• Heliotrop

    Tips på hur putsa upp rostfri diskbänk?

    Vi ska snart sälja vår lägenhet, huh inget kul jag vet. Men måste man så måste man. Det blir ju alltid slitage i rostfria sinken tyvärr.

    Vet nån hur/om man kan dölja/få bort skavmärken på nåt sätt?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Tips på hur putsa upp rostfri diskbänk?
  • fröken ida

    Det finns speciella kit hos kökshandlar som tex Marbodal. Kostar runt 50-lappen och det slipar bort repor och polerar diskbänken glansig och fin.


  • Heliotrop

    Donatella-Svinto känner till och med jag till

    Ida-tusen tack!!!!

  • mimmi 1

    om du har hällspis, kan du ta medlet man rengör spishällen med.. diskbänken blir jätteblank o fin av det... kanske inte trollar bort repor, men det undrar jag om det går överhuvudtaget?

    nån skrev i nån tråd, att diskbänken blir skinande blank om man gnider den med tidningspapper..(dagstidning) knövla ihop till en boll, och gnid...

  • fröken ida

    Det kitet slipar som sagt litegrann på ytan så det är inget msn använder varje vecka men till en lägenhetsvisning är ju det perfekt att göra. Lycka till förresten. Vi ska sälja vår lägenhet snart också och det är så nervöst


  • Hejapappa

    Vad du gör, ta inte och gnugga med cirkulära rörelser! Då blir det INTE snyggt!
    Svinto eller de små renoveringskit (svamp plus slipmedel) som går att köpa bygger på att man slipar ytan. De repor som finns ersätts alltså av nya repor, förhoppningsvis mindre men framförallt ger de ett snyggt utseende genom att de löper parallellt. Du får alltså ingen högglanspolerad yta, utan en slipad yta. Men å andra sidan brukar nya diskbänkar, åtminstone de mer påkostade, ha just en slipad yta och inte en blank.
    På ovansidan diskbänken skall man dra med långa tag längs med bänken, från ena kortsidan till den andra. Absolut inga cirklande rörelser!
    Hoarna kan man på samma sätt slipa genom att dra slipsvampen ett varv runt hon, på väggarna. Botten brukar man inte slipa alls.
    www.intra-group.com/Dokumentasjon_brosjyrer/5126/se

  • SeTa

    Att putsa med fönsterputs ger fin glans! Akta dej bara så du inte repar mer om du använder svinto eller liknande!

  • Flippen

    Jag använder alltid JIF (den som hette VIM innan) i diskhon. Den blir som ny hur skitig den än har varit innan.

  • SVejsan

    Skulle använda ett kromputsmedel som heter Autosol, finns på bensinmackar/clasohlson/biltema osv...
    Eftersom du skall sälja så kan du använda svinto...Skulle du bo kvar skulle jag nog avråda: Använder du svinto så gnuggar du in svartjärnpartiklar i den rostfria hon/bänken och försämrar de rostfria egenskaperna, du förändrar möjligheterna för det skyddande kromoxidskiktet att återskapas= du får en ho/bänk som sakta men säkert börjar rosta...
    (jfr tex med om du låter en gjutjärnsgryta stå fuktig på en rostfri yta, du får då "rostmärken" i den rostfria bänken...)

    Hejapappa, intressant att du länkar till sådana skötselråd efter att ha rekommenderat att göra tvärtom... Men i dessa skötselråd kommer samma varningar fram som jag framfört ovan... "Använd aldrig skurpulver eller stålull för att rengöra ytan. Förutom repor kan även rostangrepp bildas." står det i PDF-filen...

  • Hejapappa
    SVejsan skrev 2008-09-23 07:39:37 följande:
    Skulle använda ett kromputsmedel som heter Autosol, finns på bensinmackar/clasohlson/biltema osv...Eftersom du skall sälja så kan du använda svinto...Skulle du bo kvar skulle jag nog avråda: Använder du svinto så gnuggar du in svartjärnpartiklar i den rostfria hon/bänken och försämrar de rostfria egenskaperna, du förändrar möjligheterna för det skyddande kromoxidskiktet att återskapas= du får en ho/bänk som sakta men säkert börjar rosta...(jfr tex med om du låter en gjutjärnsgryta stå fuktig på en rostfri yta, du får då "rostmärken" i den rostfria bänken...)Hejapappa, intressant att du länkar till sådana skötselråd efter att ha rekommenderat att göra tvärtom... Men i dessa skötselråd kommer samma varningar fram som jag framfört ovan... "Använd aldrig skurpulver eller stålull för att rengöra ytan. Förutom repor kan även rostangrepp bildas." står det i PDF-filen...
    Njae, jag skulle absolut inte använda autosol eller annat kemiskt medel!
    Och jag är helt enig med SVejsan att stålull är fel. Rostfritt kan faktiskt rosta, om man förstör den tunna oxiden som står för rostskyddet. Antingen genom kemisk reaktion eller helt enkelt genom att låta något av järn vara i lång kontakt med diskbänken. Kemisk reaktion kan vara så enkelt som dålig rengöring, det är inte helt ovanligt med rost runt avloppshålet i dåligt rengjorda diskbänkar. Och förutom järngrytan är koppar och porslin från Ikea en klassiker, de har en glasyr som ibland innehåller järnspån. Ställ en Ikea-kopp på en våt diskbänk över natten, och du har en rostig cirkel på bänken!

    Sen måste jag erkänna att jag gjorde en lapsus och skrev Svinto. Felkoppling i hjärnan! Svinto är ju för sjutton stålull! Tänkte på Scotch-Brite, men skrev Svinto... Det verktyg man brukar använda är vissa typer av Scotch-Brite.
    Oavsett, vill man inte riskera att göra fel så rekommenderar jag starkt att köpa ett sådant special-kit som nämndes i ett tidigare inlägg, då får man rätt slipsvamp och rätt medel. Det är annars lätt att det blir helt fel!
    Fönsterputs, tidningspapper, JIF och annat kan på sin höjd få bänken ren och blank (det går för övrigt lika bra med diskmedel och diskborsten!), men några repor försvinner inte på det sättet.
Svar på tråden Tips på hur putsa upp rostfri diskbänk?