Inlägg från: Calles matte |Visa alla inlägg
  • Calles matte

Rimlig månadspeng och krav för att få den?

Min mans snart 16-årige son tycker att det är dags för att förhandla ny månadspeng hemma och vi håller med honom samtidigt som vi inte har en aning om vad som skulle kunna vara rimligt.

För att ge lite bakgrund till det hela så vill han INTE behöva betala några kläder eller liknande för de pengar han får utan allt skall användas till "nöjen" dvs pizza, hamburgare, godis, chips och dricka nåt nytt dataspel då och då osv. Busskort får han genom skolan så det har han inget behov av. Skulle han få för sig att hitta på någon speciell aktivitet så har vi hittills betalat detta och det tror jag att han vill även i fortsättningen. Mobilen fyller vi på en gång i månaden under förutsättning att han ser till att ha den med sig överallt så att vi kan få tag på honom och han kan meddela vart han befinner sig så inte heller detta behöver han pengar till.

Han har tidigare fått hela studiebidraget (av sin mamma, det är hon som får studiebidraget) en period på prov med det villkoret att han då skulle köpa kläder själv men detta funkade INTE och efter det har han av sin mamma fått 300 kr/mån. Mamman har inga som helst motkrav för att han skall få sin månadspeng och han gör absolut ingenting hemma hos henne. Kan inte ens lägga sin egen smutstvätt i tvättkorgen eller packa sina egna prylar när han skall iväg någonstans.

Vi accepterar inte att ge killen en massa pengar till rena nöjen utan att han gör någonting för det utan har sagt att för att han skall få månadspeng av oss så skall han hålla ordning på sina egna grejer (inte slänga dem överallt i hela huset) och på sitt rum (bädda, dra upp rullgardinerna och lägga sin tvätt i tvättkorgen samt skräp i papperskorgen). Hittills har han inte orkat göra detta utan nöjt sig med att få pengar hos sin mamma men nu vill han alltså omförhandla villkoren och få mer pengar.

Vi skulle definitivt kunna tänka oss att ge honom mer pengar än vad han får nu om han gör någon motprestation för det. Att sköta det som varit kraven för månadspeng hittills är minimikrav men vad kan man begära utöver det? Och vad är en rimlig nivå på månadspengen när den som sagt endast skall användas till rena nöjen?

I somras erbjöd vi killen att ha hand om gräsklippningen hemma för att tjäna lite extra pengar. Han skulle få 100:- i veckan för att sköta detta och vår gräsmatta är inte stor så det hade inneburit ungefär en halvtimmes jobb per vecka för honom. Inte en enda gång klippte han gräset så det säger väl en del om hur motiverad han är att göra någonting för att få extra pengar...

• Svar på tråden Rimlig månadspeng och krav för att få den?
  • Calles matte

Kan väl hålla med om att det egentligen hade varit bättre om man inte hade behövt ha motkrav för månadspengen men hur skall man då få honom att ta rätt på sina grejer och hålla något så när ordning på sitt rum (är en sanitär olägenhet i dagsläget)? Som det är nu så drar vi in månadspengen om han inte klarar sköta dessa grundläggande uppgifter och det gör han alltså inte, men det känns ju inte som en bra lösning heller i och med att det inte är att slippa betala honom månadspeng vi är ute efter, det vi är ute efter är att han skall skärpa sig lite...

• Calles matte

Vill inte betala extra för att han skall låt bli att slänga sitt skräp på hallgolvet eller för att han skall bära upp disken från sitt rum, utan skall han få extra pengar så måste det ju vara för sådant som vi inte normalt sett begär av honom att göra.

• Calles matte
    Majsan70 skrev 2008-09-19 19:29:53 följande:
    www.swedbank.se har en speciell sida för det här medmånadspengar o vad som är rimligt i vilken ålder. Krav har jag inga för att de skal få sina månadspengar. Jag förväntar mig att de helt naturligt tar del i det vardagliga oavsett.Så min 16 åring har 800 kronor i månaden vilket är ungefärligt vad swedbank rekomenderat. Sen betalar jag hans mobil abbonemang, träningsavgifter samt tidningsabb. och kläder o liknande.
    Jag har sett Swedbanks rekommendationer men jag tycker att det är lite svårt att utgå frrån sådana schablonbelopp när man inte vet vad de pengarna förväntas räcka till. Det är ju väldigt stor skillnad på att få 800 kr i månaden och förväntas köpa kläder och betala mobilkostnader för dem och att få 800 kr och kunna lägga dem enbart på godis och hamburgare om man så önskar...
  • Calles matte
    Svar på #10
    Vad hade dina tonåringar tyckt var en rimlig nivå på ersättning då? Min mans son tyckte ju inte ens att 30 min gräsklippning för 100 kr var värt jobbet. Så bra timlön vet jag inte ens om jag har efter 5 års högskolestudier....
  • Calles matte
    HelenaMaria skrev 2008-09-23 08:48:11 följande:
    Det är nästan som att en del ungdomar är anställda av sina föräldrar. haha
    Anställda och anställda... I vårt fall handlar det nog snarare om mutningsförsök...

