• Ella Mia

Hur lång tid tar det att renovera köket.

När det gäller renovering tenderar det mesta ju att ta mycket längre tid än man tror. Nu står vårt kök på tur, men vet inte när vi ska våga dra igång det.

Någon som kan uppskatta hur tidskrävande det för normalhändiga kan vara att:

Riva ut det gamla köket från 91 (med omkring 16 luckor)
    montera ihop och sätta upp stommar och luckor från IKEA
    installera diskmaskin
    få spisen på plats
    installera inbyggnadsmicro
    såga till och sätta på plats köksbänkar i massivt trä
    sätta dit diskho och ny blandare (Ska vi ta hjälp av rörmokare med.)
    byta fläkt
    och kakla om
    och täta med silicon överallt där man ska
    och fixa lite täcksidor
    o.s.v.

Förstås svårt säga hur lång tid det tar, men någon som kan ge oss en hint. Typ "Oss tog det tre veckor på heltid" eller "vi gjorde det på en helg" eller "räkna med en hel helg för att riva och forsla bort det gammla!"

• Svar på tråden Hur lång tid tar det att renovera köket.
  • 68an

Ella Mia skrev 2008-09-19 00:53:51 följande:

Nästa sommar kommer vi troligtvis att vara lediga tillsammans i 8 veckor. Så det jag funderar på är om man skulle ta det då.
    Så hade jag gjort om jag vore er för det är tufft med stora projekt då man samtidigt ska sköta jobbet och barn oavsett om ni ska byta rubbet eller inte. I vårt fall var vi tvugna att byta rubbet, stommar osv då det var i så dåligt skick (från 1968).
  • AnniPanni

För oss tog det totalt ca en månad att få köket färdigt men det var en massa underarbeten som drog ut på tiden då vi var tvugna att handspackla golven o sen slipa *suck*. Vart en del torktid på det.

Själva ihopmonteringen av skåp, uppsågning av diskho etc gjorde vi på en helg, 3pers.
    Kaklat har vi fortfarandeinte gjort men nu har vi äntigen hittat "vårt" kakel så det ska upp här så fort vi har lite tid över.

Ska ni byta golv, måla/tapetsera om?

• Kikki

Min man har en tendens att börja på projekt strax före jul. Ifjol var det köket och före det vardagsrummet. Köket började han med 4 veckor före jul. Vi satte nya skåpluckor på gamla stommarna, bytte ut klinkersgolvet mot matta, kaklade om, bytte vitvaror och det blev klart ca 5 dar innan. Nån julmat blev det ju förstås inte det året!  Lycka till!

• Dundermamman

Vi bytte fönster, tog bort väggen mellan hallen och köket, rev gamla köket, drog ny el, satte upp nytt innetak, la parkettgolv i både köket och hallen, klinkade innanför ytterdörren, målade, tapetserade, skruvade ihop Ikea-köket och satte det på plats, på med måttbeställda bänkskivor, monterade inbyggnads ugn, mikro, induktionshäll, kyl/frys, diskmaskin, flyttade fläktröret på vinden, installerade nya frihängande fläkten, kaklade osv....
    Allt tog 5 veckor från början till slut med svärfars hjälp ( han är elektriker ), men då var maken ledig från arbetet och kämpade måånga timmar per dag!

• Ella Mia
    Dundermamman skrev 2008-09-21 18:05:59 följande:
    Vi bytte fönster, tog bort väggen mellan hallen och köket, rev gamla köket, drog ny el, satte upp nytt innetak, la parkettgolv i både köket och hallen, klinkade innanför ytterdörren, målade, tapetserade, skruvade ihop Ikea-köket och satte det på plats, på med måttbeställda bänkskivor, monterade inbyggnads ugn, mikro, induktionshäll, kyl/frys, diskmaskin, flyttade fläktröret på vinden, installerade nya frihängande fläkten, kaklade osv....Allt tog 5 veckor från början till slut med svärfars hjälp ( han är elektriker ), men då var maken ledig från arbetet och kämpade måånga timmar per dag!
    Får bli för oss att bara byta luckor, kakel å vitvaror å kanske nåt mer tror jag.
  • Ella Mia

Hmmm, nu börjar jag fundera på om man skulle ta det i etapper. Typ byta överskåpen och fläkt först. Samla krafterna. Byta något underskåp i taget. o.s.v. Kan det vara något?

