• Anonym

Skillnad på psykoterapeut och diakon

Vad är det för skillnad på att gå och samtala med en kyrkodiakon och en psykoterapeut? Jag har gått i psykoterapi i många år, men tycker inte att det ger mig så mycket. Ska jag kontakta en diakon istället?

• Svar på tråden Skillnad på psykoterapeut och diakon
  • Anonym

En diakon har väl inte utbildning för att ge samtalsterapi?

• snapdragon

jag har svårt att se några likheter överhuvudtaget mellan en diakon och en psykoterapeut?

varifrån har du fått tanken att kontakta en diakon?

• bellanbus

En diakon är antingen sjuksköterska, socionom eller liknande i botten och har viss erfarenhet/utbildning i själavårdssamtal.

Jag hade provat ett själavårdssamtal om du känner att du fastnat hos din terapeut.

• snapdragon

va, en sån här diakon?

sv.wikipedia.org/wiki/Diakon

bellanbus skrev 2008-09-20 14:33:42 följande:
    En diakon är antingen sjuksköterska, socionom eller liknande i botten
  • bellanbus
    snapdragon skrev 2008-09-20 14:36:42 följande:
    va, en sån här diakon?sv.wikipedia.org/wiki/Diakon
    Ja, ett krav för att gå diakonutbildnigen ska du ha en fackutbildning på högskolenivå med antingen social inriktning (kurativt typ socionom) eller vårdinriktning (typ sjuksköterska)
  • snapdragon

där ser man, det hade jag faktiskt ingen aning om.

bellanbus skrev 2008-09-20 14:41:44 följande:
    Ja, ett krav för att gå diakonutbildnigen ska du ha en fackutbildning på högskolenivå med antingen social inriktning (kurativt typ socionom) eller vårdinriktning (typ sjuksköterska)
  • snapdragon

...fast jag vet inte om jag tycker att det gör en jämförbar med en psykoterapeut.

• bellanbus
    snapdragon skrev 2008-09-20 14:44:55 följande:
    ...fast jag vet inte om jag tycker att det gör en jämförbar med en psykoterapeut.
    Nej det är inte jämförbart rent utbildningsmässigt, men ibland behöver man olika saker i olika skeden i livet. Känner man att man inte kommer längre hos sin terapeut kan det ibland vara bra att prova andra vägar.
    En diakon har oftast en stor och bred erfarenhet av social och själslig problematik och har möjlighet att stötta och hjälpa på ett sätt som kanske inte alltid en terapeut har möjlighet till.
  • Anonym
    bellanbus skrev 2008-09-20 14:33:42 följande:
    En diakon är antingen sjuksköterska, socionom eller liknande i botten och har viss erfarenhet/utbildning i själavårdssamtal.Jag hade provat ett själavårdssamtal om du känner att du fastnat hos din terapeut.
    Vad innebär ett själavårdssamtal?
  • bellanbus
    Anonym skrev 2008-09-20 15:01:46 följande:
    Vad innebär ett själavårdssamtal?
    Det kallas så, samtalet med diakonen och kostar inget. Man går dit för att "vårda sin själ" genom samtal med en diakon. Samtalet är förbehållslöst och diakoner är oftast till alltid oerhört varma och underbara människor.
Svar på tråden Skillnad på psykoterapeut och diakon