• PurePink

Hmmm..Jag får inte vara med i nån A-kassa?

Alltså,jag får inte vara med i nån A-kassa pga att jag har för lite timmar i månaden. Jag har 2 olika jobb,ett inom vården via ett bemanningsföretag och ett inom hotell och restaurang. Ringde å ville bli med i A-kassan..men får inte vara med i varken kommunal eller hotells pga att jag har för få timmar på respektive jobb...hur ska jag då kunna få A-kassa om jag skulle bli arbetslös? Nån som vet vart man ska vända sig? Ville ju gärna vara medlem i ett år så man kan få ersättning om man skulle bli arbetslös.

• Svar på tråden Hmmm..Jag får inte vara med i nån A-kassa?
  • Mummy

Du måste väl jobba 70 timmar/månad? Hur mycket jobbar du?

• PurePink

Jobbar ju mer eller mindre heltid,beroende på säsong och så. Men det är alltifrån 70-100% iaf.

• Mummy

Skrev fel där om de där 70 timmarna.
    För att du ska kunna gå med ska du jobba i 17 timmar/vecka i 4 veckor för att kunna gå med. Sen ska du vara med i ett år innan du får inkomstbaserad inkomst. Den inkomsten baseras på om du jobbat 70 eller 80 timmar/månad.

Konstigt att du inte får gå med....

• SusanneJ

är du säker på att du inte menar facket??

(¯`°?.¸ ღ Ebba 061210 och lilla skrutt i magen bf 081004 ღ ¸.?°´¯)
  • PurePink

Nu blev jag lite osäker.
    Men mitt jobb är väldigt rörligt..kan jobba 3 dagar inom vården och 2 dagar inom hotell..veckan därpå kan det vara tvärtom..hur tusan gör man då?

• SusanneJ

för du kan ju gå med i A-kassan utan att gå med i ngt fack. alla dom här, hotell&resturang,kommunal,livs,metall m.m är ju olika fackförbund som är bundna inom det yrket man jobbar med. A-kassan är ju till för ALLA oavsett yrkesgrupp.

• PurePink

Tack för infon! Novis inom området!:)

Men du,om arbetet är så rörligt då,rent veckomässigt?

• SusanneJ
    PurePink skrev 2008-09-18 21:04:23 följande:
    Tack för infon! Novis inom området!:)Men du,om arbetet är så rörligt då,rent veckomässigt?
    nu ska jag inte säga helt 100. för jag är inte så haj på a-kassans regler.
    men a-kassan bryr sig inte om var och när du jobbar, bara hur många timmar i veckan/månaden du jobbar så dom kan räkna ut inkomstgrundande bidrag sen om du blir arbetslös.
    gå in på a-kassans hemsida och kolla runt lite, hittar du inget info eller om du inte fattar så kan du ju alltid maila dom och fråga.
  • 0108

får man inte vara med i alfa-kassan då?kommer inte ihåg hur det var..

• Mummy

Ug79
    Det är samma regler där, precis som hos andra Akassor

• mian7373

Medlemskap i arbetslöshetskassa

Rätt att bli medlem i eller ansluten till en arbetslöshetskassa har du om du under en sammanhängande period av fem veckor har arbetat minst fyra veckor och i genomsnitt minst 17 timmar per vecka och om du fortfarande arbetar i samma omfattning när ansökan om medlemskap görs.

Denna information hittade jag på iaf.se dit jag länkades när jag letade på www.ams.se

• sommartorpet

Du ka ju alltid bli medlem i Alfa-kassan eller i AEK (heter det så)eller i någon av de friståede A-kassorna som alltså inte tillhör något fackförbund. Jag tror nämligen problematiken ligger i detta

Den restaurangen (?) du jobbar i har kolletivavtal med Hotell- och restaurang och då får inget annat fackförbunds A-kassa ge dig medlemsskap, samma sak med vårdföretaget. Eftersom du inte har så många timmar så att det räcker hos ett förbund blir et alltså problem.

Vi råkade nämlien ut för något liknande med en anställd. Företaget har kolletivavtal med Byggnads men eftersom han skulle jobba med transporter åt bolaget så ville han gå med i Transportarbetarförbundet och i deras A-kassa. Han fick blankt nej och när jag ringde och frågae varför, om vi fyllt i nåot fel, så svarade de att eftersom vi hade avtal med Byggnas så fick inte de gå in och bevilja medlemskap åt någon som jobbade för oss.

Svar på tråden Hmmm..Jag får inte vara med i nån A-kassa?