Inlägg från: vonnan |Visa alla inlägg
  • vonnan

Rimlig månadspeng och krav för att få den?

Min son, 14 år har en egen tvättkorg på rummet och han tvättar sin egen tvätt(detta fungerar ju bara om man har egen tvättmaskin hemma) Vi har tillsammans skrivit ihop en lista på saker som han KAN göra för att dryga ut månadspengen på 200kr. EX: Passa sina små syskon en timme(2st 7 o 9 år)=30kr; Laga middag+ duka+ plocka undan=30kr; Dammsuga bottenvåningen=20 kr; Dammtorka golvet på ovanvån=20kr; Tvätta sina kläder= 5kr/ maskin; MVG på skriftliga prov/läxförhör= 20kr; VG på detsamma= 10kr.Tömma och sätta in i diskmaskinen=5kr;
    Sen sätter vi streck efter och när han tjänat ihop 100 kr så sätter jag in det på hans konto
    Lägger han manken till en vecka så kan detta bli ganska mycket pengar och om det är något speciellt han ska så gör han det.Dessutom har han skaffat sig ett jobb, han delar ut reklam på helgerna

• vonnan
    LykkeLee skrev 2008-09-22 16:46:39 följande:
    Oj.. om mina tonåringar skulle få så lite för att utföra tjänster så skulle dom alridg göra det.. Alltså jag menar inte att det är fel utan att mina skulle inte tycka det var värt det..
    Njae i och för sig inte mycket pengar var för sig, men de olika sysslorna tar inte så lång tid. På en vecka kan han lätt få ihop 100kr och på en månad blir det 400kr extra utan att överanstränga sig.
  • vonnan

Ok, nu vet jag att jag kommer att få en hel del mothugg för detta, MEN jag anser att det är min uppgift som mamma att(..hmmm.. hur ska jag säga det för att det inte ska låta heltokigt....)ta hand om??? nä, faktiskt t.o.m serva mina barn med det som har med mat, städ od att göra,(förutom deras eget rum som dörren ska vara stängd till vid oreda och egen tvätt, eftersom jag inte går in och hämtar tvätten i deras rum) och om de hjälper till så får de betalt.
    Min älsta son 24 år, var oerhört lat och hjälpte inte till med någonting,(fick då endast studiebidraget, som lön för sina studier, och fick hushålla med det som han ville) bodde hemma 4 år GRATIS, undertiden som han jobbade, och passade då på att spara pengar så att han för ett år sen hade betalt av lånet på sin bil och kunde köpa sig en lägenhet. Det känns jättebra att ha bidragit med att han fått en bra start(ekonomiskt)Hans lägenhet idag är skapligt städad och han ringer med jämna mellanrum för att få recept på mina köttbullar,potatisgratäng osv. SÅ varsågoda och skäll

• vonnan

Ha ha ha, nej det har du rätt i, ingen är fullkommlig

• vonnan

Ok, respekt att du åtminstonde kan erkänna att det handlar om att vara bekväm och inte "hur ska de annars klara sig när de flyttar hemmifrån" tjafset.
    Jag kan också säga till ex mina små töser 7 o 9 år att om de vill att jag ska hinna leka och läsa mm för dem får de gärna hjälpa mig att få undan ex disken så har jag tid och ork att umgås mer med dem, och det vill de ju

• vonnan
    minatre skrev 2008-09-24 17:57:08 följande:
    Måste dock säga att allt går fortare om jag gör det själv och blir oftast "bättre" gjort. Men barnen lär sig inget på att jag gör allt så därför får de hjälpa till. De lata föräldrarna är väl de som inte orkar låta sina barn vara delaktiga hemma?? Oftast är det ju så att man vet att det tar två minuter att skala och riva morötterna själv, men tio minuter om man ber barnen...så därför är det många som inte orkar låta barnen göra det
    där har du i och för sig en poäng som tål att funderas på...iallafall när det gäller mindre barn
Svar på tråden Rimlig månadspeng och krav för att få den?