• Formula

Jag gjorde om ett kök i gamla huset för 6 år sedan och satte in ett nytt IKEA-kök.
    Köket var på uppskattningsvis 20 kvm,
    Det som gjordes var:
    Hela gamla köket åkte ut, vitvaror, skåp, golv, innertak, tapeter, ja precis allt.
    Sedan gjordes följande:
    Monterade nya skåpen (15 stommar)med luckor och måttbeställd bänkskiva med infälld monterad diskho och vitvarorna (spishäll, inbyggnadsugn, diskmaskin, inbyggd kyl/frys)
    Gipsskivor på väggarna.
    Kaklade upp cirka 5 löpmeter mellan bänkskiva och överskåp.
    Ny tapet
    Nytt innertak (plattor)
    Nytt golv (laminat)
    Det lilla eljobb som behövdes, montering av två nya vägguttag, hyrde jag in, och likaså inkopplingen av vattnet.
    Jag hade tagit en veckas semester och började på lördag morgon med nedmonteringen och köket var brukbart igen på torsdagen och var helt klart på söndagen efter. Så för mig tog det 9 dagar, men det var lååååånga dagar jag la ner på projektet.

Lite tips som kan underlätta:
    - Köp ordentliga verktyg, främst skruvdragare och kakelskärare. Att köpa lågbudgetvarianter av dessa eller att skruva för hand gör arbetet mycket svårare, tyngre och långsammare, och sett på totalkostnaden så blir det kanske en tusenlapp eller två extra, när köket kostar 70-100 tusen.
    - Se till att måttbeställa bänkskivorna. Att såga själv och få en helt rak kant, och sedan slipa är inte värt besparingen mot att köpa skivorna kapade i rätt storlek.
    - Se till att ha elektriker/rörmokare som ni vet att ni kan lita på så att de verkligen kommer när de ska komma.
    - Det är många och tunga paket som kommer från IKEA, jag har för mig att min leverans vägde en bit över ett ton, så bärhjälp kan behövas.

• Ella Mia

Nä, kanske bäst å bara byta luckor och vitvaror. Någon som vet vad det kan kosta att få ett nytt kök uppmonterat av hantverkare?
    I min trådstart beskrev jag vad som skulle göras.

• Wirre

hey
    vi har precis bytt ALLT i köket utom kyl/frys det tog oss lite mer än 1 vecka..
    fredag: rev ut överskåpen, rev ner kaklet samt skruvade ihop stomarna
    lördag: sambon jobbade lördagen jag tog barnen och rymde fältet. sambon rev ut underskåpen lördag
    söndagen: jobbade han och var hemma till 15,30 då sattes det igång med att monteras fast (tillsammans med plast-sväris).
    måndag: gick åt till att fixa vattnet (vi flyttade diskhon ca 30 cm + diskmaskinen)
    tisdagen: svärisarna åkte kl 12 då återstog det bara högskåpet (som jag monterade ihop och fixade på ett par timmar)
    lördag: tapetsering
    söndag: kaklade sambon
    visst det är lite detaljer kvar som passbitar (det fixar vi vilken dag som helst) och elen fixar jag i morgon

vi hade ingen hantverkare men det beror ju på hur intresserad och duktig man är själv + vad det är som ska göras.
    vi har ju inte dragit om el utan bara kopplat med skarvsladd...
    det som var bökigt var vattnet. vi böt ledningarna, de var inte i bra skick.
    kolla hemsidan lennebrant.blogspot.com/

• Ella Mia

Så olika det verkar vara. Vissa beskriver att det tar en vecka, sådant som andra beskriver tar en månad.

• Linnpinn

Vi har precis bytt ut vårt kök. Vi är inte helt klara, några m2 kvar att tapetsera, lister och täcksidor ska monteras.

