Vart kan man köpa plankor som man har till plankstek?
Ja, precis som frågan lyder i rubriken..
Ja, precis som frågan lyder i rubriken..
Men shit vad sugen man blev nu då.. fy på er folk
Jag tittade på Clas Ohlssons hemsida, där fanns det 4-pack för 249 kr så jag ska snart ner till stan o köpa det..vi ska äta plankstek imorgon.
Sparris brukar vi med ha på.
potatismos med ägg-gula i ska det väl vara? så det får den där ytan?
När jag köpte plankorna till mamma så kom det med recept på hur man gör.
Mosen måste man tillsätta nåt i för att det inte ska flyta ut osv.
O man måste förbereda dom INNAN man använder dom.
Tror de skulle ligga i blöt x antal timmar när man köpt dom. Kommer ej ihåg exakt...
Ställer man in hela plankorna i ugnen då eller? Hur många plankor får man plats med i en ugn egentligen? hmmm??
Nyfiken
Åhhhh vad gott, det vill jag också ha!
Ni som har dem, kan inte ni lägga ut smarriga recept när ni har provat?
Om plankorna är ny bör man "bränna" dem i ugnen ett par timmar innan, ju mer en planka används, desto bättre blir dem!
Oftas gör man all mat klar, och gratinerar den sen bara på själva plankan i ca 20-30 min beroende på vad manhar på. Sista gången provade jag med lax istället för kött (behöver inte försteka laxen då) och det blev supergott!
Men vi hade dom bara inne typ 10 min. tills mosen var gyllenbrun.
kan man ej sätta dom "ovanpå" varandra?
Plåtarna alltså...
det ska ju bara värmas...
Ja brukar göra plankstek med kycklingfile
Jag fyller kycklingfilen med soltorkade tomater, rödlök, svarta oliver, fetaost. Sen lindar jag runt bacon.
Nu var det ett tag sen, men undra om jag inte stekte kycklingen lite för sig själv i ugnen först så den var nästan klar innan jag la den på plankan med det andra =)
Sen har jag färska champinjoner som jag tar av stamen på och i hatthållet fyllde ja på med stekt bacon i tärningar, lök och resterna av stamen från champinjonen.
Som grönsaker hade jag frysta wookgrönsaker som jag körde i wooken med lite soja och sötsur sås.
Sen currysås till det och mos runt om.
Jag ska strax ner o köpa plankorna, får se om det står nåt på dem då..annars så har jag googlat fram recept..
Åh nu blev jag också toksugen på plankstek, får se till att åka in till stan och införskaffa mig några plnakor.
Vanliga tillbehör är väl baconlindad sparris (eller haricot verts), grillad tomathalva, bearnaise, ev. någon rödvinssås och potatismos (med äggula i så får det finare färg).
Kom på en sak en halva tomat kan man också ha på plankan =) Det är gott om man gillar varm tomat och sen lite ost ovan på.
Jummie
Vad kul du gillade receptet =) Jag ville pröva nåt nytt så vart det kycklingfile som jag testade.