• Anonym (Maja)

FÅR man ha barnet på dagis fast vi är lediga?

Vi arbetar skift,
    jag 84% och min sambo 100%

Vi har en heltidsplats åt sonen på dagis.

Nu har han nyss skolats in och är där 9-14 måndag till fredag.

Eftersom vi arbetar kvällar och helger så är vi ibland ledig mitt i veckorna, men har sonen på dagis för att han ska få vara med andra barn OCH för att inskolningen ska bli sammanhängande.

(han har gått i en månad nu, och VILL inte dit , jag tror att inskolningen kan ta lite tid, men han verkar ha kul iaf, DET är ju det vi var ute efter )

Hörde nu att man inte FÅR ha barnet på dagis ifall man är ledig!
    Alltså då skulle vi bara behöva dagis ett par dagar per vecka!
    Jag trodde förkolan var till för barnen och deras familjer.

Nu ska det snart komma ett syskon, då FÅR vi ju ha honom där 9-14 tre dagar per vecka...

Jag väljer att vara anonym pga att många känner oss av föräldrar på dagiset..

• Svar på tråden FÅR man ha barnet på dagis fast vi är lediga?
  • Anonym (Maja)

Ingen som vet?

Shit va pinsamt det vore, jag har liksom tagit för givet att om man arbetar heltid får man ha sitt barn på dagis heltid också..

Jag menar de vet ju inte våra arbetstider...

-----
    Så för oss som arbetar kvällar och helger finns det ingen barnomsorg alls..!?

Tråkigt för våra barn..

Det FINNS ju barn som älskar att vara på dagis..

• Anonym

Sambon är ledig varannan fredag och sonen får vara på dagis ändå
    Han går 9-14 tre dagar i veckan, jag är hemma och är föräldraledig dock

• Anonym

Men det enklaste är väl att höra med dagis, men jag tror nog inte att det är några problem med att han får vara där..
    JJag är väldigt dålig med regler och sånt men som sagt hör med dagis eller kommunen

• Anonym (Eliza)

jag jobbar inte alla dagar i veckan och det brukar fnnas en massa regler när det gäller det där , i alla fall i min komun.
    men jag tror att det brukar vara så här i alla fall att om man tex jobbar 2 dagar på en vecka och det blir totalt 16 timmar på dagis och sen är ledig i 3 dagar så är "dagis tiden" förbrukad, men om man jobbar 3 dagar eller mer så får man lämna heltid, jag kan ha lite fel men det är något sådant konstigt i min komun i alla fall.
    men hur mycket vill du lämna ditt barn på dagis?

• Anonym

Klart att man bara får ha barnen på förskolan när föräldrarna jobbar.

Det är ju det förskolan är till för.Barnpassning inte barnförvaring.

Självklart ska barnen vara hemma med förälder när denne inte jobbar.

Och detta är lag.

• Anonym (T)

måste ni inte ange arbetstider på barnets dagisschema?? Det måste vi i vår kommun. Jag behöver inte ange det eftersom jag pluggar o har rätt att ha mitt barn där 8 timmar /dag oavsett tid.

Och ja, man får bara ha barnen på dagis under arbetstid och restid till o från arbetet!

• denna där

Det är olika från kommun till kommun men det vanligaste är nog att man inte får ha barnen på förskolan när man själv är ledig.
    Vi lämnar in schema där vi skriver upp våra arbetstider också. Sedan KAN förskolan ringa och kolla med arbetsplatsen hur jag har/ska arbeta också...

Ser personligen ingen anledning till att ha barnen på förskolan om man själv är ledig. Är man ledig tar man hand om de barn man satt till världen är min högst personliga åsikt. OM nu inte barnet behöver förskolan för den personliga utveckligen etc men då rör det ju sig ofta om barn med speciella behov...

Ge fågeln mat....Ge undulaten mat...
  • Anonym (Personal)

VARFÖR vill ni inte ha ert barn hemma när ni är lediga???
    Tycker att ni borde fundera på om ni verkligen ska skaffa fler barn om ni inte vill umgås med det barnet ni har!

Tänk istället vilken otrolig förmån ni har som har möjlighet att vara hemma extra mycket med barnet och vad mycket kul ni kan hitta på!

• Ablan

om man är ledig och vill att barnet skall ha kul och träffa andra barn så kan man ju gå till lekparken eller öppna förskolan, dagis är ju först och främst till för när man jobbar om det inte är ett barn som behöver det som "Denna där" nämnde.

jag får inte länka till min blogg
  • Anonym (Maja)

Anonym (Personal) skrev 2008-09-17 22:27:29 följande:

VARFÖR vill ni inte ha ert barn hemma när ni är lediga???Tycker att ni borde fundera på om ni verkligen ska skaffa fler barn om ni inte vill umgås med det barnet ni har!Tänk istället vilken otrolig förmån ni har som har möjlighet att vara hemma extra mycket med barnet och vad mycket kul ni kan hitta på!
    För att vi VILL att han ska hinna vänja sig, skolas in ordentligt
    innan hans syskon kommer och han ska vara där tre dagar per vecka.

Vi umgås väldigt mycket med vårt barn, vi har båda varit hemma tills nu (han är 2 år och 8 månader)

Så vi har då verkligen funderat på om vi ska skaffa fler barn
    (lite sent också iofs, bebben kommer om en månad )
Svar på tråden FÅR man ha barnet på dagis fast vi är lediga?