• Solkattan

Äggblåsans storlek...

Hej Alla!
    Har testat som en galning med ÄL tester och blir snart galen...
    Ska insemineras så snart ÄL ger utslag.
    I måndags var jag hos läkaren o gjorde VUL. En blåsa på 16 mm.
    Läkaren "trodde" att Äl skulle inträffa innan helgen... men men. Testat var fjärde timma och inte kissat och druckit små mängder.
    Får jag så testet visar positivt på lördag så är det kört.. :(
    (Akademiska stängt på helger).

Förra cykeln gjorde jag också ett VUL. På dag 9-10 hade jag en blåsa på 16 mm. Fick mens på dag 29. (Vilket är den kortaste cykel jag nånsin haft, annars 32-33 dagar).

Denna cykel VUL på dag 13 och hade då en blåsa på 16mm också...

Nu till frågorna.. Är det så att äggblåsan alltid är lika stor när den spricker?
    Ska jag räkna att när jag har en 16 mm blåsa så kommer det dröja 6 dagar innan ÄL inträffar? (vilket betyder att denna månad så gjordes VUL den 15 sep och 6 dagar framåt ger sön 21 och ÄL testet borde ge utslag sen frekväll/ lördag??).
    Alltså kört?

Sen en fråga till... om man använder frysen spermie... har den kortare levnadstid?

Ni andra test freak... när på dygnet testar Ni?
    Har ni typ testat flera gånger en dag och sen på kvällen lyckats fått stegring?

Usch, jag vill inte behöva vänta ytterliggare ... måste träffa in en ÄL som sker från vänster sida också.. samt inte helg...
    Va less jag börjar bli på det här. Har väntat i år redan :(.

Jätte tacksam för svar på någon av frågorna!!!

//solkatta

• Svar på tråden Äggblåsans storlek...
  • Solkattan

Puff..
    Ingen som vet om äggblåsan alltid har samma storlek hos en person innan den spricker?

• LillaFrun

Du har nog läst liknande svar jag skrivit tidigare
    Jag tror att blåsorna mycket väl kan vara olika stora från gång till gång, det handlar väl lite om att ägget inuti blåsan ska ha mognat oxå och då kanske ägget är stort/litet men ägget inte moget för det.

Tror det kan skilja någon dag hit eller dit men det är ju inte säker du får så kort cykel den här gången eftersom du skrev att det var ovanligt så med lite tur blir det nog inte äl förrän framåt måndag, stegring kanske söndag.

Du ska inte behöva testa så ofta som du gör, ska räcka med morgon och kväll.
    Oftast börjar en äl-stegring framåt kvällen men det är ingen fara att inte läsa av den förrän morgonen om man inte har problem med äl.
    Så testa du tex kl 7 morgon och 19 på kvällen.
    Men för min del som testade och fick utslag på kvällen och sen tog sprutade hamnade ju lite konstigt i fas till insemineringen.
    Klinikerna är ju inte öppna på kvällen ( insemination 24 tim efter sprutan)

lycka till nu.

• Solkattan

Tack LillaFrun!
    Hoppas verkligen att ÄL kan dröja tills på söndag nu...
    eller komma ikväll. Syrran min fyller imorgon så hon håller alla tummar hon kan för att hennes födelsedag ska bli min insprutningsdag... :)
    Läste din presentation och såg att du hade ett ägg på 20 mm som dröjde några dar innan det släppte...
    Testade förrut innan lunch och ännu ingen stegring...
    Har kollat in sekretet med och jag tycks inte vara i närheten av äl slem...
    Usch va jobbigt det är att vara så fixerad vid ÄL.. men jag vill ju verkligen inte missa denna chans. Hur länge kan jag behöva vänta på ett vänsterstyrt ägg..?
    Lycka till du med förresten!! :) (känner mig så ego i denna process..)

//solkatta

• LillaFrun

Solkatta
    Jag jag hade oxå mitt ägg i väster äggstock.
    Utan hormoner har jag en cykel på ca 26-27 dagar med äl dag 13.
    Men har oxå varit med om att jag inte fick utslag alls, då började jag testa eftermiddag dag 12 och fick inget utslag alls den månaden.
    Fast då hade jag inte gjort något VUL.

Jag lider med dig, vet verkligen hur hemskt det är när man blir så fixerad, var livrädd att få äl i lördags, helgen som var eftersom de har stängt söndag.

• Solkattan

Vad tror du om det här..
    Orgasme og eggløsning
    Det er en populær misoppfatning at man kan få eggløsning av orgasme. Dette er dog en sannhet med modifikasjoner. Eggløsningen er hormonstyrt, ikke sexstyrt. Man får ikke plutselige eggløsninger bare fordi man får orgasme! Imidlertid kan en orgasme framskynde eggløsningen med et par timer hvis egget er ferdig modnet og uansett er klart for å slippes.

