• Nallemajatjejen

Penséer - blomsterflickor hjälp mig

Har haft Pensér i krukor på altanen och nu ser de förfärliga ut. Är det så att deras blomsetertid är över eller har vi misskött dem tro? De växte som ogräs i början och blev näsan 50 cm höga och sen nu har de fallit ihop och det hänger bara en stor "tovig" gulvissen klump med några enstaka blommor på över kanten på krukan. Finns det nått att göra eller är det lika bra att gräva upp och slänga dem och sedan sätta något annat i krukorna?

• Svar på tråden Penséer - blomsterflickor hjälp mig
  • krakel

blommat över... platera nytt.. vet inte om man kan få det att blomma om genom att på nått sätt ta bort,, men panseer håller inte hela sommaren...

• Nyfiken gul

jag har just rensat bort mina jag har haft i trädgården...

deras blomningstid är nu över...

• tinna

Penséer är ju en blomma man har innan allt annat kommer igång liksom. SÅ nu är det abra att slänga dom och sätta nytt.

• Hushi

Förra årets penséer blev stående i sin kruka efter blommningen var över. Det kom små frökapslar på dem. Och plötsligt började de fröså sig i vår häck! De nya små plantorna började blomma i oktober och i december stod det fortfarande en som blommade i snön!
    I år kom de upp tidigt i våras och har blommat sen dess. Och nu är de många! Det är helt gult i häcken och flera små plantor står mellan stenarna på teassgolvet. Även grannens häck har fått besök....
    Våra blommar för fullt fortfarande. Vi får se hur länge de tänker hålla på

• penapöna

Det finns hopp! Varje vissen blomma ska plockas bort med hela stjälken. När de är långa och rangliga kan man ta bort ända ner så växer det ut nytt och blir lite stabilare och mycket kraftigare. Klipp bort alltihop du då kommer det ta nån vecka innan det kommer nytt.

Mina penséer är jättefina fortfarande, men så plockar jag med dem varje dag också. Jag brukar ha mina penséer fina ända in på hösten, förra året slängde jag dem i oktober och då hade jag köpt dem i april.

• Nallemajatjejen

Tack för svaren
    Då kanske man ska gå ut och klippa ner alltihop då?
    Kan ju alltid göra ett försök en vecka och se vad som händer. Annars får man väl åka och köpa lite nya växter och sätta i... Någon som har nått bra tips på nått fint blommande som tål och stå väldigt soligt och blommar länge?

• tinna

Är inte dahlior rätt tåliga? Är lite osäker på hur mycket sol dom klarar men blommar fint gör dom ju iaf. Nu finns det ju så himla många flitiga Lisor att välja mellan också och dom blommar ju också hela sommaren.

• Nallemajatjejen

Ville bara säga att det gick inte att rädda våra panseer... Tröttnade på kurkan med det nerklipta halvvissnade trasslet så jag åkte och köpte nya växter. blev faktiskt Dahlior (tror jag) och en margeruit. Lägger upp en bild i galleriet senare murgrönan som fått vara lite bakgrunden innan hade tagit sig rejält så nu fick den flytta fram och visa sina fina gröna blad

• Nallemajatjejen

Nu har jag lagt upp bilden.

• minasöner

jag fick tipset när jag köpte mina penséer att man skulle nypa av skaftet på blommorna ganska långt ner direkt dom blommat över..för då skulle dom hålla sig hela sommaren..mina blommar då fint än

Svar på tråden Penséer - blomsterflickor hjälp mig