• Ella Mia

Får man installera dimmer själv?

Får man installera dimmer själv? (Alltså sådan där strömbrytare på väggen med vilken man gradvis kan tända och släcka?)

Får man byta badrumslampa själv?

Någon som vet?

• Svar på tråden Får man installera dimmer själv?
  • wordplay

Ja, kan inte tänka mig något annat!

• Freddek80

du får inte installera en dimmer själv. om du inte har någon elbehörighet. som regel är att så fort man ska in i väggen och fixa med kablar så måste man ha behörighet..

lampan får du väl byta.

• kikelikan

Jag gick en elkurs för några år sedan.
    Läraren sa att "-Man får koppla sånt i hemmet som man har nödig kännedom om"
    Men det är ju en tolkningsfråga. Kan man så kan man. Kan man inte så kan man inte.

• Ella Mia

Här va de olika bud. Jag får väl gå in och kolla på Elsäkerhetsverket eller vilka det nu kan vara som bossar över sånt här.

• DOLCE FAR NIENTE

Enligt min hyresvärd så sa han det som kikelikan skrev här ovan.

Får får man, men frågan är om man kan.

• SVejsan
    Freddek80 skrev 2008-09-18 23:47:30 följande:
    du får inte installera en dimmer själv. om du inte har någon elbehörighet. som regel är att så fort man ska in i väggen och fixa med kablar så måste man ha behörighet..lampan får du väl byta.
    Vägguttag och strömsbrytare får du byta om du har nödig kännedom. Dimmern har oftast bara två ledare som skall anslutas så den anses vara "enkel".

Få se nu.. Om jag kan leta upp "bevis" :

Jajamensan... Och bra beskrivningar finns här också (så du får nödig kännedom...)
    Elsäkerhetspocket utgiven av elsäkerhetsverket:
    www.elsak.se/download/18.1dc8d68118323c813980001407/Elsakerhetspocket_upplst.pdf

"Byta strömbrytare (högst 16 A)
    Strömbrytare finns av många olika typer. Enkla
    strömbrytare för två ledare kan du byta själv. Byte
    av strömbrytare med flera ledare anslutna kräver
    särskilda kunskaper. Felmontering kan innebära
    livsfara. Anlita därför en fackman. I äldre hus är
    dosan i väggen oftast av plåt. Till sådana får man
    endast använda strömbrytare, där ledarna sätts
    fast med skruvar och inte med fjädrande klämmor"

Dock så är det annorlunda om det är lågvoltsbelysning inblandad eftersom då gäller att man har annan typ av dimmer som klarar både transformerad belysning och glödljus.

Badrumslampan är lite knivigare dock... Är den ansluten som med "sockerbit"/kopplingsplint och fastskruvad på vägg/tak så du behöver verktyg så får du inte, då gör du en fast installation och de måste man anlita en fackman. Men ansluter du till befintligt lamputtag med en lamppropp som skall in så får du ...
  • musli
    SVejsan skrev 2008-09-19 07:51:06 följande:
    Vägguttag och strömsbrytare får du byta om du har nödig kännedom. Dimmern har oftast bara två ledare som skall anslutas så den anses vara "enkel".Få se nu.. Om jag kan leta upp "bevis" : Jajamensan... Och bra beskrivningar finns här också (så du får nödig kännedom...)Elsäkerhetspocket utgiven av elsäkerhetsverket:www.elsak.se/download/18.1dc8d68118323c813980..."Byta strömbrytare (högst 16 A)Strömbrytare finns av många olika typer. Enklaströmbrytare för två ledare kan du byta själv. Byteav strömbrytare med flera ledare anslutna kräversärskilda kunskaper. Felmontering kan innebäralivsfara. Anlita därför en fackman. I äldre hus ärdosan i väggen oftast av plåt. Till sådana får manendast använda strömbrytare, där ledarna sättsfast med skruvar och inte med fjädrande klämmor"Dock så är det annorlunda om det är lågvoltsbelysning inblandad eftersom då gäller att man har annan typ av dimmer som klarar både transformerad belysning och glödljus. Badrumslampan är lite knivigare dock... Är den ansluten som med "sockerbit"/kopplingsplint och fastskruvad på vägg/tak så du behöver verktyg så får du inte, då gör du en fast installation och de måste man anlita en fackman. Men ansluter du till befintligt lamputtag med en lamppropp som skall in så får du ...
    Så slapp jag svara! Håller med Svejsan!

Byt du strömbrytaren om du vet vad du gör men badrumslampan är det nog värre med...
Svar på tråden Får man installera dimmer själv?