• mariahammarberg

Någon som fött barnet i BILEN?

Vi har en bit in till sjukhuset, väntar mitt andra barn och då första barnet föddes frt finns stor risk att det kommer att gå fortare nu. är rädd för att födahar alltid varit. se min förklossningsberättelse från första barnet om ni vill i min blogg.
    Bävar nu för att jag ligger i riskzonen för att föda i bilen

blir det för det första inte trångt? kallt för barnet? kladdigt? Annat att tänka på?!

Om det finns viss risk för snabb förlossning i kombination med lite längre bilfärd hur förbereder man på bästa sätt ifall man måste föda i bilen?
     tipps/råd mottages från de som upplevt detta....

• Svar på tråden Någon som fött barnet i BILEN?
  • Mizz Emma

Det undrar jag åxå lite över, har ca 50min till BB.

• Majsan70

Jag födde nästan i bilen, men lyckades knipa så jag hann in till förlossningen. Det var fullkomlig panik i mitt fall o jag visste inte riktigt vart jag skule ta vägen. Kläderna var i vägen o jag hade lix inte plats.

• EttElaktTroll

Kan man inte ringa ambulans om det händer då? så dom möter er på vägen och du får hjälp och föda i ambulansen åtminstone?

• mariahammarberg
    EttElaktTroll skrev 2008-09-19 12:59:14 följande:
    Kan man inte ringa ambulans om det händer då? så dom möter er på vägen och du får hjälp och föda i ambulansen åtminstone?
    bor nära ambulansen men att föda barn är inte högsta prioritet ifall ex en trafikolycka eller ngn hjärtsjuk samtidigt behöver hjälp. De kan alltså neka att komma och möta man kan alltså inte räkna med att det ordnar sig på det sättet.
  • Isolde2

Jobbar som ambulanssköterska och förlossning är högprioriterat! Har kommit flera gånger när förlossningen precis varit färdig, och vi tar även med barnmorska från förlossningen om det bedöms vara behov för det. (I vårt landsting är det så, kanske kan se olika ut). Ta med rena handdukar och håll bebisen varm och se till så den har fin färg.
    Telefonkontakt har man ju oxå som pappa med förlossningen, där man får råd om hur gå tillväga.
    När det går fort går det ju för det mesta komplikationsfritt.

• EttElaktTroll

Låter jättekonstigt...
    Min kompis gjorde precis så och då bor dom ändå bara en 15-20 minuter från sjukan.
    Annars har dom säkert akutbilar dom skickar ut.

mariahammarberg skrev 2008-09-19 14:01:55 följande:
    bor nära ambulansen men att föda barn är inte högsta prioritet ifall ex en trafikolycka eller ngn hjärtsjuk samtidigt behöver hjälp. De kan alltså neka att komma och möta man kan alltså inte räkna med att det ordnar sig på det sättet.
  • santtuliini

min kompis födde hemma på toaletten! allt gick bra som tur är =)

• ElinC

Har tre kompisar som det varit nära för. De har dock alla tre hunnit in på vårt närsjukhus och fött på akuten där. Sen har de fått ambulanstransport vidare till bb. När bebisen redan varit ute.

• grabbmamman linda

Var oxå lite nervös för detta då min första förlossning gick ganska fort.. iaf för att vara förstföderska. Vi har oxå 45-50 minuter till BB. Jag åkte in igentligen innan jag hade riktigt ont så att säga.. värkarna var mellan 4-7 minuter emellan. Tänkte så att jag iaf visste att det var på gång och ville vara nära BB. Han kom efter 1 timme och 20 minuter inne på förlossningen.. så jag är glad att jag åkte när jag gjorde det.  

• Trollungen03

Vår andra dotter hade bråttom och vi födde henne i bilen, med en sköterska som support genom telefonen. Vi åkte direkt när värkarna satte igång, eftersom vår första förlossning gick väldigt fort. Men nu hann vi bara komma iväg m bilen så gick vattnet och då kom krystvärkarna på en gång. Min sambo ringde förlossningen o de skickade en ambulans, men det var november o snöstorm. En halvtimme efter att dottern är född kom de. Min sambo hade utrustat bilen med handdukar och sopsäckar att skydda bilsätet med. Det gick bra alltsammans. Nu väntar jag vårt 3:e barn och skulle gärna föda på förlossningen, men blir det inte så så vet jag att jag klarar av det.

• Upia

Min första förlossning gick också relativt snabbt. Jag gjorde 3-10cm på knappt 2 timmar. Sedan sattes epidural och då avstannade värkarbetet, det kom en annan förlossning emellan och till slut föddes min son med hjälp av värkstimulerande dropp efter totalt 6 timmar på sjukhus.

Det tråkiga är att jag blev undersökt vid inskrivningen men inte innan de satte epiduralen så de visste inte att jag egentligen var fullt öppen. Jag hade antagligen inte fått bedövningen annars och då hade jag sluppit de eventuellt komplikationerna med epiduralen och att vara fullt öppen så länge.

Det jag försöker komma till är att jag funderar på att föda hemma om det skulle bli ett till barn. Då får man två barnmorskor som är hemma med en och har koll.

Smärtlindringen blir visserligen begränsad men skulle det göra för ont eller ta längre tid kan man åka till sjukhuset. Man slipper hamna i en okänd/obehaglig miljö med främmande människor och kan antagligen slappna av lättare vilket underlättar förlossningen. Jag kan tänka mig att med dina förra förlossning kan det vara trevligt att få lära känna barnmorskorna innan förlossningen dessutom.

• Puma87

jag skulle nog ladda upp med handdukar, filtar och något att ha på sätena så de inte blir helt nedkladdade fast det är ju ändå inte prio. nummer 1. Skulle även se till att killen har en handsfree så att han ahr båda händerna fria och kan hjälpa till. och kanske en plast påse att lägga moderkakan i om även den skulle bestämma si för att komma ut i bilen. Altså bara att förvara den i tills man kommit in eller tills ambulanspersonalen komemr och klipper navelsträngen osv.

Det kommer nog gå skit bra för dig.

En ung kvinnas väg till att bli en mamma
Svar på tråden Någon som fött barnet i BILEN?