• Isorfidien

Nån mer med APC-resistens?

Jag är APC-resistent och fick min diagnos 1½ år efter att jag fött första barnet.

Jag lever ett helt vanligt liv idag utan mediciner eller kontroller men det gjorde jag inte när jag väntade andra barnet. Samma dag jag ringde min barnmorska och sa att jag trodde jag var gravid skickades jag in till överläkaren och fick göra ett vaginalt ultraljud för att bekräfta graviditeten. De brydde sig inte ens att göra ett vanligt gravtest. Sedan fick jag Fragmin utskrivet för att inte drabbas av flera proppar och jag gick på mycket tätare kontroller under den graviditeten än min första.

Det intressanta var att jag hade fått höra något om att till förlossningen så ska man sänka dosen Fragmin för sprutorna ökar risken för stora blödningar som kan vara svåra att stoppa i samband med förlossningen men min läkare hade aldrig hört talas om det. Som tur var ringde jag även till förlossningen så fort värkarna startat och de sa åt mig att komma in omedelbart även om det skulle ta många timmar innan det var dags så jag fick en ny dos utskriven där och då. Jag fick ta sprutorna i ytterligare 8 veckor efter förlossningen.

• Isorfidien

Jag drabbades av en massiv propp i vaden när jag var 24 år gammal. Denna propp släppte och tog sig till lungorna. De tyckte att en 24-åring var på tok för ung för att drabbas av proppar så här och de gjorde en full utredning på mig.

Svar på tråden Nån mer med APC-resistens?