• Naomi73

De vill inte betala tillbaka - handpenning! Hjälp!

Min man och jag har ett jättestort problem. Vi har lagt ut 8000 kr i handpenning vid ett privatköp av en bil. Bilen skulle levereras dagen efter och vi skulle betala resten. Först veckan efter ringde dem (trots att de lovade köra bilen till oss mycket tidigare). Vi hade då ångrat köpet då det visade sig att deras uppgifter på bilen var fullständigt felaktiga (antalet ägare, registreringsår på bilen etc.)
    Vi har ringt, och även skrivit ett brev om att vi häver köpet. Men, de vill inte ge oss pengarna tillbaka!!

Vad skall vi göra? Kan vi polisanmäla dem? Skicka till kronofogden etc? Kvitto på att de har tagit emot pengarna och skulle leverera bilen finns.

Någon som vet? Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden De vill inte betala tillbaka - handpenning! Hjälp!
  • Lina med Liten

Jag är ingen expert på området men kanske kan komma med råd ändå.... Hade ni skrivit kontrakt där det framgick handpenning samt leverans?

**Älskade lilla Thea**
  • Naomi73

Ja, det gjorde vi.
    Men nu hävdar de att vi "ställde till" det för dem. Otroligt svåra att prat med...

• Spindelskratt

Har ni kvitto på att handpenningen är betald så kan ni polisanmäla dem.

Så ta era papper ni har m.m. o gå till polisen är mitt råd.

• Lina med Liten
    Charro skrev 2008-09-19 13:16:26 följande:
    Har ni kvitto på att handpenningen är betald så kan ni polisanmäla dem. Så ta era papper ni har m.m. o gå till polisen är mitt råd.
    Instämmer! Finns kvitto på HP så är det bara att gå vidare med det. Ni har inte ställt till det. De uppfyllde ju inte sina åtagande.
    **Älskade lilla Thea**
  • Naomi73

Ja, jag funderar på det! De ljög om såå mycket, och nu vägrar de betala.

Kan man polisanmäla dem i vår hemstad (vi bor tom i olika län)?

• Tittij

Ring Kronofogden, du har rätt att skicka din "skuld" direkt till dem.

• Lina med Liten
    Naomi73 skrev 2008-09-19 13:19:22 följande:
    Ja, jag funderar på det! De ljög om såå mycket, och nu vägrar de betala.Kan man polisanmäla dem i vår hemstad (vi bor tom i olika län)?
    vart du bor spelar ingen roll. Du vänder dig till DIN polismyndighet
    **Älskade lilla Thea**
  • Stor mamma

Först var det ni som hävde köpet?? Om det var det måste ni kunna bevisa att dom inte upplyst om de fel som ni häver köpet på inte upplysts till er innan ni betalade HP.

Detta kan bli svårt. har varit med om liknande. Så har ni inga papper skrivna om felen som finns på bilen står tyvärr ord mot ord. Dom kan hävda att dom upplyst er och ni kan hävda motsatsen. Det blir dyrt att gå vidare och bara 50 procents chans att vinna. Den som förlorar får ju betala kostnaden för rättegången blev vi upplysta om.

• Stor mamma

Polisen kan inte göra mycket om ni inte har bevis tyvärr

• Spindelskratt

Vaddå, en handpenning är väl alltid en handpenning som man har rätt att häva utan att skriva papper på orsaken. Det är väl isf säljaren som måste skriva orsaker till varför en hävning inte ska gälla på kvittot.

Det finns ju ett kvitto.

• Tittij

Stor mamma skrev 2008-09-19 13:31:11 följande:

Först var det ni som hävde köpet?? Om det var det måste ni kunna bevisa att dom inte upplyst om de fel som ni häver köpet på inte upplysts till er innan ni betalade HP. Detta kan bli svårt. har varit med om liknande. Så har ni inga papper skrivna om felen som finns på bilen står tyvärr ord mot ord. Dom kan hävda att dom upplyst er och ni kan hävda motsatsen. Det blir dyrt att gå vidare och bara 50 procents chans att vinna. Den som förlorar får ju betala kostnaden för rättegången blev vi upplysta om.
    De skulle ju leverera bilden dagen efter och gjorde inte det. Sen har de ju dessuotm givit felaktiga uppgifter om bilen. Bord einte va alls svårt i min värld.

Men TS får ringa Polisen samt Kronofogden och höra efter.
  • Naomi73

Till Stor mamma: oj, vad tråkigt!!! Blir så rädd....

Vi har skrivit kontrakt om att de skall leverera bilen på tisdag samma vecka, samt åtgärda repor på bilen. Ingenting av detta har blivit gjort!

Plus massa andra lögner!

• skåne tjej

om man lägger handpennning på tex en bil eller en soffa, men ångrar sig, har man rätt att få tillbaka pengarna då?
    Funderar på hur det fungerar rent generellt.

De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • FinalFantasy

Handpenningen är förverkad om du backar ur ett köp

Backar du dock ur pga att du fått felaktiga uppgifter etc är du berättigad till återbetalning

/hon som köpte häst och fick pengar tillbaka för hästen var 5 år äldre och halt!

Alla har rätt att ha sin egen åsikt och ingen bör påtvingas en annans åsikter
  • Naomi73

Oj, glömde att skriva: det var vi som hävde köpet pga att de fullföljde inte vår överenskommelse (som vi hade skriftligen) samt annan information som visade sig var felaktig.

• stjärnströssel

om man "bara" ångrar sig har ju säljaren rätt att behålla handpenningen.
    det är ju det den är till för.
    men är det nått fel på varan så hoppas jag att ni får tillbaka allt.

lycka till

det blåser på toppen
  • Stor mamma

vi hade problem av detta slag. vi förlorade handpenningen. polisen kunde inget göra och vi fick inte skicka räkning pga vi var dem om sade upp köpet, inte dom. vi skulle i stället ävdat att dom inte fulföljde avtalet på så sätt vara skyldiga oss pengarna tillbaka

• Micke

Många felaktiga svar.

Nej en handpenning tillfaller inte alls säljaren om man backar ur ett köp. Däremot har säljaren (eller köparen beroende på vem som backar ur) rätt till skadestånd för den skada denne lider.

Det kan vara att säljaren nu inte lyckas sälja bilen till det pris du betalat, då får du stå för mellanskillnaden etc.

Handpenningen storlek har ingenting med saken att göra Skadeståndet kan bli större eller mindre.

Regleras av köplagen.

Svar på tråden De vill inte betala tillbaka - handpenning! Hjälp!