• Anonym (Mam)

Hur säker är en kondom...

Ja,alltså hur säkert är det att använda kondom egentligen?
    Har nyss träffat en kille och vi använder "bara" kondom som skydd... men jag är ändå rädd för att bli gravid, så hur säker är en kondom...
    Nån som kan lugna mej,vill ju verkligen njuta av sexet men känner mig bara nervös när vi har sex...

• Svar på tråden Hur säker är en kondom...
  • minatre

Om ni använder den under hela tiden han är i dig, den inte går sönder och inte halkar av är kondomen i princip 100% säker. Men tar man på den efter att han redan varit i dig så sjunker ju säkerheten och det blir som ett avbrutet samlag ungefär. Går den sönder eller åker av så kan det ju vara bra med annat skydd. Hände mig en gång som tonåring, att kondomen gick sönder alltså och det var ändå en NY!! Så olyckor kan ju hända..

• Anonym (Mam)

Är jätte nervös över att kondomen ska gå sönder...
    Tack minatre för ditt svar.

• minatre

Mmm men egentligen tror jag det är ganska ovanligt! Och kanske är de tom bättre nu än då, är ju ändå tio år sedan jag gick från att vara tonåring till att anses vara vuxen.....

Kondom är ju helt klart det p-medel som är säkrast som skydd mot både graviditeter och annat skit, så jätte nervös behöver du nog inte vara

• Sarapa

Vi använde kondom, o här sitter jag med magen i vädret...

(¯`°?.¸ ღ Mamma till Elias -04, Leah -07 & bf 5/1 -09ღ ¸.?°´¯)
  • Snutten

Det finns ett speciellt index som anger hur säkert ett preventinmedel är och som räknar antalet graviditer per 100 år för ett givet preventinmedel. Då är det iallafall så att hormonspiral och p-piller hör till de säkraste och kondom inte är särskilt säkert alls. Jag har för mig att för p-piller är siffran 0,5 graviditer på 100 år men för kondom så är det någonstans mellan 10-20 graviditeter på 100 år, beroende på vilken studie man läser. MEN kondom är ju det enda som skyddar mot infektioner så på så sätt är de bra. Dessutom är det så att som någon skrev innan så beror det väldigt mycket på hur man använder kondomen, om man gör det på rätt sätt.

• Anonym (meh!)

Men de kan ju inte ta med folk som använder kondomer på fel sätt i statistiken? Då blir den ju missvisande! Som att ta med folk som glömmer att ta sina p-piller regelbundet, det kan man ju inte ta med!! Använder man kondom på rätt sätt så är det ju jättesäker, men självklart inte om man inte använder den under HELA samlaget.

• Anonym (Mam)

Tack snälla för era svar... Det känns lite redan lite bättre.

Svar på tråden Hur säker är en kondom...