Inlägg från: SVejsan |Visa alla inlägg
  • SVejsan

Tips på hur putsa upp rostfri diskbänk?

Skulle använda ett kromputsmedel som heter Autosol, finns på bensinmackar/clasohlson/biltema osv...
    Eftersom du skall sälja så kan du använda svinto...Skulle du bo kvar skulle jag nog avråda: Använder du svinto så gnuggar du in svartjärnpartiklar i den rostfria hon/bänken och försämrar de rostfria egenskaperna, du förändrar möjligheterna för det skyddande kromoxidskiktet att återskapas= du får en ho/bänk som sakta men säkert börjar rosta...
    (jfr tex med om du låter en gjutjärnsgryta stå fuktig på en rostfri yta, du får då "rostmärken" i den rostfria bänken...)

Hejapappa, intressant att du länkar till sådana skötselråd efter att ha rekommenderat att göra tvärtom... Men i dessa skötselråd kommer samma varningar fram som jag framfört ovan... "Använd aldrig skurpulver eller stålull för att rengöra ytan. Förutom repor kan även rostangrepp bildas." står det i PDF-filen...

• SVejsan

Jif är ett kemiskt medel och enligt

Autosol innehåller fotogen vilket avdunstar samt ammoniak som är antiseptiskt (och därmed giftigt i större mängder) (ammoniak finns i många allrent)... Självklart skall man inte använda samma medel vid daglig rengöring... utan bara när det är som mest nedgånget.
    Dock så är risken att man får i sig det i skadliga mängder litet...

Jif har också säkerhetsdatablad som man kan ta och läsa: www.varor.lul.se/Webbreg/infoblad/1027.pdf (intressant, blir det när man söker fakta om innehållsdelarna separat...)

Diskbänken som sådan bör man ju hur som helst inte nyttja till direkt matlagning.

Så jag använder utan problem Autosol eller Jif eller liknande kemiska medel... tex diskmedel ( Yes: www.dahl.se/vd/980182%20YES%20HANDDISK.pdf )

• SVejsan
    Svar på #13
    Men observera att det inte är ok att reklamera en rostande diskbänk där de kan hitta spår av svartjärn i... Eftersom det brukar framgå av skötselanvisningarna...

Ok, det kan ta tid innan man bryter ner eller förorenar kromlegeringen men kemiskt/mekaniskt så är det så det fungerar...
  • SVejsan
    AnniPanni skrev 2008-09-23 10:24:35 följande:
    har man en 10år gammal diskbänk s åskulle i alla fall jag inte ens föröska reklamera den. Och fanns den där man flyttade in så kan man ju inte ansvar för tidigare ägares hantering/tvättning av diskho
    Självklart vid innan försäljningen men aldrig på den egna (nya)... eller hur...
Svar på tråden Tips på hur putsa upp rostfri diskbänk?