• Krisselina

Tips på bordsdekoration till dop!

Nu vankas det barndop och jag har total idétorka på hur jag ska dekorera borden. Ett problem jag har är att pappersdukarna man kan köpa, 120cm breda, är för små för de runda borden. Tips på vart man kan hitta dukar i större format uppskattas Dessutom uppskattar jag övriga tips på hur jag kan piffa till borden, utan att det ser trist ut.

Så snälla.. Hjälp en virrig tvåbarnsmamma nu

• Svar på tråden Tips på bordsdekoration till dop!
  • Celiniz

Jag ritade av min sons fot. Sen klippte jag ut massa små fötter i blått papper som jag la mitt på borden, så det såg ut som fotsteg. Vet inte om du förstår hur jag menar, men det blev väldigt fint!Glad

• PandaPrinsessa

Vi har dop i mitten på oktober och vi tänker ha hösttema, så jag samlar också på idéer. Jag ska stansa ut en massa löv (i papper) i höstfärger och sprida ut över borden. Och som blomsterdekorationer tänkte jag ta stora, låga glascylindrar med vatten och så blommor i höstfärger (rosor eller gerbera tror jag) som flyter i dem. (Alltså själva blomman avknipsad, utan stjälkar). Sen har jag inte kommit på så mycket mer... *funderar* Har ni bestämt något tema eller nån speciell färg ni vill ha?

Nu har vi ett barn i himlen och ett på jorden...
  • Krisselina
    PandaPrinsessa skrev 2008-09-18 20:31:28 följande:
    Vi har dop i mitten på oktober och vi tänker ha hösttema, så jag samlar också på idéer. Jag ska stansa ut en massa löv (i papper) i höstfärger och sprida ut över borden. Och som blomsterdekorationer tänkte jag ta stora, låga glascylindrar med vatten och så blommor i höstfärger (rosor eller gerbera tror jag) som flyter i dem. (Alltså själva blomman avknipsad, utan stjälkar). Sen har jag inte kommit på så mycket mer... *funderar* Har ni bestämt något tema eller nån speciell färg ni vill ha?
    Jag funderar också på hösttema. Tänkte kanske samla ihog eklöv och ha på borden. De är ju så fina nu när de är orange/röda. Kanske en knippe rönnbär också, får se..
  • PandaPrinsessa

Krisselina: Det låter jättefint! Alltid smart att ta saker från naturen, det blir ju inte särskilt dyrt...

Nu har vi ett barn i himlen och ett på jorden...
  • Towa 05

jag använde mig av massvis av kort på våran flicka och strödde ut på borden, gästerna fick givetvis ta med sig kort hem och det var väldigt uppskattat. Kramar

• kmh

Jag skrev ut nya etiketter till de flaskor vi hade, med bild och datum på framsidan och vad namnet betydde på baksidan.
    Hade olika rosa godis i glasskålar/dessertskålar.
    Upp och nedvända vinglas med en kvist brudslöja i kupan och ett värmeljus ovanpå (hittat på familjeliv).

• 3bm

Till mina barns dop har jag haft små skor som jag gjort i papper. Ser ut som en liten barnsko med ett lite bredare sidenband knuten som en rosett där man snörar skorna. Har ställt dessa i par på borden (6 skor per bord ungefär).

På min yngste sons dop gjorde jag dessutom servettringar i form av en liten bebis. (Gjordes i papper en ring och en liten kropp med ett huvud i ett och samma stycke. Limmade sedan på ett ansikte i ansiktsfärgad kartong som jag målade ögon och mun på). När man drog in servetten i själva servettringen blev servetten som en dopklänning.

Det är ju lite svårt att förklara, men om detta är av intresse för dig att göra går det bra att ställa frågor på det som verkar oklart så kanske jag kan förtydliga det.

Förutom detta som jag gjort själv har jag haft låga skålar med vatten, som jag satt ner en kortklippt blomma i.

• hej att

Alla kakor och det lade jag upp i korgar, såg jättemysigt ut, lite höstigt också?

Dopklänningen var upphängd och på den hängde jag en fin skylt med alla som döpts i den, datum, namn och kyrka.

• 3bm

Vad gäller dukproblematiken. Jag hade vid vårt dop tygdukar, tänkta för rektangulära bord. Dock var ett av borden ett stort runt bord. Det jag gjorde då var att ta tre dukar och lägga dem omlott på bordet. Kanske kan detta fungera även med pappersdukar?

• Miiiaaa

Jag gjorde skjortor av servetter och limmade på en silverrosett och skrev dotterns namn på dem.

Sen stansade jag ut små mini-barnfötter i rosa papper och strödde ut på dukarna.

Det blev kanonbra!

• EmiliaG

Sara döptes 4oktober... bilder från dopet, dukning mm finns i mitt galleri: http://www.familjeliv.se/hem/emiliag/galleri.php?cur_album=Saras+dop

Vi hade fjärilstema och sommarkänsla då hon är född 4juli! Dopinbjudan var med massor av fjärilar på (beställt från tycksakstorget) och sedan klistade jag små klistermärken med fjärilar som sigill på kuverten. Bordsdekorationer köpta jag på Panduro (konfetti i pastellfärger och större dekorationsfjärilar) och sedan tog jag de blommor jag hittade ute och la kvistar av på borden. Muffinsformar med fjärilar på hittade jag av en slump i en barnklädesbutik! Jättefina!

Så att knyta ihop dekorationer m.m. tycker jag är fint. Välja ett tema, en symbol, en färg eller något man gillar och sedan göra så att detta återfinns här och var!

Vi blev jättenöjda och det var många som komenterade temat med fjärilar. Känndes kul!

• Lady S 83

Vi hade låga vaser med vita och rosa rosor.
    Sen var jag hemma i mammas och pappas källare och rotade fram leksaker sen jag var lite. Små My Little Ponny-hästar, små dockor mm mm.
    Det såg väldigt fint och roligt ut faktiskt.

Svar på tråden Tips på bordsdekoration till dop!