• Titti och mini

5-åring som babblar/gör ljud konstant - nån mer???

Min kille, 5 o et halvt snart, babblar oavbrutet o pratar han inte så gör han ljud eller sjunger o det är verkligen hela tiden. Ibland är det ok, men stundtals blir det verkligen bara en ljudridå o till o m rätt stressande, speciellt när det är sång av det högre slaget. Ofta är det nån reklamjingel eller temat från nån tecknad film han kan sjunga i flera veckor. T.ex Star Wars sången har vi hört här i snart ett halvår tror jag.

Nån som känner igen sig?

Min mamma sa hon nyss träffat en annan 5-åring som var likadan så är det åldern eller???

• Svar på tråden 5-åring som babblar/gör ljud konstant - nån mer???
  • ÖrebroMorsan

Hejsan!
    Min dotter är nyligen fyllda 6 år och hon var så med när hon var 5 år är lite så nu med..har nog med ålder att göra så inget att oroa sig för bara att bita ihop och vänta på att dom ska växa i från det ;.)

Mvh Lina

• ebben

Syrrans pojke är 6 år,o pratar eller låter också hela tiden!! Går man över en gata tex,så säjer han eller småsjunger:
    -vi går över gatan,går över gatan,går över gatan,vi går över gatan...........osv.
    TUSEN gånger!!!
    Vi brukar faktiskt säja så här till honom:
    -det där kan du ju säja i ditt huvud bara!
    Då gör han det! han blir inte ledsen eller så,han bara fortsätter med sin "sång" tyst för sig själv!!

• Zeraphia

de femåringar jag stött på har varit uppdelade i två kategorier. den ena "typen" låter konstant, precis som er kille, den andra "sorten" är tyst och verkar fundera över något mycket viktigt. (läser till förskollärare/lärare för barn i yngre åldrar).

• gullan bf 05 01

Min 2,5-åring gör så!
    Ibland känns det som att jag inte kan tänka klart för allt hans babbel.
    Det är skönt att han fortfarande sover middag nästan varje dag, då får hjärnan en liten paus :)

• Titti och mini

Ok, tack Ja, det är väl rätt normalt antar jag o jag försöker vara pedagogisk o inte be honom vara tyste hela tiden, m ibland rinner det över tyvärr. T.ex. i bilen när lillbrorsan ska sova o han sjunger hela tiden.... Men skönt att höra att det finns fler o att det nog växer bort eller vad man ska säga

• MammaFia

Jag har både en dotter på 2 år å en sambo som är så. Det är inte tyst en sekund här hemma.

• gullan bf 05 01

Min sambo visslar jämt!
    Och det är alltid sådana där irriterande tjatiga stumpar som upprepas hela tiden typ ledmotivet till "bron över floden kwai" fattar ni...

• Jessica med Ebba

Min dotter fyller 5 i höst, och hon har blivit på det här viset som du beskriver nu, det har pågått någon månad. Ibland är det väl ok, spm du skriver, men åter i bland kan det driva en till vansinne! Skönt att höra att det finns fler, kankse har det med ålderna att göra, Jag var litet orolig att hon var stressad, vi har nyss flyttat, ska ha en bebis i dagarna, + mycket annat som har hänt.

• Flingan

Min 5-åriga dotter låter också _hela_tiden. Blir så trött i öronen så jag tror att det blir skavsår nästan För det mesta är hon glad så det känns ju taskigt att be henne vara tyst, men jag orkar inte lyssna på (o)ljudet hela tiden. Ofta är rösten i falsett och upprepar samma sak om och om igen.

Skönt att höra att de finns fler 5-åringar som är så och att det förhoppningsvis har med åldern att göra. Då går det förhoppningsvis över snart *s*

• ebben

jag skulle be de vara tysta,eller gå in i ett annat rum,eller prata i sitt huvud tyst!
    man behöver inte prata hela tiden..............

• MammaFia

Med åldern att göra.... Min sambo är 33 år

• Alison

Min dotter är 4 och helt hopplös! Hon låter hela tiden, kan inte vara tyst en sekund. Hon pratar när hon leker, äter, SOVER. Enda gången hon är tyst är när hon tittar på film.
    Hon har även en otrolig fantasi som gärna delas med omgivningen. Pratar hon inte så sjunger hon. Nu ser jag det positivt, då hon har ett otroligt bra språk och ordföråd. Men kan hon aldrig vara tyst???

• Titti och mini

Åh, vad skönt med flera - med andra ord är detta normalt

Är era små monotona??? För här upprepas samma sak hela, hela tiden.

Ebben - om min skulle inte skulle få vara där vi är skulle vi aldrig se honom, f han låter heeeela tiden

• LadyMarmalade

min alex

han bladdrar så man får skavsår i öronen och skulle lätt kunna prata ihjäl den stackare som kidnappade honom...

ofta oxå i sömnen

tror det är en period (eller hoppas det iaf) för att de är på väg att bli stora och börjar förstå ordentligt att de har ett liv utanför hemmet eller nåt

jobbigt är det men samtidigt sååå roligt...för det är inga dåliga resonemang...om man orkar lyssna vill säga

alex har hållit på i ett år nu och jag välsignar min dåliga hörsel som filtrerar bort en del*ler*

• TigerLily
    Åh va skoj, jag trodde jag va ensam om en sån otrolig prat/ljudkvarn hemma!!!!!
    Min dotter har sen hon blev 5 år blivit OTROLIGT pratglad, sjunger, frågar tusen frågor, kommer med invecklade och långsökta förklaringar på sitt stundom dåliga "trotsiga" beteende som oxå dök upp då hon blev 5. Min sambo tror han kommer bli galen snart!! Han påstår att hon brås på sin mor....
  • aragon
    Kan inte sluta le Känner igen mej i detta... Elin 5.5år här ehmma är lika dan.... Vid matbordet ska det sjungas,vicka på rumpan... Mat som flyger pga detta Ibilen,stormarknaden jaaaa överallt... Vi frågade henne häromdan om hon visste vad "låt maten tysta mun" vad för nåt??? Ja, sa hon Ingla (dagmamman) har sgat det, det är en lek som man gör när man äter och då måste man vara tyst och jag tycker inte det är nån rolig lek Jaha där vi fick vi svar på det !!! Det är väl bara att försöka och stänga öronen och vänta tills det går över MEN om 1.5år knappt är Eliaz i den åldern... *suck*
Svar på tråden 5-åring som babblar/gör ljud konstant - nån mer???