Inlägg från: SandvikenMamma |Visa alla inlägg
  • SandvikenMamma

Hur mycket dator-tid för 13-åring?

Hur mycket sitter era 13-åringar vid datorn? Vad är okej? Hur resonerar ni?

Tacksam för tankar kring detta

• Svar på tråden Hur mycket dator-tid för 13-åring?
  • SandvikenMamma

Okej. Är dom nöjd med det? Vad gör dom då, spelar eller surfar på olika communitys?

Den här 13-åringen jag tänker på spelar något slags online-spel, så det är rätt mycket dator-tid i dagsläget.

• SandvikenMamma
    Candra skrev 2008-09-18 18:35:13 följande:
    Jag fick sitta hur mycket jag ville när jag var 13 =P
    Det får den här 13-åringen också, det är därför vi ska ändra det
  • SandvikenMamma

Visst får du fråga varför vi vill begränsa!
    Det är för att i dagsläget sitter han 6-7 timmar varje vardag, och på helgerna och andra dagar när han är ledig från skolan så sitter han från 9 - 22.

Jag tycker det är för mycket... Tycker att han borde umgås med vänner, hitta någon sport, aktivitet, röra på sig lite

Pappan i fråga tycker att vi kan dra ner det till 3 timmar/dag. Det är iof mycket bättre, men jag är fortfarande inte nöjd.

• SandvikenMamma
    päronblomman skrev 2008-10-13 23:39:23 följande:
    Våra barn fick sitta "fritt" vid datorn under några år. Sedan förstod vi att de faktiskt var "datorberoende" och inte kunde tänka på något annat än att sitta vid datorn. De mådde dåligt av det, deras övriga intressen dog ut, de blev slöa och irritabla, ville inte följa med på utflykter el tillställningar, vilket de gillat tidigare.Vi startade med 1 1/2 tim per dag, trappade sedan ned till 1 tim per dag.Använder programmet tidsbudget, som håller koll på alla barnens datortid. Sköter de inte läxor etc drar vi helt kallt in datortiden några dagar, detsamma vid fusk med systemet, men drar då in datortiden under längre period.Nu funkar det bra. Glada barn med kraft för andra intressen, själva njuter de nu av sin datortid utan dåligt samvete.
    Tack!!
    Det är precis det som är problemet här också, att han är kraftigt beroende, precis som en alkoholist vill ha sin sprit, vill han ha sin dator att bli underhållen av. Isolerar sig, vill inte göra någonting annat, umgås inte med så många.

Men hur fungerar det här programmet då? Vart köper man det?
    Det är ju lätt att hålla koll på tider när vi är hemma, men annars är det svårt.
Svar på tråden Hur mycket dator-tid för 13-åring?