• trollmor 69

Vad mer kan jag göra!?!? (långt)

Min dotter som ska fylla 15 år nästa månad har "bara" ögon för utländska pojkar.Hon har dejtat 4 st,vilket jag påpekat för henne att det är 4 för mycket med tanke på hennes ålder! Jag har oxå pratat med henne om att det finns inget seriöst i dom utländska pojkarna,och att dom faktiskt bara vill "leka" av sej.Alla dom pojkarna hon redan dejtat har ju klart och tydligt visat vad dom går för!Efter att dom fått vad dom velat så har dom ju dumpat henne.Idag så berättade hon att hon har en ny kille,och att han är sååå bra,han förstår henne,han är inte som dom andra,hans föräldrar är bra och det bästa med det hela upplägget var att hon säger "han har en svensk pappa!!!" Detta hur "bra" killarna är har jag hört innan och det har ju oxå visat sej "hur" bra dom var! Men att pappan var svensk..OjOj...det var ett jättebra val av pojkvän då ju,enligt min dotter! Jag frågade om det var "pappan" hon skulle dejta,för även om så kungen av Sveerige hade varit killens pappa så hade jag fullkomligt skitit i det!! Jag har verkligen försökt få upp ögonen på henne om dessa killarna!! Och hon har redan fått ett rykte om sej...Madrassen,fröken töm och glöm,blattehora och en massa annat fult.Jag har gjort vad jag kunnat för att få henne att förstå att det hon gör,är att göra sej själv illa.Jag är absolut ingen rasist,är själv utländska.Men jag vet vad dom här killarna är ute efter och även vilka dom är! Och ska hon hålla sej med dom så kommer det inte bli lätt för henne heller när hon kommer till gymnasiet,eller när hon ska kanske träffa en rekordelig kille så småningom...ett rykte är ju lätt att få,men det är svårt att bli av med det.Är det någon som har tips eller själv kanske sitter i samma situation??!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-19 12:24
    Ska inlägga att jag är inte fördomsfull.Jag har inget emot att min dotter skulle dejtat en utländsk kille OM det visat sej att dom har rent mjöl i påsen.Vilket dom tyvärr inte har.Jag förbjuder inte henne att vara med utländska killar.Jag försöker att få henne att förstå att man kan vara "vän" utan att låta sej luras av att det handlar om kärlek och sen pang bom rakt ner i sängen.Efter någon dag så finns det ingen kärlek utan ett krossat hjärta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-19 18:44
    Jag har pratat med min dotter om HUR pojkar kan tänkas vara.Och att hon inte ska vara så godtrogen och tro på allt dom säger till henne.Min dotter sover bara borta efter att jag talat med föräldern till den hon ska sova hos.Och då vill jag vara säker på att tiderna hålls även när hon inte sover hemma.Hennes tider på vardagar är 21.00 och helger kl 22.30.
    Hon har kompisar hemma och jag är en mycket ungdomlig och trevlig mamma.Sitter inte bara hemma och glor,utan jag är ute och kollar mina barn.Ska dom på fest så hämtar jag och lämnar henne.Jag hade blivit lika lessen,arg och rädd om det gällt "svenska" killar! Men i detta fallet så är det inte så.Ni som svarat mej vänligt och gett hjälpande ord,er TACKAR jag!!!!

• Svar på tråden Vad mer kan jag göra!?!? (långt)
  • Bevabus

Jösses! Snacka om att du är fördomsfull. En nationalitet är ingen personlighet. Alla är en egen individ! Det borde väl du av alla människor veta som också är utländsk!?
    Låt henne umgås med dom hon trivs med och vill vara vara med! Hon är gammal nog att ta dom besluten själv. Såvida dom inte har gjort något för att skada henne eller har rejält dåligt inflytande på henne så finns det inget hemskt med att hon umgås med dom.

Har dom gjort något speciellt som du har hakat upp dig på?

• abnocto

Du verkar "dra alla utländska" killar över en kam och det tycker jag är fel men det är inte det det handlar om här.
    Jag tror problemet ligger i att hon söker bekräftelse och då får hon "lätta" killar och nu har det bara råkat bli utländska killar. Du kan nog inte annat göra än att prata med henne för att, som du säger, få ett rykte är lätt men att bli av med det är svårt. Hon måste nog förstå att hon ska "välja" med större omsorg och sedan kvittar nationaliteten. Så länge du säger att hon inte får ha utländska kommer hon definitivt leta efter utländska för att gå emot dig.
    Prata med henne (men blanda INTE in nationaliteter) och peppa henne så hon får lite mer uppmärksamhet, om det nu är det som saknas, så kanske hon blir nöjd ändå och inte "behöver" en kille jämt. För hon måste inse att hon inte ska gå isäng med för många för ofta, det är inte bra. Hon kanske ska lära sig att hon måste lära känna killarna ett tag först så hon känner om det verkligen är rätt innan hon går till nästa steg. Så prata om det också.

• linjes

Men varför tror du att alla utländska killlar är likadanna?
    Du hör väl själv hur du låter hoppas jag?
    Din dotter är 15 år och om inte får dejta utländska killar får du väl låsa in henne tills hon blir 18 då!