Kanske man vara värt o prova.. mitt ägg borde ju vara "redo" .. :)

//Solkatta

• LillaFrun

Ja men så trevligt, du får ni ta en orgamshelg med andra ord
    Min man törs inte ha sex nu så att inget stör efter inseminationen
    Jag sa till honom att glöm den iställningen om jag bllir gravid bara, tänker inte bli nunna bara för att jag blir gravid ( om jag blir det vill säga)

• SisselaM

Hej
    Jag föredrar att testa 3 ggr om dagen och det var också det rådet jag fick av en kompis. Jag har sällan utslag på morgonen, däremot vid 10-11. För mig känns det bra att veta att min LHstegring har börjat före kl 10 istället för att tro att den börjat på kvällen.
    Men så har jag också ganska kort tid mellan första LHutslaget och ägglossning.
    Frysta spermier är befruktningsdugliga i 24 timmar, garanteras det på danska kliniker, vad jag förstått.
    Mina äggblåsor har för det mesta varit ungefär lika i stl men inte alltid. de har inte alltid heller mognat i samma takt. och om jag haft pergo el inte har det varit stor skillnad. Det finns de som menar att om man är stressad kan ägglossningen skjutas upp och då fortsätter ju blåsan att växa.

• Lerkorg

Min läkare sade till mig att ägglossning sker när äggblåsan är ungefär 25mm. Han sade vidare att den ökar med cirka 2mm per dygn varför det var ganska lätt för honom att säga när vi skulle hoppa på varandra och slita av oss kläderna. Det han sade bekräftades sedan i mitt fall genom ett blodprov som visade att ägglolssning skett under den helg han siade om.

Detta var under mitt enda Pergo-försök.

• Lena1979

Jag undrar hur stor en äggcell är? Hur stora är äggstockarna?
    Givetvis förstår jag ju att det varierar. Men på ett ungefär?
    Vissa av er här skriver att era äggblåsor har varit runt 15 mm (eller runt där) och det tycker jag verkar helt galet. :) Galet som i "hjälp vad stort!".

Skillnad mellan äggblåsa och äggcell?

Jag söker och söker men hittar ingen info någonstans.
    Någon? Skicka gärna en länk till en bra sida. :)

• Skruttefia
    Lena1979 skrev 2008-09-24 18:16:16 följande:
    Jag undrar hur stor en äggcell är? Hur stora är äggstockarna? Givetvis förstår jag ju att det varierar. Men på ett ungefär?Vissa av er här skriver att era äggblåsor har varit runt 15 mm (eller runt där) och det tycker jag verkar helt galet. :) Galet som i "hjälp vad stort!". Skillnad mellan äggblåsa och äggcell? Jag söker och söker men hittar ingen info någonstans.Någon? Skicka gärna en länk till en bra sida. :)
    På våra äggstockar finns redan ett antal färdiga ägganlag. Vid VUL tidigt i menscykeln kan man se ett antal folliklar, dvs äggblåsor, som som ligger "startklara" att börja växa. Sedan är det oftast en, ibland två, som efter några dagar tagit ledningen och fortsätter att utvecklas. Det är follikelns, dvs äggblåsans, storlek som mäts.

Själva ägget ligger inuti follikeln (äggblåsan).

När follikeln är tillräckligt stor är förhoppningsvis ägget också moget och "ägglossning"sker - dvs follikeln spricker och ägget "lossnar" (ungefär som en kyckling som kläcks ur ägget).

Hoppas det var tillräckligt svar?
    Kram
    Ruvar på två små - TD 30/9
  • Lena1979

Vet att själva cellen är täckt med ett lager av ngn slags gelé men det är väl bara ngn millimeter?

Jag får inte ihop det. :)

Ägget vet jag är 30 ggr så stor som en spermie och en spermie är 50 mikrometer lång men huvudet är bara 18 mikrometer och det är väl det som man då ska multiplicera med 30 då.??
    Det blir 18 X 30 = 540mikrometer 540mikrometer = 0,54mm Detta låter mer rimligt i mitt huvud.

Ett embryo i v 6 är 2mm.

Man brukar säga att äggcellen är synlig med blotta ögat men saker som är 20 mm = 2 cm är ju helt uppenbart synliga.

Förlåt om jag pladdrar, kanske bara är jag som undrar detta. :)
    Någon som är med på vad jag menar och undrar?

• Lena1979

Topp! Då är troligen själva ägget i den storlek jag räknade ut ovan. :) haha.

Nu kan jag sova lugnt. :)

Svar på tråden Äggblåsans storlek...