• Lanloun

Knöl i låret efter vaccination ?????? HJÄLP !!!

Vår dotter har för några dagar sedan fått vaccination, den mot bla kikhosta. (Den man får vid 3, 5 o 12 månaders ålder). Tidigare har hon inte reagerat mot den mer än att hon varit mer gnällig. Men denna gången fick hon feber under ett halvt dygn o nu 3 dagar senare upptäckte jag som en knöl eller "kula" under huden på låret, det stället hon fått vaccinationen på. Hon verkade inte ha ont eller så när jag tryckte lite på knöen, men ändå, verkar ju inte normalt !! Vad är detta ???????

Jag googlade nyss på det för o se om det kanske var ngt vanligt, men hittade inget !

Jag är jätteorolig !! Snälla någon som vet ???

• Svar på tråden Knöl i låret efter vaccination ?????? HJÄLP !!!
  • TheMilky

Det är helt normalt. Knölen är själva vaccinet som lagt sig där. Den kan vara kvar i flera månader.

• Tygtiiger

Så hade vår son det också. Det är oftast en inflammation (dvs ett normalt svar på vaccinationen) och det är helt ofarligt och försvinner av sig självt.

• Lanloun

Va konstigt att de inte berättar om det på BVC !

Men jag märkte ingen knöl när hon fick förra gången ...

• Tullemi

Jupp, så blir det varje gång på vår lilla tjej oxå. Det är precis som det ska .

• Trasan0606

Min son fick också en liten knöl efter andra omgången med sprutor. Den fanns kvar i ca en månad innan den försvann!

Ingen fara alls...

• Oliwa

Det är normalt att få en liten knäl vid injektionsstället, inget att oroa sig för!

Vår son reagerade normalt på första och andra dosen, men på tredje (12 mån) så fick han en JÄTTEreaktion och vi fick tillbringa ettårsdagen hos doktorn. Reaktionen mättes till 18 gånger 7 cm på det lilla låret, gissa om det såg läskigt ut..

Hursomhelst så gick den långsamt ner och nu tre månader senare har han kvar en knuta i muskeln, ca 0,5 cm stor. Vi var på återbesök för några veckor sen. Knutan kommer han troligen ha kvar resten av livet, men man kommer inte att kunna känna den sen när muskeln blir större.

Man vet inte riktigt vad som orsakade reaktion hos vår son. Vi ska nu in till barnmottagning och diskutera detta, tex hur busterdosen som ska tas vid 5,5 års ålder ska hanteras.

Mitt tips till dig är att ta det lugnt och kolla på barnets allmäntillstånd, om hon börjar bli onormalt slö, får påverkad andning osv så kontakta vården. Annars är det nog lugnt.

• Lanloun

Men va skönt o höra att det inte är ngt ovanligt eller farligt !

Så det är inget man behöver hålla koll på eller så, det försvinner alltså av sig självt ?? Det kan inte bli värre ?

• Trasan0606
    Lanloun skrev 2008-09-19 20:43:22 följande:
    Va konstigt att de inte berättar om det på BVC !Men jag märkte ingen knöl när hon fick förra gången ...
    Det fick inte min son heller...
  • Simpan

Min son fick oxå en knöl efter 12 månaders vaccinet, och nu när han fick 18 månaders vaccinet så syns knappt instickstället =)

• Lanloun

Ok. Tack för era svar !!! Då kan jag pusta ut .

Oliwa - Hoppas nästa spruta går bra !

• Joje

Min son fick också en stor knöl efter 1-årssprutan. Inget farligt, det ser bara obehagligt ut. Och det verkade inte som han stördes av den heller när jag tryckte lite lätt på den.

Nu är det snart dags för 18-månaderssprutan... hoppas det går bra!!

♥ Liam 17/4-07 & Linn 12/7-08 ♥
  • Fru X

Jag har fortf ett märke kvar, och jag är 38 år.

Om jag klämmer jättehårt på den så kan jag känna lite diffus smärta. Mamma har berättat att efter vacc så blev det en våldsam reaktion, som dock visade sig vara ofarlig, men som verkligen såg jätteful ut.
    Vet inte riktigt hur gammal jag var. Tror 3 mån?

Svar på tråden Knöl i låret efter vaccination ?????? HJÄLP !!!