Att enbart utgå från ålder när man talar om lämplighet att bli förälder är inte rätt, det håller jag helt med om. Men ska vi tex utgå från det exemplet jag gav ovan där en flicka var 16 år så får man räkna med att vissa tycker att det är olämpligt med tanke på att:
-De flesta 16 åringar bor hemma
-De flesta 16 åringar har inte gått klart gymnasiet (man går i regel första året)
-De flesta 16 åringar har inget fast jobb
Men det är ju bara "de flesta", inte alla.
Tudde skrev 2008-09-20 13:45:59 följande:
Att skaffa barn har ingenting med ålder att göra. Det finns 18 åringar som jag anser vara mogna, medan det finns 30 åringar som inte är mogna för det. Så jag tycker det är fel att säga att det är rätt eller fel att skaffa abrn i en viss ålder, för det skiljer sig enormt från olika individer.Men jag personligen tycker att man ska ha en bra plenring för hur man ska klara av framtiden med ett litet barn. Man ska kunna klara sig själv ekonomiskt (även om ens förhållande spricker), man ska ha någon form av eget, avskiljt boende, alltså inte bo i pojk eller flick rummet hos mamma och pappa. Att ha jobb respektive utbildning är inget måste, men man måste ju som sagt klara ekonomin vilket inte är det lättaste utan jobb. Däremot rekomenderar jag av egna erfarenheter att man gått ut gymnasiet innan man väljer att skaffa barn, iaf om man planerar
barn.Om man skulle "råka" bli gravid fast att man t.ex äter p-piller blir ju förutsättningarna något annat. Men jag tycker ändå man ska tänka sig för så att man klarar sig ekonomiskt utan att behöva leva på soc och existens minimum, för man mår aldrig bra av att hela tiden behöva vända på varje öre.Jag håller med dig TS om att det är en ganska intressant diskussion. Jag har själv snart 2 barn och har precis fyllt 21. Dottern föddes okt-06 då jag var 19 och nästa barn är beräknat om 5 veckor. Jag känner mig dock inte jätteung mamma då flera som du skriver får barn när de är 16, därmed inte sagt att unga är sämre föräldrar. Utan det kan lika väl vara tvärtom! Hur man är som förälder har ingenting med ålder att göra!