• trollmor 69
    Bevabus skrev 2008-09-18 20:59:26 följande:
    Jösses! Snacka om att du är fördomsfull. En nationalitet är ingen personlighet. Alla är en egen individ! Det borde väl du av alla människor veta som också är utländsk!?Låt henne umgås med dom hon trivs med och vill vara vara med! Hon är gammal nog att ta dom besluten själv. Såvida dom inte har gjort något för att skada henne eller har rejält dåligt inflytande på henne så finns det inget hemskt med att hon umgås med dom.Har dom gjort något speciellt som du har hakat upp dig på?
    Jag är inte fördomsfull.Du har uppenbarligen inte läst RADERNA jag skrev? Är inte det att "skada" någon när man "enbart" är ute efter sex och sen dumpar henne?Dessa killarna som hon hänger med är i samma gäng..Jag hakar upp mej på att dom "utnjyttnar" henne medvetet! Lustigt att utländska killar leker av sej med alla tjejer,men inte med tjejer av sitt egna land?Nej,dessa tjejer sätter dom på pedestal och betrtaktar dom som gudinner!!! Säger man ett endaste ont ord om deras tjejer från deras land så tar det hus i helvete!! Ofta man ser att en "svensk" kille utnyttjar en utländsk tjej va??? NEJ! Svenska killar är inte"bra"nog för utländska tjejer.Så kom inte och snacka fördomsfullt med mej lilla fröken. Det handlar om att jag skrev ett inlägg för att få lite tips eller hjälp,och inte något påhopp från folk.
  • Bevabus

lilla fröken? haha!

har ALLA dessa killar gjort något dumt emot henne?
    för om dom beter sig dumt så är det snarare pga individen och inte pga nationaliteten. DET var MIN poäng...lilla fröken...!
    trollmor 69 skrev 2008-09-19 12:16:59 följande:

Jag är inte fördomsfull.Du har uppenbarligen inte läst RADERNA jag skrev? Är inte det att "skada" någon när man "enbart" är ute efter sex och sen dumpar henne?Dessa killarna som hon hänger med är i samma gäng..Jag hakar upp mej på att dom "utnjyttnar" henne medvetet! Lustigt att utländska killar leker av sej med alla tjejer,men inte med tjejer av sitt egna land?Nej,dessa tjejer sätter dom på pedestal och betrtaktar dom som gudinner!!! Säger man ett endaste ont ord om deras tjejer från deras land så tar det hus i helvete!! Ofta man ser att en "svensk" kille utnyttjar en utländsk tjej va??? NEJ! Svenska killar är inte"bra"nog för utländska tjejer.Så kom inte och snacka fördomsfullt med mej lilla fröken. Det handlar om att jag skrev ett inlägg för att få lite tips eller hjälp,och inte något påhopp från folk.
  • signorina

Hej på dig,
    jag tycker att folk här inne, är lite onödigt elaka.
    Man kan ju tycka att det är irrelevant att killarna är utländska.

Men haden på hjärtat, så är vi många som har haft dåliga erfarenheter, av både, svenska, och utländska killar som utnyttjar flickor.

Du vill skydda din dotter från att bli utnyttjad, det är det som är problemet. Egentligen. Inte pjkaras härkomst.
    Du skulle antaglen bli lika ledsen om du fick veta att en svensk kille utnyttjat henne.

Nåväl.

Såhär skulle jag göra:
    Du kommer inte att kunna bestämma vem hon träffar.
    Men hur kan du skydda henne att bli utnyttjad?
    Jag skulle prata med min dotter illustrera, hur de kan gå till, hur killar i allmänhet kan mainpulera och lura tjejer, för att få sex.
    Berätta för henne hur hon ska göra. Hur hon ska bete sig, vad hon ska göra OM, det och det inträffar.

Och när hon ska träffa killen, så förhör dig, om hon vet hur hon ska agera utifall att!

Du kan också bestämma lite över VAR och NÄR de ska umgås, hemma hos er? Inte över natten...etc.

Förbjud inte, var en kompis,bjud på ditt förtroende, och du kommer att få tillbaka förtroende.

Men främst alltså Berätta hur man gör OM. HUR man märker om det är frågan om att bli utnyttad osv.

• A V

Milde värld säger jag bara, ni som svarat TS, antingen så lever ni i en annan värld eller så har ni inte tonårsdöttrar.

Jag förstår precis hur du menar TS, tyvärr har jag inget bra råd till dig än att prata med din dotter. Eller prata med kuratorn på skolan kanske? Kanske kan hon eller han prata med din dotter sen? Jag förstår att du är rädd om din dotter och vill få upp ögonen på henne så att hon inte blir skadad.

Styrkekram till TS !

• Liselottang

Shit vilken svår situation. Det värsta med din dotters situation är ju inte killarna, tycker jag, utan det hon blir kallad. Tror inte att killarna kallas horbockar bara för att de ligger med tjejer direkt.

Det är jättesvårt att säga vad du ska göra, men jag var tonåring ganska nyligen och jag minns att även fast jag inte låtsades om det så var det en trygghet att mina föräldrar satte gränser. Sover hon över hos killar? Sover de över hos er? Får hon vara ute hur länge hon vill? Kanske ska tänka lite i de här banorna, lite "ge och ta". Hon får umgås på dagar och helger, men inte sova borta och redogöra för var hon är osv osv.

• abnocto

Jahapp, då lever man i en annan värld och någon har tagit min dotter ifrån mig, hmmmm. Så upplever jag då det inte så jag får väl dra mig ut, trots att jag tyckte det var intressant ämne. Men men jag försökte ge mina bästa råd och jag tycker fortfarande att de är "verkliga" men men......

• Flickan och kråkan

Oj. Har ingen tonårsdotter själv men jobbar med tonåringar. Det låter som om hon desperat söker bekräftelse. Finns det någon bra kurator på skolan? Tror du du kan få henne att gå dit överhuvudtaget? Många tjejer brukar ha förtroende för skolsköterskan annars. Kanske kan vara ett alternativ. I mina öron låter det som om hon behöver hjälp med att stärka sin självkänsla för det hon gör nu är självdestruktivt. Det är precis som du säger: Hon gör sig själv illa. Det tror jag hon är rätt medveten om själv. Frågan är varför, vad det är hon söker.

Lycka till.

Svar på tråden Vad mer kan jag göra!?!? (långt)