• Prinsessan Fiona

Restid som konsult

Jag funderar på att gå över till konsultbranschen (IT) och undrar om det finns några konsulter där ute som vet hur det brukar vara. Om jag blir tilldelad ett uppdrag hos en kund som ligger på andra sidan stan får jag då betalt för den extra restid det orsakar mig eller är det något som jag får stå för själv?

/Prinsessan Fiona

• Svar på tråden Restid som konsult
  • Xara

Alla konsulter jag har anlitat, har fakturerat sin restid och övriga merkostnader. Men de har gjort detta klart redan från början, så det har inte kommit som någon överraskning för mig som kund.

• Lina Olivia

Under de år jag jobbade i it-konsultbranschen var det sällsynt med reseersättning. Det blir en överenskommelse mellan dig och din arbetsgivare. Jag tänker att ni bör vara överens om i vilka områden du kan tänka dig att ta uppdrag. Om du sedan skulle vara tvungen att ta ett uppdrag längre bort, kan ju reseersättning bli en parameter att förhandla om.

Jag tror som sagt att du nog får stå för det själv, men i vissa fall kan ni förhandla omdet.

• Kjell2

Många konsulter har oreglerad arbettid och bonus kopplad till hur mycket de debitetar. Frågan om restidsersättning blir de ganska ointressant. Jobba mycket och debiterar mycket ger mycket lön.

/Kjell

Svar på tråden Restid som konsult