• Anonym (Åsa78)

Rätt ingångslön makeupartist?

Min syster har just fått sitt första jobb på ett stort varuhus, som makeupartist. Hon tog stora lån för att bekosta utbildningen och fullkomligt älskar allt vad yrket innebär.

MEN arbetsgivaren har erbjudit henne 17.500kr i ingångslön!!! I mina ögon som storesyrra är detta ringer en klocka om att hon kanske blivit blåst på lönen???!!! Syrran är ändå 26 år och har varit yrkesverksam sedan hon var 18 år.....

Någon som vet om hur löneutvecklingen ser ut där??? Och om lönen är ok??

• Svar på tråden Rätt ingångslön makeupartist?
  • AnneSophie
    listoplisto skrev 2008-09-19 10:55:24 följande:
    Här finns lönestatistik för makeupartisterwww.scb.se/templates/Lönedatabasen/Lonedataba...
    Kan aldrig tänka mig att lönen för makeupartister på varuhus ligger så högt som i länken. De där siffrorna måste bli såpass höga för att frisörernas löner och de som arbetar på mer högavlönade ställen drar upp snittet (skulle jag tro).

TS, jag tror att det faktiskt kan vara en helt normal ingångslön för ett sådant här jobb på ett varuhus.
    «The road to hell is paved with good intentions.»
  • Anonym

Har din syster varit yrkesverksam i 8 år som makeup-artist? Om inte så tycker jag inte att 17.500 är en låg lön för det jobb hon ska göra.
    Jag jobbade ett tag som ordningsvakt i tunnelbanan, ett betydligt farligare och mer krävande jobb och jag hade 18.500 i grundlön.

Att hon tog lån för utbildningen är ju tråkigt men hon kanske borde ha tagit reda på vad lönen ligger på innan hon utbildade sig? Men om lönen ligger högre inom andra områden kan hon ju alltid byta jobb när hon fått lite kött på benen. Det är ju svårt att få en topplön det första man gör när man precis gått ut skolan.

• Anonym (Åsa78)

Syrran är tacksam och glad över jobbet, det var mer jag som funderade själv....på om arbetsgivaren blåste henne kanske....

Nä, hon har jobbat med annat, detta är hennes första jobb inom yrket.

Kan hon hoppas på en höjning med tiden? Eller är det så lågbetalt inom handeln?

• Anonym (Åsa78)

Ja, det är sant ofta är löner helt ologiska...jag jobbade som skyddsvakt i 6 år med 18.200kr i lön....extremt höga krav och hår kontroll med enormt ansvar, men det syntes inte i lönekuvertet.....

• Earth Angel

Jag är själv hud -och spaterapeut och jag tror att makeup-artister har samma problem som vi har, dvs att vi inte har några ordentliga avtal för våra yrkesgrupper. Jobbar man på t ex ett varuhus så följer man oftast handels avtal.

Överlag så är lönerna inom "skönhetsbranchen" löjligt låga och folk är i princip glada om dom bara får ett arbete (eftersom det ju inte finns en uppsjö av jobb).
    Eftersom det här dessutom är hennes första jobb inom yrket så resonerar hon nog som jag skulle göra; hon är jätteglad över att överhuvudtaget få ett arbete som makeup-artist och lönen är inte så dålig inom den branchen heller, speciellt inte som ingångslön.

Som hud -och spaterapeut tjänar man ca 100 :-/h + ev. provision, detta trots att man i många fall även arbetat innan.

• Anonym

Min bästa kompis är utbildad make-up artist, jag vet inte vad hennes lön låg på när hon jobbade på ett större varuhus i Sthlm men jag vet att hon inte fick den bästa lönen (då hade hon jobbat 2år heltid med detta!)
    Det som ger pengar är väl om man lyckas frilansa och få mycket kunder på så sätt.

• Anonym (Åsa78)

Kära nån va lågt....trots alla studier!!!

Låter ju nästan vansinnigt! Finns det ingen som klagar??

• ReRant

Anonym (Åsa78) skrev 2008-09-19 12:54:06 följande:

Syrran är tacksam och glad över jobbet, det var mer jag som funderade själv....på om arbetsgivaren blåste henne kanske....Nä, hon har jobbat med annat, detta är hennes första jobb inom yrket.Kan hon hoppas på en höjning med tiden? Eller är det så lågbetalt inom handeln?
    Hehe. Vääänta lite här. Du skriver att hon har varit yrkesverksam sedan hon var 18 i ditt första inlägg. Men nu skriver du att det var inom helt andra områden.

Det gör väldigt stor skillnad. Då är ju hennes tidigare erfarenhet kanppast en faktor i hennes lönesättning.

Personigen tycker jag att lönen låter rimlig för någon utan tidigare yrkeserfarenhet som makeupartist.
  • Anonym (Åsa78)

Rerant: Ja, juste "yrkesverksam" blir ju inom samma yrke!! Jag menade ju så klart....vad heter det....arbetat, varit på arbetsmarknaden....haft jobb! Jag menade att hon har arbetslivserfarenhet så klart!! Och att det bör räknas in i lönen att hon ju inte är helt nykläckt, utan KAN passa tider och är van att jobba med service....

MEN det verkar inte som att arbetsgivaren tyckte det.....

Jag tycker väl att runt 20.000kr är rimligt, men kanske äe jag bara en optimist....

• Anonym

20 000 har du knappt ens som ingångslön som lärare och då har du pluggat 4-5 år..

Anonym (Åsa78) skrev 2008-09-20 17:48:44 följande:

Rerant: Ja, juste "yrkesverksam" blir ju inom samma yrke!! Jag menade ju så klart....vad heter det....arbetat, varit på arbetsmarknaden....haft jobb! Jag menade att hon har arbetslivserfarenhet så klart!! Och att det bör räknas in i lönen att hon ju inte är helt nykläckt, utan KAN passa tider och är van att jobba med service....MEN det verkar inte som att arbetsgivaren tyckte det.....Jag tycker väl att runt 20.000kr är rimligt, men kanske äe jag bara en optimist....
  • Anonym (Åsa78)

Anonym: 20.000kr stog på scb:s sida på makeupartist....

Sen att lärarlönerna är skamligt låga, kan jag bara hålla med om.....

• Anonym (Rimligt)

Jag tror absolut att hon kan få en löneökning om hon söker sig till andra typer av makeup-jobb. Hon kanske kan jobba inom teatern, på en privat salong mm och då få upp sin lön.
    Jag tycker lönen låter rimlig med tanke på att det är hennes första jobb inom yrket. Hon kanske kan passa tider och är ansvarstagande, men kan hon lägga en snygg make up? Det är väl det chefen vill se innan de ger henne en löneökning.

Jag tror i alla dessa låglönejobb att det väldigt viktigt att byta jobb ofta och se till att vara hård i förhandlingarna. Det hjälper ju knappast till att hon valt ett yrke där det kryllar av unga tjejer med kändislängtan. Det är inte grogrund för bra löner direkt.

• Anonym (Åsa78)

Anonym (Rinligt): Hahahhaaa....så sant...kryllar av unga tjejer som vill bli kändisar helst.....

Jag tyckte syrran skulle använda sitt intresse för layout och läsa nåt inom data istället, men det ville hon ej....hon ville använda sina konstnärliga förmågor tyckte hon.......

Svar på tråden Rätt ingångslön makeupartist?