Har ju tyvärr inte varit delaktig i min mans barns uppfostran från början och det är mycket jag hade gjort annorlunda om jag hade varit det. Nu får jag helt enkelt ta skeden i vacker hand och konstatera att det är svårt att lära gamla hundar sitta... Mina egna barn kommer dock att få lära sig redan från början att i ett hem hjälps man åt och inte för att man får betalt. Min 20-månaders son hjälper redan till att duka och tömma diskmaskinen och han plockar undan sina leksaker på kvällen. Det är mer än vad de stora barnen gör...
  • Calles matte
    HelenaMaria skrev 2008-09-23 11:56:26 följande:
    Calles matte skrev 2008-09-23 10:51:46 följande:
    Men vadå lära gamla hundar sitta? De ska väl i framtiden kunna ta hand om sina egna hem utan att få betalt för det? Förstår din situation dock..
    De har alltid haft en mamma som har gett dem fullservice och som fortfarande gör det varannan vecka, och då är det inte så lätt att komma med krav. Även om min man håller med om att de krav jag anser är rimliga är helt ok så skyller ju ungarna på mig. Innan jag kom in i deras liv så behövde de ju inte göra någonting, nu har jag plötsligt kommit och "förvridit" skallen på deras pappa (det är ju inte lätt för dem att veta att han har haft samma åsikt i frågan hela tiden men inte orkat kämpa för detta tidigare).

Tror inte att flytta hemifrån är någonting som lockar min mans barn över huvudtaget så de är inte intresserade av att lära sig att ta hand om sig själva. Och varför skulle de vara det, det är ju så mycket bekvämare att bo med fullservice utan några som helst motkrav. Varför skall man då flytta hemifrån...?

Nu blev det lite off topic här men det här är en fråga som engagerar mig en hel del så jag kunde inte låta bli...
  • Calles matte

Tack allihopa för era svar! Ni ska veta att det är väldigt givande att höra hur ni resonerar kring det här med krav på att hjälpa till, pengar osv, speciellt för någon som mig som inte har så lång erfarenhet av barn men trots det har hamnat i en familj med tonåringar.

Jag och maken skall ta oss en ordentlig diskussion om hur vi vill ha det när det gäller vilka krav vi skall ställa och även vilken summa som är rimlig för månadspeng och sedan skall vi sätta oss ned med mannens son och diskutera igenom det vi har kommit fram till. Förhoppningsvis kan det leda till en överenskommelse som även han kan acceptera.

• Calles matte
    minatre skrev 2008-09-24 17:57:08 följande:
    Måste dock säga att allt går fortare om jag gör det själv och blir oftast "bättre" gjort. Men barnen lär sig inget på att jag gör allt så därför får de hjälpa till. De lata föräldrarna är väl de som inte orkar låta sina barn vara delaktiga hemma?? Oftast är det ju så att man vet att det tar två minuter att skala och riva morötterna själv, men tio minuter om man ber barnen...så därför är det många som inte orkar låta barnen göra det
    Det där har definitivt en poäng. Gäller även för större barn eftersom det ÄR mer ansträngande att tjata i en halvtimme om någonting man vill ha gjort än att göra det själv på en halv minut. T ex hänga upp sin jacka efter sig (tar max ett par sekunder att göra själv men kan ta en timme att få gjort om man skall tvinga tonåringen till det... Tror faktiskt att de föräldrar som kör med fullservice och därmed inte ställer några krav alls på sina barn är latare än de som kräver att barnen skall ta eget ansvar.
  • Calles matte
    Skosa skrev 2008-09-25 15:28:54 följande:
    Jag tjatar inte en halvtimme på något av barnen lägger dom sina saker hur som helst på golvet i hallen så åker sakerna ut genom dörren( japp jag kastar ut allt) lovar att dom snabbt är där det kan ju komma en kompis hua så skämmigt att mamma slänget ut kläder utanför dörren.Har gjort det två gånger och dom var mycke snabbt däre och plockade rätt på hallen .Calles matte skrev 2008-09-25 10:37:15 följande:
    Tack för ett bra tips, det skall jag komma ihåg!
Svar på tråden Rimlig månadspeng och krav för att få den?