• Panda89

    Att ta kontakt med sin svenska biologiska mamma

    Idag uppkom en liten "situation" i mitt liv.
    Jag är 19 år och adopterad från Sverige. Jag bor i samma stad som jag föddes i och idag fick jag reda på att även min biologiska mamma bor kvar i samma stad. Jag sökte själv informationen genom min församling och folkbokföring för att jag länge velat veta vem min biologiska mamma är.
    Jag fick även reda på hennes namn, födelsedag och adress. Det lustiga är att hon bor mindre än 1 km bort från mitt hem hos mina adoptivföräldrar. Fram tills idag har jag inte haft någon aning om detta.
    Jag blev även övertalad av en vän som varit med under hela sökandeprocessen att köra förbi hennes adress bara för att se hur hon bor. När vi kör förbi står självklart två flickor i 12 och 7-års åldern på uppfarten och är enligt min kompis väldigt lika mig.
    Så situationen är egentligen att jag vet var min biologiska mamma bor och jag har sett mina halvsyskon och jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Ska jag ta kontakt eller ska jag vänta några år? ska jag skicka ett brev, ringa eller bara gå dit? Eller ska jag be någon slags myndighet (ex. Socialtjänsten) fråga om hon vill träffa mig? Jag är så osäker för jag har inte hört någon annans historia om just hur de tog kontakt. Hur stor är risken att hon inte vill veta av mig?
    Frågorna är många och de flesta är väl retoriska men om någon har något svar så skulle jag vara evigt tacksam.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-19 01:19
    Verkar som det blivit något fel i var den här tråden hamnade... någon som vet hur man flyttar eller tar bort trådar?

  • Svar på tråden Att ta kontakt med sin svenska biologiska mamma
  • enny signatur

    har anmält dne åt dig så tar en moderator hand om det hoppas jag :)

  • meimei

    Om jag var du skulle jag först skriva ett brev till henne. Kanske är det känsligt för henne. Hennes resterande familj vet kanske inte om dig, då är det kanske inte så klokt att stå på trappan utanför och knacka på.
    Fråga dina adoptivföräldrar också om råd (om du har en bra kontakt med dem- kanske har din biologiska mamma sagt något om kontakt i framtiden?)
    När vi adopterade vår tös från Taiwan sa släkten att dottern gärna får ta kontakt med dem senare om hon vill när hon blir lite äldre.
    Det klart att du har många frågor och em måste du ju få svar på. Kanske kan du och din biologiska mamma träffas första gången på ett neutralt ställe som på ett café tex. Hon kanske inte alls är som du tror.

    Lycka till

  • en glad

    Familjerätten är vana att hjälpa till i den här sortens ärenden. Vänd dig till dem och be om hjälp att kontakta din mamma....

  • Milkina cerka

    Vill bara önska dig lycka till!!

    När jag gjorde det(utomlands visserligen) gick vi också genom tredje hand, vilket nog är bra för alla inblandade.

  • IsadorasMamma

    Nu är det ju inte alls samma sak men jag letade upp min pappa i italien & ringde honom när jag va 19 år =)

    Spännande, ska följa tråden och se vad som händer.

    Lycka till!

  • Utlandssvensk

    Hej!
    Jag kan svara dig utifrân en 'omvänd' situation. Vi kommer att adoptera ett barn inom landet vi bor i. Om vârt barn en dag skulle vilja söka upp sin biologiska mamma, sâ tar barnet (ev. tillsammans med oss) kontakt med adoptionsmyndigheten som sköter de nationella adoptionerna där vi bor. Jag tror att det är bäst att sköta det här med de som har erfaranenhet. Att plötsligt söka upp sin biologiska mor utan 'förvarning' kan eventuellt ställa till med en hel del problematik... Om hon t.ex inte har berättat för sin nuvarande man (?) och barn (?) om att du faktiskt finns...
    Be de som har erfarenhet av det här att ta kontakt med henne och meddella att du eventuellt skulle vilja träffa henne sâ fâr bâde du och hon tid att vänja sig och râd om hur ni bäst bör gâ tillväga sâ att träffen blir en positiv upplevelse istället för en chock....
    Lycka till!

Svar på tråden Att ta kontakt med sin svenska biologiska mamma