• Skosa

Rimlig månadspeng och krav för att få den?

har en son på 13 han har 200 i månaden till nöjen eller ja bara godis då han inte använder dom till något annat.
    Han har mobil som han aldrig använder.
    Han ska städa sitt rum han ska hjälpa till med dukning han ska tömma sin tvättlåda och lägga in i skåpet. Han ska passa småsyskonen (4st 8,7,5, och 1 år) när vi behöver hjälp med det utan att han får något extra (hoppsan elaka vi är känns det som). Han passar aldrig syskonen någon längre stund mest när jag snabbt ska till affären. Han verkar inte se det som någon börda
    att passa syskonen. Tjejerna på 8 och 7 städar själva sina rum 1 gång i veckan och damsuger samt tar ur sängkläder sen hjälper vi till att lägga i nya sen har dom också tvättlådor att tömma och lägga in vikta tvätten i sina skåp. 5 åringen plockar än så länge bara upp leksaker men hjälper till att duka.

• Skosa

Men jag tänkte på detta med tex tvätt om tvätten inte hamnar i tvättstugan så kan man inte tvätta den eller?
    Skulle aldrig hämta tvätt i barnens rum.
    men om denna kille får precis som han vill hoss mamma och bor vv eller? Så förstår jag att det är tufft att köra rätt jag beundrar er med vv.

Calles matte skrev 2008-09-23 10:51:46 följande:

Anställda och anställda... I vårt fall handlar det nog snarare om mutningsförsök...Har ju tyvärr inte varit delaktig i min mans barns uppfostran från början och det är mycket jag hade gjort annorlunda om jag hade varit det. Nu får jag helt enkelt ta skeden i vacker hand och konstatera att det är svårt att lära gamla hundar sitta... Mina egna barn kommer dock att få lära sig redan från början att i ett hem hjälps man åt och inte för att man får betalt. Min 20-månaders son hjälper redan till att duka och tömma diskmaskinen och han plockar undan sina leksaker på kvällen. Det är mer än vad de stora barnen gör...
  • Skosa

Det är ditt val men jag är nog lite bekväm så jag vill inte röja efter 7 personer hela tiden så dom får hjälpa till.
    Är vi ute med husvagnen på sommaren så har alla uppgifter när vi river eller sätter upp förtält. På samma sätt är det hemma är det inte dukat så gör någon det osv
    Hjälp om jag skulle betala för allt nepp.
    Dom får sina pengar och dom ska sköta sig i skolan och hjälpa till typ en kvart var om dagen (mer är det oftast inte)

vonnan skrev 2008-09-23 20:00:38 följande:
    Ok, nu vet jag att jag kommer att få en hel del mothugg för detta, MEN jag anser att det är min uppgift som mamma att(..hmmm.. hur ska jag säga det för att det inte ska låta heltokigt....)ta hand om??? nä, faktiskt t.o.m serva mina barn med det som har med mat, städ od att göra,(förutom deras eget rum som dörren ska vara stängd till vid oreda och egen tvätt, eftersom jag inte går in och hämtar tvätten i deras rum) och om de hjälper till så får de betalt.Min älsta son 24 år, var oerhört lat och hjälpte inte till med någonting,(fick då endast studiebidraget, som lön för sina studier, och fick hushålla med det som han ville) bodde hemma 4 år GRATIS, undertiden som han jobbade, och passade då på att spara pengar så att han för ett år sen hade betalt av lånet på sin bil och kunde köpa sig en lägenhet. Det känns jättebra att ha bidragit med att han fått en bra start(ekonomiskt)Hans lägenhet idag är skapligt städad och han ringer med jämna mellanrum för att få recept på mina köttbullar,potatisgratäng osv. SÅ varsågoda och skäll
  • Skosa

Hoppsan nu ser det ut som om dom får sina pengar för att dom hjälper till men så är det inte utan dom SKA det är ingen lön.
    Mina barn kopplar inte samman månadspengen med sina uppgifter alls.

• Skosa

Jag har när jag ser i umgängeskretsen fullt klart för mig vilka barn som har föräldrar som är lite mer bekväma(eller lata) för dom barnen har högre krav på sig hemma.
    Hm kanske ska starta en studie om det .

vonnan skrev 2008-09-23 21:06:23 följande:
    Ok, respekt att du åtminstonde kan erkänna att det handlar om att vara bekväm och inte "hur ska de annars klara sig när de flyttar hemmifrån" tjafset.Jag kan också säga till ex mina små töser 7 o 9 år att om de vill att jag ska hinna leka och läsa mm för dem får de gärna hjälpa mig att få undan ex disken så har jag tid och ork att umgås mer med dem, och det vill de ju
  • Skosa

Ok då kanske jag inte är så bekväm/lat som jag trodde Min 8 åring är superduktig på att steka pannkakor. Och skala potatis morötter ja visst gör jag det snabbare men jag låter dom börja i tid så har vi inte bråttom.

• Skosa

Jag tjatar inte en halvtimme på något av barnen lägger dom sina saker hur som helst på golvet i hallen så åker sakerna ut genom dörren( japp jag kastar ut allt) lovar att dom snabbt är där det kan ju komma en kompis hua så skämmigt att mamma slänget ut kläder utanför dörren.
    Har gjort det två gånger och dom var mycke snabbt däre och plockade rätt på hallen .
    Calles matte skrev 2008-09-25 10:37:15 följande:

Det där har definitivt en poäng. Gäller även för större barn eftersom det ÄR mer ansträngande att tjata i en halvtimme om någonting man vill ha gjort än att göra det själv på en halv minut. T ex hänga upp sin jacka efter sig (tar max ett par sekunder att göra själv men kan ta en timme att få gjort om man skall tvinga tonåringen till det... Tror faktiskt att de föräldrar som kör med fullservice och därmed inte ställer några krav alls på sina barn är latare än de som kräver att barnen skall ta eget ansvar.
Svar på tråden Rimlig månadspeng och krav för att få den?