• Sagoflickan

Spjälsäng/skydd/katt

Har 3 katter. Är det någon som vet om det finns skydd att fästa ovanpå spjälsängen så att katterna inte kan hoppa ner och lägga sig hos bebisen. Annars får vi ha barnet i barnkammaren redan från början med dörren stängd.

• Svar på tråden Spjälsäng/skydd/katt
  • dixx

varör inte stänga dörren till sovrummet istället så katterna kan vara utanför så lilla bebis får vara ifred

• Primrose

Jag undrar också - vi har visserligen bara en katt. Men om vi skulle ha dörren stängd till sovrummet skulle det bli ett herrans liv på katten, hon brukar sova i vår säng. Jag är litet orolig över hur det kommer att gå.

• Lokatt

Lär katterna att inte hoppa ner i spjälsängen bara?! Vi har tre katter och har tre barn. Inga katter i spjälsängarna Och katterna sover i vårt rum (där spjälsängen står)
    Ställ in spjälsängen innan bebis kommer, bädda i den. Låt katterna upptäcka den och om nån hoppar i så "ssshhyyar" (fräser) ni till dom och kanske ev. klappar ihop händerna hårt, efter några gånger så funkar det, om ni är konsekventa i början och bara har öppet till den tomma spjälsängen när ni är i närheten och kan fya dom.
    Vi behövde säga till ena katten tre gånger, andra en gång och den tredje hoppade inte ens i. Sen satt det och dom har aldrig gjort om det.

Ett skydd över skulle inte funka, man behöver komma åt bebis massa gånger medans den sover, sätta i napp, eller lägga rätt, eller ta upp täcket som åkt ner osv. osv.

• Primrose

Hur gör man med mobil vid spjälsängen om man har katt? Jag kan tänka mig att katten kommer att tycka att den är jättekul att leka med....

• Sagoflickan

Lokatt: Bra förslag att ställa in spjälsängen i förtid och försöka träna katterna. Låter som en idé värd att testa!

• Lokatt

No Angelique skrev 2008-09-17 22:29:48 följande:

Lokatt: Bra förslag att ställa in spjälsängen i förtid och försöka träna katterna. Låter som en idé värd att testa!
    Ja det är nästan enda sättet.
    Dessutom är det bra ur en annan synpunkt oxå, katterna hinner vänja sig vid att det kommer lite nytt till hemmet som hör till bebisen, då blir det inte en chock för dom sen på samma sätt.

Lycka till!
  • Sagoflickan

Tack, det lär bli en utmaning för de har inte lärt sig något annat.

Egentligen har vi inte ens plats för spjälsängen i sovrummet så vi hade tänkt ha bebisen i barnkammaren redan från början, med babymonitor. Det rummet ligger vägg i vägg så jag ser inget problem med det. Katterna sover hos oss varje natt och de är mina barn, lika mycket som bebisen som kommer. Att stänga ute dom hade inte bara krossat mitt hjärta. Det hade även blivit olidligt eftersom de hade krafsat på dörren nätterna igenom och jamat hjärtskärande.

Men å andra sidan kanske man kommer vara nojig de första veckorna och vilja ha bebisen så nära som möjligt.

Vi gör ett försök som sagt!

• envis som få

Man kan ju annars lära katten att inte vara i spjälsängen.

Det gjorde vi.

Fya och skäll lite på kissen så lär dom sig rätt snabbt att dom inte ska vara där

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till lill prinsen född dec 2007 & Lillis BF 30/3 2009 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • Caelum

Vi la alumiumfolie i spjälsängen flera månader innan, vår katt tyckte inte om att hoppa på det.
    Kanske kan funka?

Svar på tråden Spjälsäng/skydd/katt