• Ella Mia

    Hur lång tid tar det att renovera köket.

    När det gäller renovering tenderar det mesta ju att ta mycket längre tid än man tror. Nu står vårt kök på tur, men vet inte när vi ska våga dra igång det.

    Någon som kan uppskatta hur tidskrävande det för normalhändiga kan vara att:

    Riva ut det gamla köket från 91 (med omkring 16 luckor)
    montera ihop och sätta upp stommar och luckor från IKEA
    installera diskmaskin
    få spisen på plats
    installera inbyggnadsmicro
    såga till och sätta på plats köksbänkar i massivt trä
    sätta dit diskho och ny blandare (Ska vi ta hjälp av rörmokare med.)
    byta fläkt
    och kakla om
    och täta med silicon överallt där man ska
    och fixa lite täcksidor
    o.s.v.

    Förstås svårt säga hur lång tid det tar, men någon som kan ge oss en hint. Typ "Oss tog det tre veckor på heltid" eller "vi gjorde det på en helg" eller "räkna med en hel helg för att riva och forsla bort det gammla!"

  • Svar på tråden Hur lång tid tar det att renovera köket.
  • Björkman

    Räkna med minst 3-4 veckor, och ta hjälp av riktigt yrkesfolk gällande vatten och el.
    Sedan tar alla sådana projekt alltid längre tid än vad man tänkt sig, och det kan vara bra att ha i åtanke när/om det kör ihop sig.

  • Björkman

    Ja just det, jag räknade med att det var ett gör-det-själv jobb skall kanske tilläggas...

  • Ella Mia
    Björkman skrev 2008-09-19 00:13:55 följande:
    Ja just det, jag räknade med att det var ett gör-det-själv jobb skall kanske tilläggas...
    Vi har tänkt att göra allt utom el och vatten själva.
    Menar du 3-4 v på heltid? Typ 40 timmar i veckan? 2 pers?
  • Frontline
    Björkman skrev 2008-09-19 00:13:55 följande:
    Ja just det, jag räknade med att det var ett gör-det-själv jobb skall kanske tilläggas...
    hur och när kommer ni att jobba , kvällar /helger

    Kan säga så här att jag renovera mitt kök nu i sommar Ikea kök.
    Jag plockade ihop alla stommar vilket var en del..
    Rensade ut mitt kök blåste precis allt
    snickarna kom hit och började och under tiden dom var här och fick upp det mesta så hjälpte jag till så som att sätta upp luckor , hantlanga och bära in material så tog det dom 29 timmar per person att fixa mitt kök det som vart över till mig var att montera spottar under skåpen samt att måla elementet...
  • Frontline

    Sen tillkom ju vatten förstås och vvs killen var här ett par timmar och han var inte billig...
    elen fixar syrrans man som är elektriker...

  • Björkman

    Ella Mia skrev 2008-09-19 00:17:42 följande:


    Vi har tänkt att göra allt utom el och vatten själva. Menar du 3-4 v på heltid? Typ 40 timmar i veckan? 2 pers?
    Heltid på helgerna och kanske halvtid på veckorna. Det är ju svårt och säga som sagt. Beror ju på om allt är på plats, alla inköp är gjorda, hantverkarna som behövs kan komma i tid osv. Men man skall i alla fall plussa på en hel del tid jämfört med den man tänkt sig från början, det är alltid något som krånglar och att byta kök är inget litet jobb.
  • Ella Mia

    Tror just jag bestämde mej för att vi ska nöja oss med att byta luckor, täcksidor, köksbänk, blandare, kakel, fläkt, och vitvaror. Vi får nog låta stommar och diskbänk vara. Vi har en busig 1½-åring som ständig följeslagare också...

  • 68an

    Jag TROR att det tog oss ca 3 v att bli klart med hela köket vilket innefattar ny golv- och takyta, tapet, alla stommar, luckor, bänkar, kakel osv. Vi behöll spisen, kyl, diskmaskin.
    På det var vi tvungen att sätta in en limträbalk i taket för att räta upp det.
    Inga omdragningar av el och vatten och vi hade hjälp av min svåger (företagare som snickare) att få limträbalken, fläkten med nytt rör och taket på plats. Även endel skåpstommar hjälpte han oss med och några bänkar inkl. ta ur hål för diskbänk och montering av denna och kran.

    Men allt som allt från rivning till klart tog det nog 3 veckor. Det kan låta som att vi själva fick göra lite men vi hade fullt upp och hade dessutom semester och kunde koncentrera oss mest på köket men mycket av min tid gick till barnpassning, kocka ute över grillen,diska för hand i tvättstugan.

    Sen är sambon inte så kunnig, inte jag heller även om jag kan göra ganska mycket inom det "manliga" området.

    Att vi gjorde det i juli var guld värt då det var smidigt att äta ute och använda grillen som ett hjälpmedel förutom microvågsugnen. Visserligen var inte spisen urkopplad i 3 v men det var inet så inspirerande att kocka i stöket.

    För dom som kan göra det på heltid, som är flitig ist för halvlat och ganska kunnig tror jag gör det på 2 veckor iaf.

  • Ella Mia
    68an skrev 2008-09-19 00:50:52 följande:
    För dom som kan göra det på heltid, som är flitig ist för halvlat och ganska kunnig tror jag gör det på 2 veckor iaf.
    Nästa sommar kommer vi troligtvis att vara lediga tillsammans i 8 veckor. Så det jag funderar på är om man skulle ta det då.
Svar på tråden Hur lång tid tar det att renovera köket.