Xtravaganza???
Hej, Xtravaganzas pulver är i princip samma sak som:
Naturdiet
Nutrilette
Cambridge
mfl
Dessa är godkända av livsmedelsverket och kallas för:
Very Low Calorie Diets (VLCD, lågkaloripulver).
VLCD-behandling inleds med 8-16 veckor av strikt behandling. VLCD tas 3-4 gånger per dag, beroende på vilket preparat som används. Det är viktigt att vätskeintaget blir åtminstone 2-2,5 liter per dygn för att motverka framför allt förstoppning. När den strikta VLCD-perioden är avslutad introduceras under några veckor vanlig kost samtidigt som VLCD trappas ut.
På Xtravangza kan du välja mellan att börja på helfart (enbart pulver) eller halvfart.
Det som är speciellt med Xtravaganza är att som medlem får du stöd i form av "gruppterapi", träningsprogram och ljudbok som du ska lyssna på för att motivera dig. Tillgång till lite träningsmaskiner på deras viktcenter etc. Läs mer om detta på deras hemsida.
I övrigt så själva dieten samma sak som att gå och köpa Nutrilette på Coop. Men känner du att du behöver det stödet som Xtravaganza kan ge dig kanske det är idé att bli medlem. Det du ska ha i åtanke är att det är ruskigt dyrt. De har nog fler former av medlemskap men det som jag blev övertalad till att betala var 1årsmedlemskap där jag först betalar 850 kr i 6 månader och sedan 550 i 6 månader. Dessutom kostar pulver för en hel vecka på helfart ca 500 kr. Så, ruskigt dyrt är bara förnamnet med andra ord. Det enda jag kan säga som var bra med medlemskapet var att det var så himla dyrt så jag kunde helt enkelt inte banga ur. Jag har nu varit medlem i ett år och har kört på helfart under perioder och har sammanlagt gått ner ca 20 kg. Nu kör jag på helfart igen och ska gå ner 10 kg till.
Jag har redan ett gymkort så träningsredskapen på viktcentret var inget för mig. Inte heller gillar jag den typ av "gruppterapi" som de erbjuder så för mig tycker jag kanske att det var lite väl mycket "slänga pengarna i sjön" men funkade det gjorde det ju.
Kram o lycka till!