För oss har det tagit 6 veckor från det att rörmokaren var här och pluggade rören, och vi började riva, tills han kom hit igen och kopplade in allt. vi har gjort allt själva förutom el och vatten. Vi har jobbat med köket på kvällar och helger. Vardagar har vi bara jobbat ett par timmar efter 20 då sonen på 2,5 år gått och lagt sig. Två lördagar har vi haft barnvakt och jobbat hela dagen. En vecka var vi sjuka och gjorde i stort sett inget och en helg har vi varit bortresta. Så visst hade det kunnat gå snabbare om man hade jobbat mer intensivt, men man orkar inte hur mycket som helst heller när man har sitt vanliga jobb och barn. Och visst har det varit jobbigt, men nu i efterhand känns det värt det

• AnniPanni
    Ella Mia skrev 2008-10-01 21:41:35 följande:
    Så olika det verkar vara. Vissa beskriver att det tar en vecka, sådant som andra beskriver tar en månad.
    Det ni vill göra, vilket är att byta köket (dvs inte måla om nytt golv?) går FORT med lite plaering. Måttbestääla bänkskivor kan det vara upp till en månads leveranstid på.
    Själva momtering av stommar, skruva fast de etc är inte speciellt jobbigt alls. Den delen togs oss EN HELG - eller sättare sagt tre hela dagar, vi var tre personer och jag var också höggravid Att kakla tar unhgefär 1-2 dagar det med.
    Det som tar tid är om man måste göra en massa underarbete, dvs lägga nya golv, slipa spackal väggar etc. Sen får man ju lägga till någon dag extra i planeringen för oväntade händelser. När vi rev ner vårt kakel så föll en hel del puts/betong med på vissa ställen o på andra vägrade fixen att försvina så vi fick putsa om en del av väggen o sen stå ochhacka loss fix med mejsel. Det tog ett par timmar extrra.
  • Marpal

Vi bjöd in vänner och närmaste familj och lockade med gratis pizza och öl! Då vi känner en massa hantverkare och pappsen ritar hus var det inga problem.
    Vi började på lördag morgon och på söndagskvällen lagade vi mat i vårt nya kök. Dock var inte färgen på väggarna riktigt torr ännu men bra blev det!
    Nästa renovering är hos våra bekanta och då kommer vi dit med full arbetsglädje!
    Man förbereder allt själv genom att rada upp allt i ett annat rum, allt från kakelplattor till krukväxter. Sen är det bara att sätta igång!

• amasonas

För oss tog det 2 veckor.

Då rev vi ut ALLT, bytte inte plats på vvs eller fläkt.

Maken gjorde allt själv, inga hantverkare här inte *garv*

Mycket hämtmat blir det under tidenFlört

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • sahara

För ett år sedan renoverade vi vårat kök.
    Sambon rev ut alltihop utom vedspisen.Så det var nya stommar, skåp, kylskåp, diskbänk,golv,kakel, ja rubbet.
    Det tog nästan 2 månader innan det var färdigt.Min sambo gjorde allt själv eftersom han är snickare.Utom rörmokarjobbet förstås och elen.Han gjorde köket på ledig tid på helger och kvällar.

Det gick jättesmidigt för vi hade ett provisoriskt kök i ena hallen.Sambon satte dit den gamla diskbänken, spisen, kylskåpet och så borrade han upp ett par skåp på väggen.Och så kom rörmokaren och kopplade på några rör så vi hade vatten och avlopp.
    Så i och med att vi kunde laga mat i hallen så var det inte jättepanik och få det nya köket färdigt.Mikromat i 2 månader hade nog gjort mig tokig.

• rikardz

Vi harbeställt kök inklusive allt; rivning, montering, nytt golv och kakel, vitvaror etc. Är nu inne på femte veckan och köket är fortfarande obrukbart. Det tar på krafterna särskillt då nya köksinredningen står i vardagsrummet så att det blir obrukbart och alla nedpackade köksgrejer fyller matsalen. Har bara sovrummet kvar. Rätt så påfrestande. Dessutom är det dagar då ingen hantverkare är på plats.

• Studentpappa
    rikardz skrev 2018-02-13 20:15:51 följande:

Vi harbeställt kök inklusive allt; rivning, montering, nytt golv och kakel, vitvaror etc. Är nu inne på femte veckan och köket är fortfarande obrukbart. Det tar på krafterna särskillt då nya köksinredningen står i vardagsrummet så att det blir obrukbart och alla nedpackade köksgrejer fyller matsalen. Har bara sovrummet kvar. Rätt så påfrestande. Dessutom är det dagar då ingen hantverkare är på plats.

Femte veckan? Vad gör snickarna egentligen? Vi gjorde ca 100m2 av huset på sex veckor, golv, kök och alla ytskikt och mycket eljobb. En ensam snickare på 65 år och en elektriker 70+. Ni måste ändra mycket då?
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
Svar på tråden Hur lång tid tar det att renovera köket.