• Isamia

Brukar dom börja bajsa MYCKET mer när man börjat med smakportioner?

Dottern är 6mån och har tidigare bajsat 1 gång om dagen eller t o m hoppat över en dag ibland. Hon var LITE hård i magen då, det hände att hon hoppade över 2dagar nån enstaka gång också. Nu bajsar hon, sedan ett par veckor tillbaka allt ifrån 3-7 ggr om dagen!!!

Började med gröt för ca 1månad sen, med lite plommonpuré i (2 teskedar kanske), det hjälpte mot dne lite hårda magen efter en dryg vecka. Men sen blev hon lite väl lös o började bajsa flera ggr om dagen så jag har minskat på plommonpurén.
    Sedan ca 2 veckor tillbaka får hon också potatis o broccoli en gång om dagen (ca 1dl) och lite fruktpuré (än så länge bara i små smakportioner ett par teskedar).

Brukar de börja bajsa mycket mer när de får smakisar?

• Svar på tråden Brukar dom börja bajsa MYCKET mer när man börjat med smakportioner?
  • murremarre

min dotter är likadan som din. Medan jag ammade bajsade hon max 1 gång per dag, ibland mer sällan. Nu när hon äter riktig mat blir det minst 5 gånger per dag..

Men sonen bajsade bara 1 gång om dagen hela tiden.

• AForsström

Nja det är nog olika det, min lilla äter 1 portion gröt o 1 portion grönsaker varje dag nu o hon bajsar oftast bara 1 gång om dagen, men det händer att det blir både 2 o 3 ggr oxå.
    Om du tycker att hon är för lös eller bajsar för mycket prova att ta bort plommonmoset helt ett tag o sakta introdusera det igen.

Stolt mamma till Nhea 4 månader, Felicia 7 år & Jacob 9 år
  • Isamia
    murremarre skrev 2008-09-20 17:41:58 följande:
    min dotter är likadan som din. Medan jag ammade bajsade hon max 1 gång per dag, ibland mer sällan. Nu när hon äter riktig mat blir det minst 5 gånger per dag..Men sonen bajsade bara 1 gång om dagen hela tiden.
    Okej.Min tjej har inte ammats sen hon var 3mån dock, hon har fått ersättning sen dess (om det nu har nån betydelse det vet jag inte).

Jag har kommit på en möjlig orsak till att hon bajsar så mycket och löst - jag kanske har i på tok för mkt SMÖR i smakportionerna?? Har tagit på en höft o inte mätt men tror att det kanske är sammanlagt ca 0,5dl eller mer smör till ca 3-4potatisar... SÅ mycket kanske man inte ska ha?? Tänkte att de ska ju ha mycket FETT.

Hur mycket fett har ni i? På ett ungefär?
  • Carisma95

TS: Man kan använda lite av det kokade vattnet till att få potatisen mer "puré-ig"!

A stumble may prevent a fall....
  • jordgubbe0812

1 msk till 100g grönsaker enligt boken från BVC. Och ta gärna vegetariskt fett och inte smör då det är nyttigare. Det senare kan ge hjärtproblem när man blir äldre så det är altså samma orsak till varför inte vi vuxna ska äta det allför mycket.

• Manu

Jag hade precis samma sak med min dotter som snart är 6 mån. Från att ha bajsat en gång om dan började hon bajsa runt 5 ggr när jag började med smakportioner. Nu efter ca 6 v med smakisar är det nere i 2-3 ggr.

• Isamia
    jordgubbe0812 skrev 2008-09-21 19:18:47 följande:
    1 msk till 100g grönsaker enligt boken från BVC. Och ta gärna vegetariskt fett och inte smör då det är nyttigare. Det senare kan ge hjärtproblem när man blir äldre så det är altså samma orsak till varför inte vi vuxna ska äta det allför mycket.
    Tack!
  • Isamia
    Manu skrev 2008-09-21 20:34:05 följande:
    Jag hade precis samma sak med min dotter som snart är 6 mån. Från att ha bajsat en gång om dan började hon bajsa runt 5 ggr när jag började med smakportioner. Nu efter ca 6 v med smakisar är det nere i 2-3 ggr.
    okej då kanske det inte är mina smakportioner det är fel på... Men har nu minskat på fettet lite iaf.
  • gromitgirl

Kan vara ett virus också om hon bajsar oftare och löst ofta. Det är nåt som går nu. För många tar det ca 3veckor att gå över. Min dotter kunde bajsa 13ggr/ dag men blev bättre när jag började med majsgrötsmakisar.

Svar på tråden Brukar dom börja bajsa MYCKET mer när man börjat med smakportioner?