Hur mycket dator-tid för 13-åring?
Hur mycket sitter era 13-åringar vid datorn? Vad är okej? Hur resonerar ni?
Tacksam för tankar kring detta
Hur mycket sitter era 13-åringar vid datorn? Vad är okej? Hur resonerar ni?
Tacksam för tankar kring detta
1 ½ om dagen kanske kan räcka....
Sonen har 1 timme data tid varje vardag. Helgerna är det 1 & ½ timme. Vi har delat upp det på 30 minuter åt gången.
Men sonen har även sina läxor via datorn. Så även det blir ca 30 minuter tisdag och torsdag.
Okej. Är dom nöjd med det? Vad gör dom då, spelar eller surfar på olika communitys?
Den här 13-åringen jag tänker på spelar något slags online-spel, så det är rätt mycket dator-tid i dagsläget.
Jag fick sitta hur mycket jag ville när jag var 13 =P
Jag var stenhård tidigare, en timme om dagen. Men då går dom ju bara hem till någon annan kompis...och eftersom jag tycker det är skönt när dom är hemma med sina kompisar, så har jag släppt det där. Dom får sitta där...alldeles för mycket. Men dom stänger ner (motvilligt) när jag säger att det räcker.
Totalt kan det säkert bli 2-3 tim om dagen.
Min dotter får sitta där hur mycket hon vill - så länge hon sköter sina läxor och håller ordning på sitt rum. (Är snart 15)
Kan tilläggas att hon frivilligt går och lägger sig senast vid tio, även på helger (jag vet för jag kollar alltid om hon sover efter tionyheterna), samt att hon inte tittar särskilt mycket på TV. Hon varierar också sig vid datorn - MSN, Sims, uppdaterar sina hemsidor, kollar andras hemsidor, etc...inga våldsamma spel (ännu iaf).
Får man fråga varför ni vill begränsa dator-tiden?
Visst får du fråga varför vi vill begränsa!
Det är för att i dagsläget sitter han 6-7 timmar varje vardag, och på helgerna och andra dagar när han är ledig från skolan så sitter han från 9 - 22.
Jag tycker det är för mycket... Tycker att han borde umgås med vänner, hitta någon sport, aktivitet, röra på sig lite
Pappan i fråga tycker att vi kan dra ner det till 3 timmar/dag. Det är iof mycket bättre, men jag är fortfarande inte nöjd.
Min son som är 13 sitter drygt en timme om dan.
Sen får han gå ut och kolla på fotbollsklubbens hemsida utöver sin tid.