• englamamman

Nån mer med APC-resistens?

Här är en med enkelt APC-resistens.

Jag fick veta att jag hade APC när jag var gravid med min första, som idag är sju år. Ingenting särskilt gjordes för mig (som jag kommer ihåg) pga att jag var i vecka 32 när det upptäcktes och jag gick redan på spec två gånger i veckan då.

Efter det har jag fått två missfall och tre barn. Enda gången som jag har fått behandling är sistnämnda graviditeten då jag blev inlagd på sjukhus med 23 timmars sängläge. En spruta varje kväll...När det var dags för förlossning blev det akutsnitt och läkarna trodde aldrig att jag skulle sluta blöda. Bedövningen släppte framemot slutet och det var helt otroligt hemskt allting. Efter snittet fick jag dessutom en megastor blodansmaling 5 centimeter under huden, så den fick läka bort.

Har man enkelt anlag så räcker det att man frå trombyl vid sängläge och annars ingen behandling. Hur det är vid dubbelt anlag vet jag inte. om man har svårare att bli gravid har jag ingen aning om heller då jag inte har egen ägglossning och behandlas med pergotime vid önskad graviditet.

Om man får flickor och har APC resistens ska man kolla upp dem noga innan de får äta p-piller pga blodproppsrisken.

Ja, det var väl ungefär vad jag vet. Fråga om det är något du undrar över så får vi se om jag kan hjälpa dig.

Lycka till!

Svar på tråden Nån mer med APC-resistens?