• Mollan

Volvo 245 - är det ett bra val?

Vi står i begrepp att köpa en Volvo 245 (Volvo kombi). Hur har de fungerat, med tanke på barnvagnar i bagaget, bilbarnstol i framsätet/baksätet och annat? Något speciellt att tänka på? Vi blir föräldrar i augusti och vill gärna köpa en bra bil med goda utrymmen, vilket känns bra med Volvon.

Alla tips välkomnas!

• Svar på tråden Volvo 245 - är det ett bra val?
  • Lina 2

Låter som ett utmärkt val. Har inte haft någon själv men mina föräldrar hade en sån förr och den verkade stor och rymlig. Vi köpte själva en Ford Sierra kombi för ett tag sen och nu återstår att se hur den funkar utrymmesmässigt. Vårt knyte kommer också i augusti.

• Jossan

en volvo 245 har sällan airbag fram vilket gör att barnstolen kan sitta fram utan problem..går även fästa en större barnstol mitt i baksätet med ryggen mot framsätena om stolen har extra fästband....
    och en barnvagn får ni garanterat in där bak

kram J

• Förstagången

vi säljer en volvo 245 besiktigad å skattad för 5000 i fall du e intresserad =) hör av dig i såna fall

• nenababe

Hej!
    Det funkar nog med de flesta "lite större bilar"... Inte kanske med en VW Polo kanske =)
    Vi hade nyss köpt en volvo 740 när vi fick reda på att vi väntade barn. Och en kompis som har en lika stor bil i storlek som våran har klarat sig mycket bra och de har 3 barn 1½-3 år gamla så.
    Kram!

• Mollan

Vi köpte den röda Volvo 245:an för 12000 - det kändes direkt att det var en bra bil. Nu kan vi både åka till och från BB i egen bil! Tack för era svar! Och tack för erbjudandet Förstagångaren!

• sabso

Förstagångaren - jag är lite nyfiken på bilen! Har du någon bild på den? Vilken årsmodell och hur många mil har den gått?

• Eminor

Volvo 245 kan jag av egen erfarenhet säga är en strålande bil. Gott om plats o inga problem med bilstolar mm. Min volvo från -76 har varit i familjen sen jag var 5, och har trots mycket bristfällig service mm de senaste 10 åren gått igenom besiktningen ua i flera år nu. Lite traktorkänsla, men bra...

• Mollan

Sabso, om du vill veta lite mer om vad man kan få, så "ser" vår nyinköpta Volvo för 12 000 kr ut så här:

Det är en årsmodell 1987 (Volvo 245 GLT), som gått 21 000 mil. Besiktigad i slutet av mars utan anmärkning. Ganska rostig baklucka, men inte hål på något sätt. Röd lack - gav ett fräscht intryck. Under huven var det rent och snyggt - han hade haft en motortvätt på den i våras. Enkel originalstereo, dragkrok och skyddsgaller mot bagaget. Bensinmätaren var trasig (stor nackdel tycker jag), fläktvredet var sönder och kamaxelremmen borde nog bytas, trodde han vi köpte av. Vi fick med bra sommar/vinterdäck, en AKTA-barnstol (inte minsta modellen, utan nästa, som barnet kan ha rätt länge) med remmar, takbågar samt lite reservdelar och en Volvobok. Han hade alla papper i ordning och en del av förre ägarens också. Han var själv andra ägaren.

Ja... ungefär så var det. GLT:n ska vara den lite lyxigagare, om jag föstått det rätt ;) Med skinn runt växelspaken, mjuka nackstöd och sånt, som jag inte förstår mig på ändå!

• Petronella77

Måste oxå lägga mig i och säga att det är en kanonbil. Mina föräldrar har alltid haft 245..och det är ju aldrig något problem med lastningen =) Vi är oxå på jakt efter en 245 i fräscht skick..hoppas man hittar en innan bebis kommer i juli.

• K J N

En reflektion kan vara att versionen GLT oftast ligger avsevärt högre i premie hos försäkringsbolagen och denna merkostnad bör man ha med sig i medvetandet innan man köper bilen.

Många yngre grabbar gillar just den lite sportigare GLT med dess kraftfullare motor varvid försäkringsbolagen snabbt drar öronen åt sig.

De starka sidorna med 240 som modell är annars krocksäkerheten, rymligheten och de goda lastutrymmena.

De mindre bra sidorna är trångt baksäte, smal kupé, usla vintervägegenskaper samt en benägenhet att rosta, främst då i bakluckan.

Grundtipset är att leta efter en så rostfri bil som möjligt, mekaniskt sett så bör man undvika modellerna med B230K-motor (främst årsmodell 1987) men i övrigt så är mekaniken inga beskymmer.

Reservdelar till 240 kan man köpa överallt till nästan inga pengar alls och alla bilintresserade kan skruva med modellen eftersom den i princip utgör ett skolexempel på en lättarbetad och enkel konstruktion.

Svar på tråden Volvo 245 - är det ett bra val?