• pumpkinhead

Jobba samtidigt som man pluggar 100%!

Är det någon som fått det fungera? hur brukar schemat se ut (långa dagar me håltimmar eller kompakta förmiddagar mm) får man reda på i tid hur schemat ser ut eller är det olika vecka till vecka? ja ge mig info ni som vet...

• Svar på tråden Jobba samtidigt som man pluggar 100%!
  • pumpkinhead

är de verkligen ingen som jobbar och pluggar samtiditg???

• nassesmamma

Jag har försökt men det går inte. Har två små barn och det är svårt nog att plugga 100% då. Jag har inte så många timmar i skolan utan vi har mycket egna studier (vuxenutbildning är ofta så).

• NickiA

Det beror ju lite på vad du ska plugga. Är det det komvux, Ky eller universitet?

Själv har jag pluggat 100% på universitetet, haft två förskolebarn och jobbat lite vid sidan om. Jag jobbade dock inte mer än ca 10 timmar/månad eftersom jag prioriterade mina barn.

En studiekompis till mig jobbade ca 50% men hon hade inga barn. Hon jobbade dock mest kvällar och helger eftersom schemat varierade väldigt mycket (universitetsstudier).

• annsing82

Jag pluggar 100% på distans och jobbar 50%. Det är inte lätt men funkar när det bara är en viss tid. Har dock inga barn

• Tecken

Klart att det går, men det beror ju lite på hur bra man är på att prioritera. Jag studerade helt utan studiemedel under hela min utbildning. Jag jobbade deltid. Visst, ibland var det jobbigt - men det gick

• Post partum

Det beror nog väldigt mycket på vad du läser för något. Har pluggat 200% på universitet och jobbat ca 10 tim/mån vid sidan om vilket gick rätt bra. Idag läser jag 100% på ett annat program och skulle ha det betydligt tuffare att hinna med ett extraknäck. Sedan beror det ju även på dig, hur lätt har du för att lära dig?

• Knubbe12

Beror såklart helt på vad du ska läsa... Har du barn?

• Anissa79

Min bestämda uppfattning är: Vill man så går det!! Visst kommer man att få avstå från mycket men det är ett pris man får betala. Som tur är så är det inte för evigt.

Det finns människor som jobbar 80-100 timmar/vecka. Klart att det går att jobba och plugga samtidigt.

Min plan var att klara av detta nästa termin. Jag kan återkomma och berätta hur det går ;).

Mvh Anna

• Anna83KD

Fungerar alldeles utmärkt att jobba och plugga samtidigt
    Jag läser denna termin 150% samt så jobbar jag ca 70-80 h/mån (är inne på 3:e terminen på detta vis)
    Jag jobbar mestadels kvällar samt helger (missar aldrig en föreläsning). För min del kvittar det om jag är ledig en tisdag med min familj istället för en lördag. Känner mig inte heller överarbetad, motivationen är att jag slipper studieskulder när jag är klar.
    Har även en 2,5-åring som går på dagis och hon har inga långa dagar på dagis pga att jag valt att göra på detta sätt (ca 25 h/v).
    Förutsättningarna att jobba så här mycket skiljer sig självklart beroende på vilken utbildning man läser samt vilket läshuvud man har. Min utbildning har ca 2-3 föreläsningar i veckan som är ca 3-4 h resten är hem- och gruppstudier.

• appletini

Jag läser till sjuksköterska på distans (100%), jobbar 78% och har två små barn (3 och 5 år)...och det går finfint. Vissa dagar är jag dödstrött, men det ordnar upp sig ganska fort. Det gäller bara att planera och inte göra allt i sista minuten. Jag har inte många föreläsningar, däremot har jag en del praktik och då tar jag tjänstledigt.
    Scheman och sånt får jag oftast i god tid så jag kan planera med jobb, dagis och allt annat som ska hinnas med.

• Masmamma

Oh, vad trevligt att höra att det funkar att läsa 100 % och samtidigt jobba! jag har nämligen sökt in till universitetet till våren, men skulle samtidigt vilja fortsätta jobba deltid på min nuvarande arbetsplats! Och det skulle vara så skönt om man skulle kunna få det att fungera.

• Ratataa
    Anissa79 skrev 2008-09-24 16:09:33 följande:
    Min bestämda uppfattning är: Vill man så går det!! Visst kommer man att få avstå från mycket men det är ett pris man får betala. Som tur är så är det inte för evigt. Det finns människor som jobbar 80-100 timmar/vecka. Klart att det går att jobba och plugga samtidigt. Min plan var att klara av detta nästa termin. Jag kan återkomma och berätta hur det går ;).Mvh Anna
    Vissa utbildningar på universitetsnivå går det verkligen inte även om man vill! De första 3 åren pluggade jag 60h/v och 4:e året så var det mellan 80-100h /v, jag jobbade inte alls och hade då inga barn. För mig hade det helt enkelt inte fungerat...det märktes speciellt 4:e året då jag knappt var hemma och min sambo gjorde allt samtidigt som vi knappt såg varann.
  • Kazeer

Schema under studier kan ju se väldigt olika ut beroende på vad man studerar. Jag har läst utbildningar där det var föreläsningar, laborationer, exkursioner m m från 8 till 16 fem dagar i veckan. Den andra ytterligheten var en kurs, där det var föreläsning mellan 15 och 17 tre dagar i veckan.

Jag har haft kurskamrater som har pluggat 100% (distans) samtidigt som de jobbat 100% ... och de har haft familj och barn. Jag fattar inte hur de fixade det, men det gick på något sätt.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
Svar på tråden Jobba samtidigt som man pluggar 100%!