lite beroende på formuleringen i avtalet )
    Du har alltså ingen uppsägningstid osv per automatik!
    Du är alltså låst vid ditt avtal!
  • Kjell2
    susst6 skrev 2008-09-17 09:43:02 följande:
    Man är aldrig tvingad att jobba hela vikariatets längd, man har alltid rätt att säga upp sig.
    Hmmmm......det där stämmer inte med det jag lärde mig på arbetsrätten. Jag måste ha missat något. Kan du hänvisa till någon lag eller annan skrift?

Det jag lärde mig var att en tidsbegränsad tjänst eller vikariat gällde tiden ut för båda parter om inte annat stod i avtalet.

Sen har många enskild och kollektivavatal en skrivning om uppsägningstid för vikariat.

/Kjell
  • krabbanoss
    Kjell2 skrev 2008-09-17 09:49:56 följande:
    Hmmmm......det där stämmer inte med det jag lärde mig på arbetsrätten. Jag måste ha missat något. Kan du hänvisa till någon lag eller annan skrift?Det jag lärde mig var att en tidsbegränsad tjänst eller vikariat gällde tiden ut för båda parter om inte annat stod i avtalet.Sen har många enskild och kollektivavatal en skrivning om uppsägningstid för vikariat./Kjell
    Håller med dig där!

Enl mitt fack är jag bunden vid det avtal jag ingått med min arbetsgivare...
  • Anamia

Frasen "dock längst till och med" betyder att du, liksom arbetsgivaren, inte har rätt att säga upp avtalet fram till dessa att den du vikarierar för kommer tillbaka eller till det aktuella datumet. Om någon av parterna bryter avtalet kan den part bli skadeståndsskyldig.

Svar på tråden säga upp sig från vikariat?